مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: عارضه آلزایمر مرحله نهایی اختلال حافظه است و اصلا دارو ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدتقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در نشست خبری که به مناسبت روز آلزایمر برگزار شد، گفت: امروز روز جهانی آلزایمر است و به همین دلیل وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای این روز دارد. به دلیل تغییر سبک زندگی و افزایش امید به زندگی، بیماری‌های مربوط به اختلالات حافظه روزبه روز در دنیا و همچنین در کشور ما افزایش می‌یابند. بخش عمده‌ای از علت اینکه آلزایمر و اختلالات دمانس افزایش می‌یابد، وابسته به سن است.

او افزود: مطالعات جهانی نشان می‌دهد که حدود سه درصد از افراد زیر ۶۵ سال  به نوعی اختلال حافظه پیدا می‌کنند، کسانی که بین ۶۵ تا ۷۴ سال سن دارند ۱۶ درصد، افراد بین ۷۵ تا ۸۴ سال ۴۵ درصد و افراد بالای ۸۵ سال ۳۶ درصد به اختلال حافظه دچار می‌شوند؛ بنابراین اختلال حافظه یا دمانس به سن وابسته است. در عین حال در کشور ما هم امید به زندگی افزایش یافته است و در سال‌های اخیر حدود ۱۰ سال افزایش امید به زندگی داشته‌ایم.

جغتایی ادامه داد: مطالعات جهانی نشان می‌دهد در دنیا بین هشت تا ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال به نوعی دچار اختلال حافظه هستند، اگر همین آمار را در کشور خودمان محاسبه کنیم، در جمعیت بالای ۶۰ سال بالای ۵۰۰ هزار نفر دچار این اختلال هستند و بر همین اساس از این جهت برنامه‌هایی را در کشور داریم.

در حال تدوین برنامه ملی دمانس در کشور هستیم

او گفت: کاری که در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم و در حال حاضر مراحل آخر را طی می‌کند، برنامه ملی دمانس است که در حال تدوین است. قرار است برنامه ملی دمانس به صورت پایلوت در سطح کشور آغاز شود و علاوه بر خدمات پیشگیری، افرادی که در معرض این اختلال قرار دارند، مورد غربالگری قرار گیرند و بعد از غربالگری و تشخیص مداخلات دارویی و توانبخشی را به تدریج برای این افراد در سطح کشور انجام دهیم. امیدواریم بتوانیم در طول سال جاری مقدمات این برنامه را فراهم کرده و پایلوت آن را در کشور آغاز کنیم.

تفاوت آلزایمر و پارکینسون

او درباره تفاوت بیماری آلزایمر و پارکینسون گفت: آلزایمر اصلا دارو ندارد و با پارکینسون متفاوت است. زمانی که سن فرد بالا می‌رود، دچار اختلال حرکتی می‌شود که منشا آن سیستم عصبی است و به آن پارکینسون می‌گویند، اما آلزایمر مرحله نهایی اختلال حافظه است. پارکیسنون وابسته به دارو است و مشکلی هم برای تامین آن‌ها در کشور نداریم. پارکینسون و آلزایمر هیچکدام درمان ندارند.

جغتایی با اشاره به اینکه اختلال حافظه خیلی وابسته به سبک زندگی است، ادامه داد: علت اختلال حافظه بیشتر ژنتیکی است و برخی از افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و یا در محیط نامناسب هستند به این عارضه مبتلا می‌شوند. همچنین اختلال حافظه به سن وابستگی شدیدی دارد و فرقی بین زن و مرد در ابتلا به این عارضه نیست.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی در ادامه بیان کرد: آلزایمری‌ها به تخت توانبخشی احتیاج ندارند و تنها نیاز به مراقبت دارند که اغلب مراقب‌ها در خانواده انجام می‌شود، اما  وقتی آلزایمر بیش از حد گسترده شود فرد باید در مراکز توانبخشی نگهداری شود.

او در ادامه بیان کرد: به زودی غربالگری افرادی که اختلال حافظه اولیه دارند را به وسیله اپلیکیشنی خاص انجام خواهیم داد که در چند روز آینده رونمایی خواهد شد. سن که بالا می‌رود اختلال شنوایی ایجاد می‌شود و ارتباطات شنوایی فرد کم می‌شود و در نهایت بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار می‌گیرد. نظارت بر مراکز مراقبت از بیماران آلزایمری بر عهده بهزیستی است.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
چه امید به زندگی ؟ نه ماشین میتونی بخری نه خونه، فقط زنده مانی است، نمیشه اسمش رو زندگانی گذاشت یا امید به زندگی
آخرین اخبار