به گزارش خبرنگار احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال سپری کردن روزهایی هستیم که سرشار از خبرهایی با محتوای انتخابات و حدس و گمانهای درست و غلط است، حدس و گمانها یا حتی شایعاتی که میتواند در تصمیمگیری مردم و مسئولان برای مشخص کردن رئیس جمهور آینده خودشان بسیار موثر باشد، البته در این میان افرادی هستند که چشمان خود را بر روی مطالبات مردم بستهاند و با حواشی انتخاباتی خود، در حال طی کردن مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و رسیدن به اهداف خود هستند.
با این حال اما به نظر میرسد که مسئلهای مهمتر و شاید فراتر از پرونده انتخابات مطرح باشد، مسئلهای به نام اعتماد سازی نامزدها که تقریبا میتوان گفت به فراموشی سپرده شده است.
هر ۴ سال یکبار انتخابات ریاست جمهوری با ساز و کارهای مخصوص خود برگزار میشود، اما آن چیزی که از اولویت بالایی برخوردار است برخورد و نحوه ارائه برنامههای انتخاباتی توسط نامزدها است، نامزدهایی که طبیعتا نباید تنها به مقصد آخر که همان تکیه بر صندلی دولت است فکر کنند؛ بلکه از آنها انتظار میرود که تا حدودی به رفتارهای سیاسی و انتخاباتی خودشان توجه کنند تا رفتار بعد از انتخابشان همان رفتار قبل از انتخاب شدنشان باشد.
عدم بیان وعدهها یا شعارهای دور از ذهن مسئلهای مهم است که به نظر میرسد نامزدهای انتخاباتی هر دوره با آن به خوبی آشنایی دارند، اما متاسفانه باز هم به شعارهایی خوش آب و رنگ، اما در عین حال غیر قابل تحقق اکتفا میکنند؛ در حال حاضر که تنها ۸ ماه مانده به برگزاری انتخابات بزرگ ریاست جمهوری کشورمان و شرایط اقتصادی و معیشتی نه چندان مناسب جامعه، لازم است که آقایانِ انتخاباتی نگاه ویژهتری به آینده خود و این مردم داشته باشند.
در ادامه باید به این مسئله توجه کرد که نامزدهای انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که در حال حاضر به تکمیل پازل برنامهها و وعدههای خود میپردازند خود را درگیر بازیهای سیاسی نکنند و برای کسب رای بیشتر برنامههایی غیرقابل باور و تعجبانگیز از خود ارائه ندهند.
در این راستا، محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وعدههای نامزدهای انتخاباتی اظهار کرد که در دوره قبل، روحانی وعدههایی را ارائه کرد که میدانست محقق شدنی نیست، مردم نباید فریب بخورند و آگاه باشند. او معتقد است که باید مردم در انتخابات دقت کنند و بدانند هر انتخاب سود یا زیان خاصی دارد.
دغدغه اجتماعی، مشکلات معیشتی و اقتصادی و هزاران مشکل دیگر مردم هر ساله با توجه به شرایط جامعه دچار تغییراتی میشود و طبیعتا تنها کاری که از دست ملت برمیآید این است که این مشکلات و چالشها را در قالب یک خواسته از رئیس جمهور خود طلب کند, اما در روزهایی که برخی از مسئولان به فکر محک زدن خودشان برای انتخابات سال آینده هستند باید به این نکته توجه کنند که تنها حضور مرم در پای صندوقهای رای دردی از این جامعه دوا نمیکند و پس از اینکه رئیس جمهور منتخب مردم پا به عرصه میدان گذاشت، وظیفه و مسئولیت آن بیش از پیش میشود؛ همان طور که مردم هر ساله با آمدن پای صندوق وظیفه خود را عملی می کنند؛ منتخب مردم هم باید بعد از انتخاب شدن به وظایف خود عمل کند.
مسئولیتی که شاید در نگاه اول بسیار ساده و معمولی باشد؛ اما وقتی جدیتر به آن نگاه میکنیم متوجه میشویم که محقق شدن همان وعدههای ساده در سطح جامعه چه مقدار میتواند سخت و در عین حال پر از چالش و پیچیدگی باشد.
حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حاشیههای انتخاباتی و تاثیر آن در میان مردم جامعه گفت که در انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها باید عقبه های سیاسی را خود در نظر بگیرند و همچنین چند مرحله ای شدن انتخابات باعث می شود که نامزدها مورد گزینش واقع شوند تا مردم بتوانند به راحتی فرد مناسب را انتخاب کنند و اعتماد آنها جلب شود تا بدانند به خواسته هایشان خواهند رسید.
حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که نامزدهای انتخاباتی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تا چه اندازه از دورههای قبل تجربه کسب میکنند و وعدههایشان هر چند کم و ساده را در قالب عمل بیان میکنند تا انتخابات آینده مجددا درس و عبرتی برای آیندگان نشود.
اما از طرفی حدود چند ماهی است که نامهای مختلفی از جناحهای اصولگرا و اصلاحطلب برای نامزده شدن در انتخابات ریاست جمهوری شنیده میشود؛ سعید جلیلی، پرویز فتاح، سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری, محمد جواد ظریف و بسیاری نامهای دیگر که افراد نامآشنایی هستند که اگر قصد ورود به دایره انتخابات را دارند باید برنامهها و تدابیر خودشان را برای ملت به صورت شفاف بازگو کنند تا بتوانند از میزان حواشی و شایعاتی که این روزها مطرح است بکاهند.
البته چنین حواشی کوچک و بزرگی نقش بسیار پررنگی در میزان اعتماد مردم به گزینه مورد نظرشان دارد و ممکن است که آن نامزد تنها با بیدقتی و بال و پر دادن به شایعات مطرح شده سرنوشت خود را دچار تغییر کند، به همین جهت انتظار میرود که در این ۸ ماه باقیمانده مسئولان کشور حضور یا عدم حضورشان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بیان کنند و از سوءاستفادههای رسانهای و شایعات بکاهند.
مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به حاشیههایِ انتخاباتیِ هر انتخاباتی بیان کرد که حاشیهسازیهای انتخاباتی مسئلهای طبیعی و در عین حال پروژهای سوخته است که هر بار تکرار میشود. او بر این باور است که مردم دنبال یک رئیس جمهور انقلابی و اهل نظارت هستند که روی کار بیاید.
حال گذر زمان تنها مقولهای است که ثابت میکند نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری ۱۴۰۰ تا چه اندازه با اعلام برنامه و حضورشان در انتخابات میتوانند از چالشها و حواشی دوری کنند و بیش از پیش اعتماد مردمی را به دست آوردند, زیرا اعتماد مردم به مسئولان جامعه موضوعی تاریخی است که در سالهای اخیر کمی نادیده گرفته شده و می شود.
بیشتر بخوانید
نوشین نثاری
انتهای پیام/
وصف العیش ، نصف العیش و دیگر تقریبا هیچ
باید رای بدهید و
به کانالهای معاند گوش ندهید
همین کانالها تبلیع
بر علیه رئیسی کردند
الان برایتان ثابت شده که این کانالهای معاند
از عدالت ایشان هراس داشتند و
به شما ملت ادرس علط میدادند
باید خودتون در مورد کاندید ها تحقیق کنید
این کانالهای دشمن وطن ایند و
میخواهند نفوذی خودشون را بعنوان فرشته نجات جا بزنند
این میشه وصع اقتصادی و بیکاری جوانان
برنامه هایش را پیاده نکرد
بهش مهلت دهند و بعد هم از کار بیکار شود
با کلید نیاید و همه قفل ها را بجای باز کردن .ببیندند
کاسه و کوزشونو جمع کنن برن
ای کاش
قانونی بودکه ازکسانیکه وعده میدهندوعمل نمیکنندبازخواست میشد