رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ۱۷۰ نقطه پرتصادف و دارای تصادف در فارس وجود دارد که ۴۲ نقطه آن برطرف شده و ۳۲ نقطه در دست اقدام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، یکی از غصه‌هایی که همیشه در دل بنده وجود دارد، غصه تلفات سفر‌ها است به‌ ویژه در ایام عید. هر چه ممکن است باید سعی کنید و همه سعی کنند که از وارد آمدن مصیبت در روز‌هایی که انسان در انتظار شادمانی است خودداری شود. همیشه تا صحبت سفر و جمعیت و رفت و آمد و جاده و این‌ها می‌شود، این نگرانی و دغدغه انسان را می‌فشارد. این عبارات بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۱ در مورد تصادفات جاده‌ای است.

این مسئله علاوه بر اینکه اهمیت جان مردم را می‌رساند نشان می‌دهد که برای جلوگیری از سوانح ترافیکی نیازمند یک عزم ملی هستیم. در بروز حوادث مختلف رانندگی و تصادفات جاده‌یی کارشناسان دلایل مختلفی را بیان کرده‌اند. در تصادفات رانندگی جاده، راننده و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادف هستند که بیشتر مواقع در اذهان عمومی، مقصر اصلی در تصادفات رانندگان مطرح می‌شوند در حالی که ناایمن و استاندارد نبودن راه‌ها و خودرو نیز می‌تواند از عوامل مهم تصادفات تلقی شود.

تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمی‌شود، یکی از مهم‌ترین پیامد‌های این حوادث معلولیت و خانه‌نشینی افراد است که هزینه‌های زیادی برای خانواده و جامعه دارد. بر اساس گزارش سازمان بهزیستی کشور، از حدود ۲۶ هزار معلول ضایعه نخاعی زیر پوشش این سازمان نزدیک به ۱۱ هزار نفر معادل ۳۷ تا ۳۸ درصد، قربانیان تصادفات جاده‌ای هستند که سهم استان فارس از این جمعیت بیش از ۹ هزار نفر است.

رئیس پلیس راهور ناجا در سمینار حوادث ترافیکی در شیراز گفت: در حالی که متوسط سرعت در جاده‌های کشور ۷۸ و نیم کیلومتر در ساعت است، در استان فارس ۸۲ و نیم کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده است. سردار هادیان فر می‌گوید: ۱۵ درصد از تصادفات کشور به دلیل سرعت غیر مجاز است که در فارس این میانگین به ۱۶ درصد رسیده است.

استان فارس با مساحت حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر، چهارمین استان بزرگ و پر جمعیت کشور محسوب می‌شود. این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می‌آید. در بین استان‌های کشور، استان فارس سال‌ها است در تصادفات منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده است.

یکم تیرماه امسال مدیرکل پزشکی قانونی فارس اعلام کرد که استان فارس با ۱۴۳ فوتی در دو ماهه نخست امسال پس از تهران دومین استان کشور به لحاظ مرگ و میر جاده‌ای است.

تصادفات رانندگی در فارس

محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس فارس به تشریح عملکرد مجموعه تحت پوشش در ماه‌های اخیر به‌ویژه از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ تاکنون پرداخت و گفت: اورژانس از نهاد‌های خط مقدم دفاع از سلامت مردم محسوب می‌شود که با کمترین امکانات و وسایل تشخیصی فعالیت می‌کند.

او ادامه داد: گاهی اتفاقات ناگواری موجب زیر سوال رفتن زحمات این مجموعه خدوم می‌شود که تعرض و تعدی به پایگاه اورژانس شهر صدرا در حادثه آبان ماه گویای این مدعا است.

مرادیان تصریح کرد: در این حادثه پایگاه اورژانس از بین رفت و یک دستگاه آمبولانس در آتش سوخت. اورژانس در شمار دستگاه‌های خدمات‌رسان است که در هیچ شرایطی امکان تعطیلی فعالیت ندارند به همین دلیل مدت کوتاهی خدمات اورژانس صدرا را به پایگاه دوکوهک منتقل کردیم.

رئیس اورژانس استان فارس اضافه کرد: با همکاری و تعاملی که بین فرمانداری شیراز و آزاد مستقر در شهر صدرا ایجاد شد، مکان موقتی در اختیار ما قرار گرفت و آمبولانس مستقر شد و اکنون در حال ارائه خدمات است.

مرادیان، به انجام ۶ هزار و ۵۳۷ ماموریت اورژانس استان در سه ماه ابتدایی سال در حوزه تصادفات شهری اشاره و تصریح کرد: ۴ هزار و ۹۷۳ مصدوم ناشی از این تصادفات به بیمارستان منتقل شدند.

او بیان کرد: همچنین در این بازه زمانی ۴ هزار و ۹۷۳ ماموریت جاده‌ای در فارس به ثبت رسیده که ۴ هزار و ۴۰۵ نفر مصدوم به جای گذاشته است.

رئیس اورژانس فارس با تصریح بر این نکته که در مجموع ماموریت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی روبه‌رو شدیم، گفت: بخشی از این کاهش آمار به دلیل شیوع بیماری کرونا بوده است. البته از خردادماه شیب صعودی و نزدیک به خرداد سال گذشته را تجربه کردیم.

مرادیان در پاسخ به این سوال که ساختمانی در شهر صدرا برای ساخت پایگاه اورژانس پیش‎بینی شده بود که بلاتکلیف مانده است، گفت: یک خیر در صدرا تمایل به راه‌اندازی پایگاه داشت اعتباراتی هم پیش‌بینی شد و ساختمان هم تا ۷۰ درصد پیش رفت، اما به علت بیماری کرونا و همچنین ایراد شهرداری این شهر مبنی بر پرداخت جریمه در کمیسیون ماده ۱۰۰ پروژه متوقف شده است.

حوادث رانندگی در فارس

او با بیان اینکه در حال حاضر در فارس ۱۸۳ پایگاه اورژانس داریم، افزود: علاوه بر این پایگاه بر اساس برنامه ششم ۱۲۲ پایگاه دیگر باید احداث شود که جانمایی تمام پایگاه‌ها مشخص شده است.

رئیس اورژانس فارس همچنین وجود ۵ فروند بالگرد در فارس که در شهرستان‌های شیراز، جهرم، داراب، لار و آباده مستقر است را یک افتخار برای استان دانست و تاکید کرد: تلاش مان این است که علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی و اعتباری، اما بر اولویت حفظ وضعیت موجود تمرکز کنیم.

مرادیان همچنین با تصریح بر اینکه نگهداری ناوگان اورژانس هزینه‎ای بسیار بالا دارد، اما تاکنون یک دقیقه هم پایگاه‌های ما تعطیل نشده است گفت: با احتساب پایگاه‌های هوایی تاکنون ۹ پایگاه در دو سال گذشته راه‌اندازی شده که ۵ تا ۶ پایگاه دیگر نیز تا پایان امسال راه‌اندازی خواهد شد.

او، هزینه اداره هر پایگاه برای دولت در طول یک سال را رقمی معادل یک میلیارد تومان اعلام کرد.

رئیس اورژانس استان فارس با بیان اینکه شیراز با اختلاف بالایی بیشترین ماموریت‌های حوادث ترافیکی در استان را به خود اختصاص داده است، افزود: شهرستان‌های اقلید، بوانات، جهرم و فراشبند بالاترین عدد میانگین تعداد مصدوم را در فارس داشته‌اند که به عبارتی یا تعداد سرنشین خودرو‌ها در این شهرستان‌ها زیادتر بوده یا شدت تصادفات در این شهرستان‌ها بیشتر بوده است.

علیرضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس نیز با انتقاد به آنچه که امروز از استان فارس یک غول در حوادث ترافیکی ساخته است، گفت: استان فارس به لحاظ تعداد تلفات بالاتر از استان‌های کشور است، اما اگر شاخصه راه‌ها و تعداد تلفات را محاسبه کنیم در رتبه‌های بعدی قرار داریم.

او با بیان اینکه بیش از هزار دسترسی غیرمجاز در استان داریم که عمدتا راه روستایی است، افزود: استان فارس کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می‌شود و در حقیقت دارای شاخصه‌هایی است که قابل مقایسه با هیچ استان دیگری نیست.

علیرضا سیاهپور ادامه داد: استان فارس امسال چهارمین سال متوالی است که کاهش تلفات ناشی از تصادفات را به لحاظ فراوانی در کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‍ای استان فارس با اشاره به محدود شدن تعداد تلفات فارس نسبت به استان‌های دارای رتبه نخست، گفت: در سال ۹۸ اختلاف تعداد تلفات کاهش یافت که امید است با کمک رسانه‌ها بتوانیم این آمار را محدودتر کنیم تا شاهد شکستن غولی باشیم که از استان فارس ساخته شده است.

سیاهپور با اشاره به وجود ۱۷۰ نقطه پرتصادف و دارای تصادف در فارس، بیان کرد: ۴۲ نقطه آن برطرف شده و ۳۲ نقطه در دست اقدام است که پیشرفت فیزیکی ۴۰ تا ۹۰ درصدی دارند و مابقی در دست مناقصه است.

او با بیان اینکه در تمام این نقاط اقدامات زودبازده و ایمن‌سازی انجام شده است، تصریح کرد: پلیس استان فارس نیز با تجارب و حضور جاده‌ای، ۸۷ نقطه علاوه بر این نقاط را به عنوان نقاط حادثه خیز اعلام کرده که ۲۸ نقطه را کاملا برطرف کرده‌ایم و ۲۴ نقطه در دست اقدام داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، به عواملی، چون راه، وسیله نقلیه و انسان به عنوان مهمترین عوامل بروز تصادف اشاره و اضافه کرد: البته دو موضوع آموزش و تصادف از سر صحنه تا رسیدن به بیمارستان را در کنار این موارد باید مدنظر قرار داد.

سیاهپور با تصریح بر این موضوع که بیش از ۶۷ درصد علت تصادف تنها عامل انسانی است، گفت: پارسال وضعیت اعتباری خوبی نداشتیم و مشکلات متعددی وجود داشت که محدودیت برای تامین کنندگان اعتبار ایجاد کرد.

او از اجرای طرح‌های کاهنده تصادفات به صورت پایلوت در محور‌هایی که شاهد نقاط پر تصادف یا دارای تصادف هستیم هم اشاره کرد و گفت: مسیر‌هایی مانند بابا میدان به پل بریم و شیراز به سمت خرامه از جمله این محور‌ها است که در سامانه جی آی سی دنبال می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس با بیان اینکه تعدادی از نقاط پر تصادف و دارای تصادف در باند دوم ایجاد شده است که این مهم در حوزه وزارت راه و شهرسازی است، گفت: مدیریت سرعت را در این نقاط در دستور کار قرار داده‌ایم.

سیاهپور با اشاره به وجود ۱۳۶ سامانه ثبت تخلف در محور‌های فارس، افزود: ۴۵ سامانه جدید از پارسال تاکنون نصب شده و در حال تست و بارگذاری برای اعمال قانون است و همچنین مناقصه ۲۰ سامانه دیگر در دست اقدام است.

حوادث رانندگی در جاده های فارس

او در پاسخ به این سوال که تصور نمی‌کنید با کمبود پایگاه پلیس در محور‌های پرتصادف و دارای تصادف مواجه هستیم؟ افزود: معتقدم گشت محوری بیش از ایجاد پایگاه پلیس در جاد‌ه‌های پرتصادف جواب می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس همچنین با بیان اینکه در یک هفته نخست مردادماه، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تردد در محور‌های استان ثبت شده که برای این تعداد تردد، ۲۸ تا ۳۰ هزار تخلف ثبت شده است.

سیاهپور گفت: متوسط سرعت در فارس ۸۴ بوده است که در کشور ۷۸ برآورد شده است.

او در پاسخ به سوال دیگری در مورد کمبود مجتمع خدمات بین راهی در استان فارس، بیان کرد: در گذشته برای هر ۲۰ کیلومتر یک مجتمع خدمات رفاهی ایجاد می‌شد، اما براساس دستور العملی که سازمان مرکزی ابلاغ کرده، جانمایی‌های جدید از پارسال در آزادراه به صورت هر ۲۰ کیلومتر فاصله بین دو مجتمع و در راه‌های اصلی هر ۴۰ کیلومتر امکان ایجاد مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که اگر به این مهم برسیم، استاندارد‌ها را خواهیم داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس ادامه داد: هم‌اینک ۱۲۳ موافقت نامه اصولی صادر کرده‌ایم که ۵۲ مجتمع در حال بهره‌برداری است. ۳۳ مجتمع در حال ساخت است و از ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سیاهپور بیان کرد: در محور‌های اصلی کمبود مجتمع خدمات رفاهی بین راهی نداریم، به شرطی که همه مجتمع‌ها به بهره‌برداری برسند.

او با اشاره به کاهش فوت رانندگان اتوبوس برون شهری در جاده‌های استان فارس، گفت: در سال ۹۸ یک فوتی ناشی از تصادف رانندگان اتوبوس داشتیم. در حالی که سال ۹۷، یازده کشته و در سال ۹۶، هفده قربانی داشتیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.