دویچه وله: اگر بایدن پیروز شود، موضوع صلح اسرائیل و کشور‌های عرب اولویتی نخواهد داشت

دویچه وله آلمان در گزارشی به تحلیل تاثیر پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر روند موضوع صلح رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی منطقه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان پایگاه اینترنتی «دویچه وله» در گزارشی نوشت: در صورتی که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود دیگر موضوع صلح میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی اولویتی نخواهد داشت.

به نوشته این پایگاه، توافق‌های عادی سازی روابط بین کشور‌های عربی و اسرائیل بسیار باسرعت در حال اجراست. این روند با امارات آغاز شد و پس از آن نوبت به بحرین رسید و دولت آمریکا و برخی تحلیلگران سیاسی می‌گویند به زودی چند کشور دیگر به قطار عادی سازی ملحق خواهند شد.

ترامپ می‌کوشد از طریق توافق‌های عادی سازی نظر کانون‌های مهم انتخاباتی را جذب کند

این در حالی است که انتخابات آمریکا نزدیک شده است. برخی تحلیلگران و کارشناسان امور آمریکا و کشور‌های عربی می‌گویند در صورتی که دونالد ترامپ بار دیگر به پیروزی برسد این مسئله را شدت و سرعت می‌بخشد و در صورتی که جو بایدن پیروز شود سرعت آن فروکش می‌کند و حتی شاید بطور کامل به حالت رکود درآید.

«ادموند راتکه» کارشناس امور خاورمیانه در موسسه «کانراد ادیناور» در برلین می‌گوید ترامپ در عمل تلاش می‌کند از طریق این توافق‌های عادی سازی نظر کانون‌های مهم انتخاباتی را جذب کند که همان مسیحیان انجیلی است که احتمالا یک چهارم رای دهندگان به او را تشکیل می‌دهند.

وی در گفتگو با دویچه وله عربی در این خصوص گفت «این جریان به شدت به موضوع حفظ امنیت اسرائیل و افزایش همکاری آمریکا با اسرائیل اهمیت می‌دهد و معتقد است موافقت با سیاست‌های اسرائیل امر مهمی است. تحرک دولت ترامپ برای تحقق این توافق‌ها بخشی از راهبرد بزرگ دولت اوست و آن ادغام اسرائیل در منطقه بدون حل مسئله فلسطین است. دوم اینکه ترامپ سعی می‌کند حمایت رای دهندگان از مسیحیان انجیلی را جذب کند که آن‌ها به شدت از کار‌های ترامپ خرسند و راضی خواهند شد».

دیدگاه ترامپ و تیمش از ابتدا گسترش نگرش قدیمی نتانیاهو بود

راتکه افزود دیدگاه ترامپ و تیم او از ابتدا این بود که صلح منطقه‌ای ایجاد کنند که در اصل نگرش قدیمی نتانیاهو است. اساس این دیدگاه اینگونه است که «معاملاتی با کشور‌های منطقه انجام شود بدون اینکه معامله جداگانه‌ای با فلسطینی‌ها به عمل آید؛ بنابراین راهبردشان این است: صلح در برابر صلح که جایگزین صلح در برابر زمین می‌شود. واضح است که این راهبرد موثر و قابل اجرا است». او افزود این راهبرد بخشی از راهبرد «خاورمیانه بزرگ» است.

در صورت پیروزی بایدن، موضوع صلح بین اسرائیل و کشور‌های عربی چندان اهمیت نخواهد داشت

برخی تحلیلگران امور آمریکا می‌گویند در صورتی که جو بایدن در انتخابات پیروز شود موضوع صلح بین اسرائیل و کشور‌های عربی چندان اهمیت نخواهد داشت به ویژه اینکه افرادی مثل جرد، کوشنر داماد ترامپ، در دولت حضور نخواهند داشت. کوشنر بیشتر بر اساس ایدئولوژیک و نه بر اساس منافع سیاسی آمریکا عمل می‌کند.

برخی از تحلیلگران معتقدند علت این امر به شخصیت بایدن مربوط می‌شود که کاتولیک است و در اطراف وی مسیحیان انجیلی حضور ندارند و همچنین بایدن بار‌ها اظهار داشت این موضوع در فهرست اولویت‌هایش نیست.

راتکه معتقد است این امر تا حدود زیادی درست است و شاید در آینده حجم دستاورد‌ها در این موضوع را تحت تاثیر قرار دهد. او افزود «البته این بدان معنی نیست که میزان توجه و حمایت آمریکا از اسرائیل کاهش می‌یابد بلکه تل آویو همواره مهمترین متحد واشنگتن باقی خواهد ماند به همین دلیل دولت جدید آمریکا به همکاری با اسرائیل در سطح گسترده ادامه خواهد داد، اما با گذشت زمان مساله صلح عربی- اسرائیلی برای دولت بایدن اولویت نخواهد داشت».

راتکه افزود اگر بایدن در انتخابات پیروز شود «شاید در سیاست آمریکا برای تعامل با موضوع صلح عربی- اسرائیلی توازنی دوباره برقرار شود و شاید به شکلی سیاست اوباما از سرگرفته شود. همچنین او (بایدن) فلسطینی‌ها را در گفتگو مشارکت خواهد داد و آن‌ها را بیشتر جدی خواهد گرفت و شاید تلاش کند طرف‌ها و شرکای بین المللی از جمله اروپائی‌ها را مشارکت دهد و این برعکس سیاست یک جانبه گرایی دولت ترامپ خواهد بود». به اعتقاد او، در صورت پیروزی بایدن آن سطح از توافقی که بین دولت ترامپ و دولت نتانیاهو طی دو سال گذشته وجود داشت دیگر ادامه نخواهد یافت.

دو روز پیش امارات متحده عربی و بحرین با امضای توافقی با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید اعلام کردند روابطشان را با این رژیم عادی می‌کنند. عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی و اسراییل در حالی انجام می‌شود که رژیم صهیونیستی همچنان به اشغال سرزمین‌های فلسطینی ادامه می‌دهد و هیچ آینده روشنی برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار