معاون میراث فرهنگی بوشهر گفت: با نقشه برداری سه بعدی از بافت تاریخی این شهر، تک پلاک‌های این پهنه دارای شناسنامه اطلاعاتی می‌شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، نصرالله ابراهیمی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان بوشهر بیان کرد: تک پلاک‌های بافت تاریخی بوشهر شناسنامه اطلاعاتی دریافت می‌کنند.

او افزود: با نقشه برداری سه بعدی از بافت تاریخی بندر بوشهر همه محدوده بافت و تک پلاک‌های این پهنه دارای شناسنامه اطلاعاتی می‌شوند.

معاون میراث فرهنگی بوشهر ادامه داد: یکی ازکارها در این زمینه، جمع آوری اطلاعات فنی و تهیه نقشه GiS است که از این طریق همه محدوده بافت تاریخی مستند نگاری می‌شود و اطلاعات سازه‌ای پهنه بافت در اختیار این معاونت قرار می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


ابراهیمی عنوان کرد: اهمیت کار این است که با تهیه نقشه پایه از تک پلاک‌ها، برنامه ریزی برای حفظ، احیا و مرمت بنا‌ها با سهولت و کار کارشناسی دقیق‌تر انجام می‌گیرد. در واقع با انجام این عملیات و تهیه مستندات، می‌توان از آن به عنوان یک اطلس جامع از بافت تاریخی بندر بوشهر نام برد.

شهر بوشهر به صورت شبه جزیره و مثلثی شکل است که، بافت قدیمی شهر در راس این مثلث و در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

این بافت شامل چهار محله مرکزی کوتی، بهبهانی، شنبدی و دهدشتی است به وسعت ۳۸ هکتار که حدود ۹۰۰ بنا در آن وجود دارد. از این تعداد، ۴۰۰ بنا ارزشمند به شمار می‌روند که ۸۰ بنای آن به ثبت ملی رسیده است.

قدمت بافت تاریخی بوشهر به دوره حکومت نادر شاه افشار برمی گردد، اما اوج شکوفایی این بافت مربوط به دوره قاجار است.

معماری این بافت معروف به بیت میلانی و منحصر به فرد است.

جبهه ساحلی بافت قدیم بوشهر در سال ۱۳۷۸ با شماره۲۳۶۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.