به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی زاهدی، وزیر سابق علوم و عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین اظهار کرد: عدم باور مسئولان درباره سند تحول جدی است؛ براین اساس به جای گفتار درمانی باید به سمت عمل گرایی حرکت کنیم.
او افزود: باور دارم که جریان نفوذ در آموزش و پرورش رخنه کرده است. در فرمایشات رهبری هم دقت کنیم در مییابیم شکل گیری آموزش و پرورش بر مبنای سیستم غربی بود و این تفکر ادامه پیدا کرد و معتقدم هنوز هم وجود دارد.
زاهدی گفت: نمیگویم فردی که مسئول بوده عامل نفوذ است، بلکه تفکری حاکم بوده که آمده و در دانشگاه فرهنگیان رخنه کرده است و آنها را قانع کرده که باید سیستم دیگری را در دانشگاه به جریان بیندازیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جریان نفوذ به گونهای کار میکند که تا اعماق کتب درسی و مدیریتها اثر میگذارد.
او با اشاره به ماجرای حذف کنکور سراسری گفت: سال ۸۷ به اتفاق دکتر فرشیدی، وزیر وقت آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که باید کنکور برچیده شود. قانونی هم مصوب شد، اما چرا در این سالها کنکور حذف نشده است؟. جریانی از بیرون کلاس کنکورها و درآمدهای هزار میلیاردی وجود دارد که اجازه نمیدهد؛ یکی از گرفتاریهای ما همین جریان نفوذ است.
زاهدی بیان کرد: نمیگویم نیروهایی که در آموزش و پرورش هستند، عامل نفوذ اند؛ بلکه افراد خوب و متدین و علاقهمند به نظام هستند، اما آن جریان با چند واسطه وارد میشود و روی افراد اثر میگذارد.
او افزود: نفوذ از بیرون میآید، نه اینکه خود شخصیتها نفوذی باشند. آن جریانی که از بیرون هدایت میکند، مطرح است. نفوذ، کاری میکند که سند ۲۰۳۰ وارد شود. جریان نفوذی بود که توانست بر افکار مدیران ما غلبه کند و بگوید راه نجات آموزش و پرورش، سند ۲۰۳۰ است و نه سندتحول.
وزیر سابق علوم با بیان اینکه برخی حاشیه سازیهای ایجاد شده به عدم همکاری دستگاههای دیگر برمیگردد، گفت: در سندتحول به صراحت ذکر شده باید دستگاههای دیگر در اجرای سند همکاری کنند. مثلا نظام رتبه بندی در سند آمده و بارها درباره آن صحبت شده است، یکباره سال ۹۴ مقداری به حقوق فرهنگیان اضافه میکنند و اسم آن را رتبه بندی میگذارند.
او افزود: بدون تصویب و گذراندن قانون رتبه بندی را همینطور اجرا کردند. ما نسبت به افزایش منزلت معلمان که به تعبیر رهبری افسران پیشرفت کشور هستند، چه کردیم؟. انتظار داشتیم سریال یا فیلم فاخری در راستای حفظ کرامت معلمان ساخته شود یا اینکه در بودجه نباید گفته شود که آموزش و پرورش هزینه است، بلکه سرمایه است.
زاهدی به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه یک ماده ۶۳ را داشت که در آن هم خرید خدمات آموزشی و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی مطرح شده بود و ما بعد آن را در مجلس اصلاح کردیم. این موضوعات سند تحول را از خاصیت انداخت و حواشی ایجاد شده منجر به حاشیه رفتن سند شد.
او به حواشی اخیر حذف دختران از جلد کتب درسی نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا کتاب چاپ شده و به زعم خودشان کار انقلابی کرده اند و عکس چند دختربچه را حذف کرده اند؛ واقعا حذف عکس چند دختربچه از جلد کتاب با چه استدلالی انجام شده است؟. یا مثلا جایی قرآن را از کانون خانواده حذف کرده اند و به جای آن گلدان گذاشته اند. اینها جای سوال دارد. چرا حاشیه سازی میکنند. نمیگویم جریان نفوذ این کار را انجام داده، اما کسانی که این کارها را میکنند از بصیرت کافی برخوردار نیستند و باید کنار بروند. سند کی گفته چنین کارهایی انجام شود؟.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در راهکار ۲۲-۶ سند تحول آمده است که گزینش مدیران در سطوح مختلف باید بر اساس شایسته سالاری و پیشگامی آنان در ارزشهای الهی و انسانی و معیارهای علمی، کارامدی و باور به اهداف تعلیم تربیت نظام رسمی باشد. اما در وزارت آموزش و پرورش انواع مدیران بدون توجه به این موارد انتخاب میشوند. از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گلایه داریم چرا دستورالعملی همانند انتخاب روسای دانشگاهها در این زمینه ندارد.
او درباره موکدات رهبری درباره مهدکودکها گفت: مهدکودکها دو متولی دارند؛ آموزش و پرورش و بهزیستی. طرحی را هفته قبل پیشنهاد دادیم که مواد مختلفی راجع به مدارس غیردولتی و یک ماده درباره مهدکودکها دارد که بر مبنای آن مهدکودکها کلا در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار بگیرد و از دست بهزیستی خارج شود که درباره جزئیات آن در جلسات بعد در مجلس بحث میشود.
زاهدی درباره موکدات و فرمایشات رهبری پیرامون نیروی انسانی و ورود نیرو از طریق دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی که مجلس را مستقیما مورد خطاب قرار داده بودند، گفت: متاسفانه از سال ۸۹ به بعد مجلس مصوبات متعددی برای جذب معلم خارج از سیستم دانشگاه فرهنگیان و شهید را جایی داشته و گلایه مستقیم رهبری از مجلس مورد توجه مجلس و کمیسیون آموزش خواهد بود اما مجلس به تنهایی نمیتواند. دولت باید ردیفهای استخدامی کافی در اختیار دانشگاهها بگذارد و بودجه کافی درنظر بگیرد.
او در پایان گفت: در سند تحول آمده است که باید ظرف یکسال زیرنظامها تعریف و سپس عملیات اجرایی شروع شود که متاسفانه اکنون میگویند زیرنظامها تصویب شده است و باید برنامههای عملیاتی با زمانبندی و شاخصهای قابل ارزیابی شروع شوند. در مجلس هم این مطالبه گری را خواهیم داشت.
انتهای پیام/