رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان گفت: یکی از راه‌های توسعه اقتصادی اجرای طرح‌های مشاغل خانگی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، کلانتر نیا رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مشاغل خانگی از ششم شهریور آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد گفت : یکی از راه‌های توسعه اقتصادی اجرای طرح‌های مشاغل خانگی است.

کلانترنیا ادامه داد: ساماندهی و شناسنامه دار کردن این مشاغل و اعطای مشوق‌های دولتی و حمایتی مانند امتیاز‌های مالیاتی و پیوند با شبکه‌ها و بازار‌های تضمین شده بیمه متقاضیان، می‌تواند نقش مهمی را در توسعه ملی داشته باشد . 

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان بیان کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اجرای برنامه‌هایی همچون توانمندسازی، مهارت‌آموزی، تجربه‌اندوزی، هدایت، مشاوره و راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های منطقه‌ای و استانی است.
او ابراز داشت: این طرح بر اساس آشنایی با مدل‌های مختلف کسب و کار اعم از مشاغل خانگی، شبکه‌سازی، زنجیره ارزش، اتصال به برند‌ها، بنگاه‌های بالادستی و... است که باعث بهبود فرایند تولید و محصولات می‌شود.

کلانترنیا با بیان اینکه این طرح حرکت‌های کارآفرین و فعالیت‌های اقتصادی را هرچه بیشتر رشد داده و باعث شکوفایی اقتصاد می‌شود افزود: این طرح بر اساس نیازسنجی و مبتنی بر کار پژوهشی است به طوری که هر واحدی بر اساس پتانسیل‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌ها و با توجه به اسناد بالادستی و سند‌های آمایش استان‌ها تهیه می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه این طرح ابتدا به وسیله جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد واسط تسهیل‌گر توسعه‌ای به صورت پایلوت در ۹ استان برگزار شده است خاطرنشان کرد: این طرح در سه فاز اجرا می‌شود که مرحله اول شامل شناسایی مزیت‌ها، مرحله دوم مبتنی بر توانمندسازی متقاضیان از طریق آموزش و مرحله سوم اتصال به بازار است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همدان با بیان اینکه این طرح یک کار پژوهشی، آموزشی و اجرایی به شکل همزمان است افزود: فراخوان این طرح از ششم شهریور آغاز شده و به مدت یک ماه در سراسر کشور اجرا می‌شود که احتمال تمدید طرح نیز وجود دارد.

او با اشاره به اینکه متقاضیان این طرح باید دارای شرایط خاص باشند گفت: افراد بالای سن ۱۸ سال، عدم بهره‌مندی از اشتغال، عدم برخورداری از بیمه به استثنای بیمه روستایی و عشایر و همچنین شرایط خاص‌تر اینکه زنان مطلقه، بی‌سرپرست، زنان دارای همسر زندانی و مفقودالاثر و دخترانی با سن ۴۵ تا ۵۵ سال که هرگز ازدواج نکرده‌اند، جامعه هدف این طرح هستند.

کلانترنیا از ساماندهی بیش از ۲ هزار متقاضی مشاغل خانگی در استان همدان طی اجرای این طرح خبر داد و افزود: ۳۳۵ رشته مشاغل خانگی در این طرح وجود دارد که متقاضیان می‌توانند برای فعالیت در آن‌ها درخواست ارائه دهند.
منبع فارس
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.