عموری گفت: با پیگیری‌ها و توافق‌های انجام شده، مشکل تاخیر در بارگیری کامیون‌های عراقی در مرز چذابه رفع می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شهلا عموری رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: نشست مشترک مرزی بین مقامات ایرانی و عراقی با موضوع بررسی آخرین وضعیت مبادلات مرزی میان ایران و عراق که دیروز یکشنبه  ۳۰ شهریورماه در پایانه مرزی شیب در خاک عراق برگزار شد.

او افزود: باسکول موجود در مرز چذابه یکی از موارد طرح شده از سوی طرف عراقی به عنوان یک مشکل زیرساختی در این گذرگاه مرزی است که روند بارگیری کامیون‌های عراقی را کند کرده است.

عموری با بیان اینکه ایجاد این باسکول باعث زمان بر شدن ورود و خروج کامیون‌های عراقی برای بارگیری کالا‌های ایرانی و بازگشت آنها به سمت مرز شیب شده است و با هماهنگی گمرک استان خوزستان این مشکل به زودی رفع خواهد شد، اظهار داشت: اطلاع رسانی از محدودیت‌های تجاری یکی از الزامات است که از بروز خسارت مالی به تجار پیشگیری می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: در مواقعی که طرف عراقی بدون اطلاع رسانی نسبت به مسدود کردن مرز شیب اقدام می‌کند، تجار ایرانی به دلیل بی اطلاعی همچنان کالا‌های خود را به سمت مرز چذابه ارسال کرده اند که چنین محدودیت‌هایی بدون هماهنگی با طرف ایرانی موجب متضرر شدن تجار و فعالان اقتصادی هر ۲ طرف می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان اظهار داشت: این درحالی است که اگر مقامات عراقی در مرز شیب پیش از اعلام این محدودیت‌ها، اطلاع رسانی لازم را انجام دهند، تجار می‌توانند کالا‌های خود را از دیگر مرز‌های مشترک صادرات کنند، ضمن اینکه موضوع اطلاع رسانی از محدودیت‌های تجاری باید در خصوص کالا‌هایی که واردات آنها به عراق ممنوع می‌شود نیز اعمال گردد.

تنها مرز‌های جنوبی عراق شامل ممنوعیت واردات ۲۹ کالا هستند

او با اشاره به اینکه ممنوعیت ۲۹ قلم محصول کشاورزی برای واردات به عراق تنها محدود به مرز‌های جنوبی این کشور است، گفت: واردات این اقلام کشاورزی از طریق مرز‌های اقلیم کردستان عراق توسط تجار ایرانی بدون محدودیت در حال انجام است و علاوه بر این در نشست با سرکنسول عراق در اهواز قرار شد به منظور توسعه و شفافیت هرچه بیشتر در زمینه فعالیت‌های اقتصادی، اتاق بازرگانی اهواز در جریان آخرین بخشنامه‌ها و تصمیم گیری‌های تجاری دولت عراق به ویژه در زمینه صادرات و واردات قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.