رودخانه بزرگ ارس به دلیل پر آب بودن و جاذبه های گردشگری علاقمندان زیادی برای تماشای خود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، رودخانه ارس در شمال غربی کشور و در مجاورت کشور‌های همسایه مانند ارمنستان، آذربایجان و نخجوان قرار گرفته است و به خاطر قرارگیری در استان آذربایجان شرقی از گذشته تا کنون از اهمیت  بالای سوق‌الجیشی و تجاری برخوردار بوده است.

این رود از رودخانه‌های پر آب، خروشان و مرزی کشور ایران و آذربایجان شرقی به شمار می‌آید که از منطقه آرپا چای آناتولی سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از مرز ایران وارد جمهوری آذربایجان (نخجوان) شده و به رودخانه کورا و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

رود ارس پس از عهدنامه گلستان به عنوان مرز ایران و روسیه انتخاب شد و بعد‌ها تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه اضافه شد. این رود در منابع و اصطلاحات یونانیان و اروپاییان به نام‌های آراکس، ارکساس و آراکسس بوده و از قدیم اِراسک و آراسک نامیده می‌شد و در زبان ترکی بیشتر مردمان این خطه از سرزمین ایران از آن به نام آراز یا آراس یاد می‌کنند.

مناظر اطراف رود ارس به خاطر داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هر ساله گردشگران زیادی را از اقصی نقاط ایران و دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

این رود در نزدیکی جلفا عرضی در حدود ۲۰۰ متر و عمقی ۲ الی ۳ متری دارد که در بازه زمانی پرآبی به ۴ متر هم می‌رسد، به همین دلیل بیشتر مردم ایران رود ارس را به عنوان سومین رودخانه بزرگ ایران می‌شناسند. میزان آبدهی این رود ۵۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و حداکثر دبی سرریز‌ها به ۳۵۰۰ متر مکعب تخلیه در ثانیه است به طوری که بیشتر اراضی سست را کنده و ساحل آن به طرف ایران پیشروی می‌کند.

در مناظر اطراف رود ارس نادرترین حیوانات و پرندگان و گونه‌های گیاهی به دلیل آب و هوای مساعد زیست می‌کنند که دیدنشان برای هر بیننده‌ای به راستی تماشایی است. بر روی این رودخانه پل‌های زیادی همچون پل چوبی و پل راه آهن جلفا، پل مواصلاتی پلدشت، پل موردوز، پل اصلاندوز، پل بیله سوار مغان زده‌اند تا مبادی ورودی و خروجی ارس به راحتی با کشور‌های همسایه صورت بگیرد.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

رودخانه‌ی پرآب و خروشان ارس علاوه بر جذابیت‌های ویژه گردشگری و تاثیرات مثبت اکوسیستمی، قابلیت ارزشمندی از نظر ماهیگیری در فصول خاصی از سال را دارد، بخصوص شهر‌های پلدشت، جلفا و سیه رود که در نزدیکی این رود واقع شدند هر ساله گردشگران قلاب به دست زیادی را در این مناطق می‌کشاند که در ساحل و حواشی رود ارس ماهیگیری کنند. چرا که ماهی‌های رود ارس ۱۰ گونه است که ۶ گونه از این ماهی‌ها نسبت به ماهی‌های دیگر بزرگتر است و از مقاومت بیشتری در حین صید برخوردارند به همین دلیل صید این گونه‌ها در بین علاقمندان صیادی و ورزشکاران از اهمیت بسیار بالا و ارزشمندی برخوردار است.

رودخانه بزرگ ارس را بیشتر بشناسیم

طبیعت سرسبز جزیره‌های رود ارس و کوه‌های زیبا و سر به فلک کشیده اطراف آن منطقه دل‌انگیزی را به وجود آورده تا گردشگران تور تبریز جلفا دیدن این منطقه را در صدر گشت‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جدیدی
۱۷:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
ممنون اززحماتتون میخوام بیشتربدونم از جاهای گردش گری یا خوش اب و هوا دریاچه ارس چندساعت راه تو تهران جای هست برای سکونت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بسیار بسیار زیباست من با قطار از تهران به جلفا رفتم و رود ارس را از نزدیک دیدم منظره هایی بسیار شگفت انگیز وجذاب دارد که به همه گردشگران توصیه میکنم حتما دیدن کنند
Iran (Islamic Republic of)
فرصتهاي بر باد رفته
۲۱:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
چرا در اين رودخانه قايق راني و استفاده از فرصتهاي اقتصادي و اجتماعي ممنوع است اين رودخانه فوايد بسياري از نظر اقتصادي براي كشور دارد و ميتواند مناطق بسيار زيادي از شمال غربي كشور را از منابع آبي و چاهها و قوات پر آب كند و بركه هاي بزرگ ايجاد شود نياز است با كشورهاي همجوار براي گسترش همكاري و مشاركت در پروژه هاي زيست محيطي و گسترش فضاي سبز و گياه هان مثمر با همكاري و هم افزايي مشاركت رخ دهد وكشورهاي همجوار از فوايد آن بهره مند شوند و مردم آن خته روابط اقتصادي و تجاري و تبادل كالا كشاورزي و كالاي مرزي با هم مراوده داشته باشند .