کارشناس ستادی سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، برای افزایش مهارت مدیریت خشم توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا قربانی کارشناس ستادی سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره افزایش مهارت مدیریت خشم، اظهار کرد: خشم، احساسی است که به صورت جسمانی و هیجانی بروز پیدا می‌کند، به عبارتی نسبت به شرایطی است که فرد دچار مشکلاتی از جمله ناکامی می‌شود، خشم می‌تواند از یک احساس خفیف شروع شده تا یک احساس شدید عصبانیت ادامه یابد.

علت خشم چیست و چه چیزی سبب خشم می‌شود؟

او افزود: محیط اطراف فرد، استرس، مسایل مالی، سوء استفاده، موقعیت خانوادگی یا اجتماعی ضعیف و نیازمندی‌های طاقت فرسا در انرژی و زمان، می‌توانند همگی در شکل دهی عصبانیت دخیل باشند.

لیلا قربانی ادامه داد: تنگی نفس یا تپش نامنظم قلب، بالا رفتن فشار خون، سردرد، فشار در سر یا حفره‌های سینوس، احساس خستگی و برافروختگی چهره از جمله نشانه‌های خشم است.

او با اشاره به راه‌های مقابله با خشم، گفت: یکی از دلایلی که باعث عصبانیت در افراد می‌شود، ریتم تنفس است. توصیه می‌شود زمانی که عصبانی هستیم نفس عمیق بکشیم.

کارشناس ستادی سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نوشتن در زمان عصبانیت و خشم، به ایجاد آرامش کمک می‌کند و می‌تواند در کنترل و غلبه بر عصبانیت و خشم نیز موثر باشد.

علت خشم چیست و چه چیزی سبب خشم می‌شود؟

او ادامه داد: آب نوشیدن به رفع عصبانیت کمک می‌کند و باعث می‌شود به مغز اکسیژن برسد.

لیلا قربانی با بیان اینکه دوش گرفتن یکی از تکنیک‌های غلبه بر خشم است، اضافه کرد: رسیدن آب به بدن در زمان عصبانیت باعث شل شدن عضلات بدن شده و افراد را به آرامش می‌رساند.

او با بیان اینکه قدم زدن بهتر است همراه با حرف زدن، آن هم به آرامی باشد، تصریح کرد: بهتر است خود سعی در آرام کردن خود داشته باشیم، اگر نشسته ایم بلند شویم و راه برویم.

کارشناس ستادی سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در زمان عصبانیت جنبه‌های مثبت اتفاق را در نظر بگیریم و به مسایل خوب فکر کنیم. در مورد موضوعی که باعث خشم ما شده فکر نکنیم، در عوض به چیز‌های خوب و مثبت بیندیشیم.

او با بیان اینکه سعی کنیم در زندگی فردی را داشته باشیم که بتوانیم به او اعتماد کرده و با او درد دل کنیم، گفت: در مواقعی که عصبانی هستیم بهتر است با او بیرون برویم و صحبت کنیم، زیرا این کار به غلبه بر عصبانیت کمک می‌کند و اگر فرد قابل اعتمادی نداریم از روانشناس کمک بگیریم.

لیلا قربانی اضافه کرد: زمانی که عصبانی هستیم بهتر است با پرداختن به فعالیت‌های جسمی یا خلاق، انرژی‌های منفی را از خود دور کنیم.

او با بیان اینکه انجام فعالیت ورزشی باعث می‌شود فکر انسان از مساله‌ای که باعث عصبانیت شده، دور شود، افزود: همچنین فعالیت جسمی کمک می‌کند که عصبانیت انسان دوره کوتاه تری داشته باشد و فراموش نکنیم که با افزایش توان جسمی، قدرت انسان نیز برای غلبه بر عصبانیت بیشتر می‌شود.

مدیریت خشم

کارشناس ستادی سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بهتر است به محض اینکه احساس کردیم خشم سراسر وجود ما را در بر می‌گیرد، خود را آرام کنیم.

او با بیان اینکه فراموش نکنیم تصمیمات ما در زمان عصبانیت می‌تواند به گونه‌ای باشد که بعد از آن پشیمان شویم، اضافه کرد: عصبانیت می‌تواند باعث شود تا در لحظه اتفاقاتی بیافتد که یک عمر پشیمانی را به همراه داشته باشد.

لیلا قربانی گفت: برای افزایش مهارت مدیریت خشم می‌توانیم به روانشناسان مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده و مشاوره رایگان دریافت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار