دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی گفت: افزایش ۵ برابری قیمت کود‌های شیمیایی تولید محصولات کشاورزی در استان را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

رومنجانی دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: با توجه به این که کشاورزان استان در آستانه فصل زراعی و کشت پاییزه هستند و دغدغه تولید دارند با گرانی ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی کود‌های شیمیایی وارداتی از جمله فسفره و پتاسه و همچنین برخی از سموم کشاورزی که از مولفه‌های تولید است مواجه شده اند.

او با اشاره به ضعف خاک‌های استان از نظر عناصر فسفر و پتاسیم و شوری آب افزود: عدم استفاده کشاورز از این کود‌ها به دلیل گرانی باعث کاهش ۵۰ درصدی تولید می‌شود.

رومنجانی عنوان کرد: عملیات زراعی، شخم و حمل و نقل با توجه به گرانی ادوات تولید مثل تراکتور و لاستیک دچار گرانی شده است که این موضوع ضربه شدیدی به تولید، امنیت غذایی و معیشت و اشتغال کشاورزان وارد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید


دبیر نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی با اشاره به این که قیمت محصولات استراتژیک استان از جمله زرشک، زعفران و عناب نسبت به پارسال پایین است، عنوان کرد: علی رغم این قیمت پایین و به دلیل عدم بازاریابی مناسب و تبلیغات کافی، کشاورزان استان با کاهش مصرف این محصولات در بازار‌های داخلی نیز موجه شده اند.

او با اشاره به این که تولیدات سال قبل کشاورزان نیز روی دست آن‌ها مانده است، تصریح کرد: این موضوع انگیزه تولید را از کشاورزان گرفته است.

رومنجانی با اشاره به این که موضوع مربوط به تصمیمات کشوری و ناشی از حذف یارانه از نهاده است، از مسئولین استانی خواست تا دغدغه کشاورزان استان را که با وجود مشکلاتی از جمله خشکسالی‌های گذشته، کم آبی و هجوم آفات هنوز مشغول به تولیدند را به گوش مسئولین کشوری برسانند.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.