قاضی زاده هاشمی: هیچ نهادی در ورزش و تصمیم‌گیری‌های آن حق دخالت ندارد

نماینده مجلس شورای اسلامی درباره حواشی این روز‌های ورزش ایران توضیحاتی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، سید احسان قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره طولانی شدن روند تأیید اساسنامه فدراسیون فوتبال از سوی فیفا اظهار داشت: اتفاق‌هایی که پیرامون اساسنامه فدراسیون افتاده به قبل برمی‌گردد. اسفند سال گذشته زمان مجمع انتخاباتی برای فدراسیون فوتبال اعلام شد، اما با وجود اینکه کارشناسان فیفا در نیمه‌های تابستان سال ۹۸ به ایران آمدند، قرار شد اصلاح اساسنامه قبل از پایان موعد قانونی فعالیت هیئت رئیسه فدراسیون انجام شود که این اتفاق رخ نداد.

او افزود: از همان زمان و پس از لغو مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال در اسفندماه سال گذشته، جلسات مختلفی برگزار شد. در ادامه استقلال ارکان مختلف فدراسیون مانند کمیته اخلاق، انضباطی، استیناف مدنظر قرار گرفت. این ارکان به شکل انتصابی اداره می‌شوند، اما فیفا تأکید دارد باید کمیته‌های قضایی فدراسیون مستقل بوده و از سوی اعضای مجمع انتخاب شوند.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: مباحث حقوقی و مشورت‌های مختلف سبب شد پیش نویسی ارائه شود، اما اکنون شاهد هیچ پاسخی از سوی فیفا نیستیم. باید به شکل روتین ظرف ۷ - ۸ روز پاسخ نهایی درباره پیش نویس اساسنامه داده می‌شد. در شرایطی که رابطه بین فدراسیون فوتبال ایران با فیفا و AFC قفل است، شاهد انسداد در روابط آن‌ها هستیم که سبب شده هیچ پاسخی رد و بدل نشود و تنها نهادی که قانونا حق ورود و پیگیری به این بحث را در حوزه بین المللی دارد، کمیته ملی المپیک است.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر من کمیته ملی المپیک آنچنان که باید و شاید در این مدت نقش تأثیرگذار خود را ایفا نکرده است. زمانی که اساسنامه‌ای دچار چنین چالش‌هایی شده، کمیته ملی المپیک باید ورود کند.

او ادامه داد: کمیته ملی المپیک در بحثی که برای فدراسیون جودو رخ داد یا حواشی که نسبت به برخی فدراسیون‌های دیگر مانند شطرنج به وجود آمد، ورود کرد و در چنین شرایطی ضرورت نقش‌آفرینی کمیته ملی المپیک بیش از پیش احساس می‌شود. در صحبت‌های متعددی که داشتیم این موضوع را به عنوان مطالبه‌ای جدی مطرح کردیم. عزیزان ما در کمیته ملی المپیک طبق وظیفه قانونی، رسمی و بین المللی باید نسبت به چنین اتفاقاتی که در ورزش کشور و فدراسیون‌های سراسر دنیا کم‌نظیر است، ایفای نقش کنند. این کمیته باید ورود جدی داشته و به ارکان و نهاد‌های داخلی هم پاسخگو باشد که در مقابل چنین رویه‌ای چه کاری انجام می‌دهد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره ارسال برخی پالس‌ها از داخل کشور به فیفا نسبت به اعلام دخالت مجلس و قوه قضائیه در امور فوتبال توضیح داد: آنچه به عنوان دخالت عنوان می‌شود، درباره دخالت در تصمیم‌های ورزشی است. دخالت در انتخاب روسا، مسئولان و تصمیم‌های درون فدراسیونی و انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی به معنی دخالت غیرفوتبالی‌ها در فوتبال محسوب می‌شود و هیچ نهادی در امور ورزش و تصمیم‌گیری‌های آن حق دخالت ندارد.

قاضی زاده تصریح کرد: اگر هر فدراسیونی دارای مجموعه‌ای از تخلفات یا اقدام‌های غیر تصمیم‌گیری ورزشی و پیرامون ورزش و استفاده از مسائل و موضوعات مختلف باشد، ورود نهاد‌های قضائی در این زمینه به معنی دخالت غیر ورزشی نیست، بلکه ورود به مسائل پیرامونی ورزش است.

قاضی زاده هاشمی افزود: یکی از موضوعاتی که در تمام اساسنامه‌ها وجود دارد حاکمیت قوانین ملی است. بحثی که درباره ارسال موضوعاتی به فیفا مطرح شده پیرامون پرونده مارک ویلموتس است که تهدید به تعلیق را به دنبال داشت. از نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف درخواست کرده‌ایم به صورت موازی برای ما گزارش‌های کاملی تهیه کنند. کمیسیون اصل نود و کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی پیگیر پرونده هستند.

نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مورد انتخاب سرمربی باید کمیته‌های فنی پاسخگو باشند، اما وقتی بحثی چندین بعدی می‌شود و ابعاد گسترده‌ای را به وجود می‌آورد و ما هرچه جلوتر می‌رویم با ابعاد جدیدی مواجه می‌شویم، باید بررسی همه جانبه‌ای صورت بگیرد، اما هنوز در مرحله بررسی هستیم.

او افزود: باید از سید نظام الدین موسوی رئیس کمیته اجتماعی کمیسیون اصل نود و احمد راستینه نماینده شهرکرد که در کمیته تحقیق و تفحص مجلس پیگیر پرونده ویلموتس هستند، تشکر کنم.

او درباره احتمال جلوگیری از فعالیت محمدرضا ساکت در باشگاه سپاهان به دلیل درگیری او در پرونده مارک ویلموتس اظهار داشت: این موضوع باید به صورت خاص بررسی شود. فعلا اظهار نظری نمی‌کنم و اگر به جمع‌بندی برسیم، درباره کلیت و ماهیت فعالیت محمدرضا ساکت صحبت می‌کنم.

قاضی زاده هاشمی در پایان گفت: در حال حاضر عزمی برای برگزاری انتخابات نمی‌بینم و حتی به نظر من عزمی هم برای برگزاری مجمع تأیید اساسنامه وجود ندارد. اطلاعات و جزییاتی درباره این که عده‌ای دنبال برگزاری انتخابات باشند هم وجود ندارد. به نظر من کمیته ملی المپیک باید با قدرت و سرعت بیشتری پیش از این عمل می‌کرد که متأسفانه آنجا هم عزمی وجود ندارد. مشغول پیگیری هستیم تا این فضای انسداد و قفلی که وجود دارد باز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار