مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از برگزاری نشست فصلی شورای حکام با حضور در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوال یک خبرنگار در این باره که آیا ایران همکاری‌های لازم را با این نهاد بین‌المللی انجام داده است یا خیر پاسخ مثبت داد. گروسی با اشاره به موافقت تهران با دسترسی آژانس به دو سایت در ایران گفت: «ما حدود ۶ الی ۷ ماه اختلاف داشتیم و توانستیم آن را برطرف کنیم که تحول مثبتی بود.»

گروسی در پاسخ به این سوال که تحلیل نمونه‌برداری‌های محیطی انجام‌شده از نخستین مکان در ایران چقدر زمان خواهد برد، گفت وی قادر به گفتن زمانی دقیق در این خصوص نیست. وی افزود:  اما می‌توانم بگویم که این مسئله کمتر از دو تا سه ماه زمان نخواهد برد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های حمایت آژانس از برنامه هسته‌ای عربستان سعودی گفت که این نهاد بین‌المللی با عربستان سعودی در تماس است و میان دو طرف همکاری وجود دارد. وی افزود ریاض به دنبال داشتن برنامه هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز است.

رافائل گروسی گفت: من در حال انجام تلاش‌هایی بر سر «پروتکل‌های کم مقدار» هستم. توافقنامه این پروتکل‌ها در سیستم منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ضعیف هستند و ۳۱ کشور از جمله عربستان هنوز تحت این توافقنامه‌ها قرار ندارند.

او همچنین اعلام کرد به عربستان مشاوره‌های محدودی داده شده است، اما آن‌ها فعالیت قابل اعلامی تاکنون نداشته‌اند. رافائل گروسی با اعلام اینکه او همچنان به اظهارات سابق عربستان در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور استناد می‌کند، گفت: ما در حال گفتگو با عربستان هستیم؛ کشوری که همچنان نیازمند آن است تا نسخه قدیمی این پروتکل را لغو کند. از این رو وقتی آن‌ها مواد هسته‌ای را معرفی می‌کنند، ما باید سیستم پادمانی قوی‌تری داشته باشیم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در نشست فصلی شورای حکام آژانس که از امروز در مقر آژانس در وین آغاز بکار کرد، گفت که از توافق اخیر بین آژانس و ایران استقبال می‌کند و امیدوار است این موضوع موجب تقویت همکاری و اعتماد متقابل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
روحاني و دوستان خيال غربي ها را راحت كنن كه هيچ بمب هستي در كار نيست تا با خيال راحت به ما حمله كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
یعنی چه که ایران فقط به اینا بگه چشم و اونا هر غلطی میخوان بکنند. این دولت دیگه برامون عزتی نگذاشته .
Netherlands
مهدی
۲۱:۵۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
دوباره و چند باره باریتون دادن. متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۱۸ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
اشکال در خودمان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۲۴ شهريور ۱۳۹۹
نباید به گروسی مروسی اعتماد کرد ....
آخرین اخبار