رحیمی، از آغاز برداشت پیاز سفید نشایی از ۱۵۰ هکتار از مزارع در شهرستان مرودشت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عزیز رحیمی مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به آغاز برداشت پیاز سفید نشایی از ۱۵۰ هکتار از مزارع در شهرستان مرودشت، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود از این مزارع بالغ بر ۱۲ هزار تن پیاز سفید تولید و روانه بازار شود.

او گفت: کشت نشایی در اسفند پارسال و فروردین ماه امسال انجام شده و از بیستم شهریور ماه نیز به مرحله برداشت رسیده است.

رحیمی با بیان اینکه در روش کشت سنتی، پیاز در فصل پاییز کشت می‌شد و در تیر ماه نیز به مرحله برداشت می‌رسید، تصریح کرد: در کشت سنتی محصول مدت طولانی در زمین می‌ماند و با احتساب چندین مرحله آبیاری و سایر مدیریت‌ها هزینه بیشتری را در برداشت.

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت با اشاره به مدیریت مصرف آب در این مزارع، افزود: در این روش کشت به دلیل کوتاه شدن دوره رشد گیاه، مقارن شدن با بارش‌های اواخر زمستان و اوایل بهار و استفاده از روش‌های نوین آبیاری بخصوص روش مه پاش مصرف آب به حداقل می‌رسد.

او تصریح کرد: در روش نشایی برای تهیه نشا یک هکتار زمین حدود ۵ کیلوگرم بذر پیاز در پاییز در خزانه کشت می‌شود و در اسفندماه به زمین اصلی منتقل می‌شود که علاوه بر کاهش مصرف آب، کاهش مصرف بذر و سایر نهاده‌ها را نیز در بردارد.

این مقام مسئول کاهش مصرف سموم، قارچکش ها، کود، تولید به موقع محصول و درآمد مناسب و بازار پسندی محصول برای بهره برداران و کاهش هزینه‌های کارگری را از دیگر مزایای این روش کشت عنوان کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.