نکات مهم در آگاهی بخشی و حفظ سلامتی جامعه عشایری

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت : باتوجه به پیش رو بودن کوچ پاییزه، جهت آگاهی بخشی و حفظ سلامتی جامعه عشایری مواردی که ضرورت دارد در طول دوره کوچ، توسط عشایر باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمدی مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه گفت : ضرورت دارد پیش از انجام کوچ، کلیه اعضای خانوار به نزدیکترین خانه بهداشت در محل قشلاق برای انجام غربالگری و ثبت در سامانه‌های الکترونیک سلامت مراجعه کنند.

او گفت : در صورت داشتن علائم بیماری و مشکوک بودن، انجام کامل توصیه‌های ارائه شده توسط بهورز شامل مراقبت‌های فردی، مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت منتخب کوید ۱۹ ودر صورت نیاز قرنطینه خانگی و ممانعت از انجام کوچ، ضروریست.

محمدی افزود : همزمان با کوچ ممکن است خطر ابتلا به بیماری بیشتر شود بنابراین به تعویق انداختن کوچ پاییزه به مدت ۱۵ روز با هماهنگی ادارات امور عشایر در مناطق ییلاقی در قطع زنجیره انتقال بیماری موثر خواهد بود.

او افزود : آگاه شدن از پیش بینی‌های هواشناسی در طول مسیر از طریق شماره تلفن گویای ۱۳۴ هواگو ، انجام کوچ مکانیزه (با ماشین و کامیون) بجای کوچ سنتی ، انتقال افراد سالمند بالای ۶۰ سال و زنان باردار از طریق خودرو به محل قشلاق ، انتقال حیوانات و دام‌ها با وسایل نقلیه و با رعایت اصول بهداشتی و گند زدایی ماشین‌ها وکامیون‌های مورد استفاده از نکات مهم است .

محمدی ادامه داد : حتی الامکان استقرار در میان بند‌ها حذف شود ، رعایت آموزش‌های بهداشتی ارایه شده تیم‌های بهداشتی و انجام موارد آموزشی قبل و حین انجام کوچ ، استفاده از ماسک‌های بهداشتی در طول مسیر کوچ ، خودداری از هرگونه توقف غیر ضروری و برقراری ارتباط با جمعیت مناطق روستایی و شهری در طول مسیر کوچ ، خوداری از مراجعه به بازار‌های محلی یا هفتگی و مراکز عرضه کالا در مناطق شهری و روستایی جهت خرید مایحتاج در زمان کوچ ضروری است .

او افزود : بدین منظور ضرورت دارد پیش از انجام، برحسب نیاز یک یا چند نفراز اعضای ایل با رعایت دستورالعمل های بهداشتی ودر صورت امکان با همکاری افراد بسیج، مایحتاج چند روزه افراد ایل و دام‌ها را از شهر خریداری نمایند.

محمدی گفت : حرکت در مسیر‌های مشخص شده و خودداری از ورود به حریم شهر‌ها و روستا‌ها ، خودداری از برپایی چادر در مکان‌هایی (یورد) که در چند روز گذشته توسط عشایر دیگری استفاده شده ویا استقرار مشترک و رعایت حداقل ۲۵ متر فاصله محل برپایی چادر بامکان‌های قبلی برپایی چادر ، خودداری از ورود و تماس افراد و دام‌ها با محل تخلیه و دفع زباله‌ها در حاشیه شهر‌ها و روستا‌ها و نیز در مسیر کوچ باتوجه به عفونی بودن زباله‌های شهر‌ها و روستا‌ها و امکان الودگی وسرایت بیماری ، خودداری ازدریافت موادغذایی وبطری آب رانندگان، دست دادن با سایر افراد و استفاده از ماسک و فاصله گیری حداقل ۲متری با افراد در طول مسیر کوچ  مهم است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.