دومین جلسه استماع دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت نقض پیمان مودت آغاز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دومین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری یا همان دادگاه لاهه به منظور بررسی صلاحیت این دادگاه جهت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا بابت نقض پیمان «مودت» آغاز شد.

نخستین جلسه این دادگاه روز دوشنبه برگزار شد.

وکلای دولت آمریکا روز دوشنبه با طرح این ادعا که تهران کماکان یک تهدید جدی برای امنیت جهانی است، از دادگاه عالی سازمان ملل خواستند تا شکایت جمهوری اسلامی برای لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی رئیس جمهور آمریکا را رد کند. وکلای دولت آمریکا اینگونه استدلال می‌کنند که دادگاه مستقر در لاهه صلاحیت رسیدگی به پرونده را ندارد و مدعی شدند ایران با سوء استفاده از پیمان مودت تلاش می‌کند در تحریم‌هایی که اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار داده، تخفیف بگیرد.

ماریک استرینگ، سرپرست مشاور حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا به دیوان لاهه اعلام کرد اقدام ایران برای طرح شکایت با استناد به پیمان مودت اشتباه است.

او مدعی شد جمهوری اسلامی با توسل به این ابزار قصد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را دارد. استرینگ از دیوان لاهه خواست تا درخواست ایران در این خصوص را رد کند.

جلسات این دادگاه به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت ویدئو کنفرانس خواهد بود؛ هرچند اعضای دادگاه در طول این جلسات در دیوان لاهه حضور خواهند داشت و نمایندگان طرف‌های پرونده به صورت آنلاین آن را دنبال خواهند کرد. بر اساس این توئیت، موضوع اصلی در این جلسات استماع، رسیدگی به اعتراضاتی است که از سوی آمریکا مطرح شده است.

ماجرای شکایت ایران از آمریکا به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد که در تیر ماه آن سال ایران شکایتی را علیه واشنگتن با استناد به پیمان مودت که در سال ۱۹۹۵ (۱۳۳۴) میان دو کشور منعقد شده بود تنظیم کرد. شکایت ایران در واکنش به اعمال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه تهران بود که ایران از دادگاه لاهه خواست با صدور قرار موقت مانع از آن شود که آمریکا بتواند با اجرای تصمیمات غیرقانونی خود خسارات جبران ناپذیری را به ایران وارد کند. از این رو، با توجه به برگزاری جلسات دادگاه، با صدور حکم علیه تحریم‌های یکجانبه و قرار موقت، دادگاه لاهه آمریکا را به رعایت حقوق ایران موظف کرد؛ که البته این حکم با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان از سوی آمریکا نقض شد.

همچنین پیش از این دیوان لاهه اعلام کرده بود که ایران حق دارد از پیمان مودت برای شکایت علیه تحریم‌های واشنگتن استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار