به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، بهبود و توسعه خطوط ریلی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس سبب جهش تولید در منطقه و رونق اقتصادی میشود و اکنون برای نخستین بار ساخت و تعمیر قطعات دستگاههای تخلیه و بارگیری مکانیزه مواد معدنی در این منطقه با موفقیت انجام شده است.
متخصصان هرمزگانی موفق شدند حدود ۵۰ درصد نوار نقاله منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس را طراحی، بازسازی و تعمیر کنند.
این منطقه ویژه اقتصادی شامل دو دستگاه واگن برگردان (تخلیه واگن) و یک دستگاه بارگیری واگن، ۲۴ کیلومتر خطوط ریلی اختصاصی و دو دستگاه لوکوموتیو اختصاصی و حدود ۳۴ کیلومتر خطوط نوار نقاله و دو دستگاه انباشت مواد معدنی (استاکر) و دو دستگاه برداشت مواد معدنی (ریکلایمر) ، حدود ۴۰ هکتار محل دپوی مواد معدنی برای انباشت مواد معدنی است .
معین الدین رازمند مدیر بهره برداری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان، تعمیر و تجهیز باکسهای دامپر، اصلاح و احداث خطوط ریلی و ساخت پرشر پلیت از کارهایی بود که به همت کارشناسان این منطقه بومی سازی شد.
تعمیر،اصلاح و ساخت این قطعات سبب صرفه جویی ارزی قابل توجه و پیشرفت و تسهیل حمل مواد معدنی در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی وفلزی خلیج فارس شده است.
رازمند با اشاره به تعمیر کف دامپر جنوبی و تعویض باکس واگن برگردانهای شمالی و جنوبی افزود: کارکرد بالا سبب شکستگی دامپرها میشد و به دلیل حجم زیاد تخلیه تنها اقدام به جوشکاری آن بهصورت موقت میشد که البته هر بار تعمیر شکستگی حداقل ۵ تا ۷ روز زمان می برد و در طول سال این مشکل بیش از ۳۰ روز توقف تخلیه در پی داشت ولی به دلیل فشار تحریمها و کاهش حجم تخلیه و بارگیری طی ماههای اخیر، کارشناسان و متخصصان منطقه ویژه از این فرصت ایجاد شده استفاده کردند و این مهم نیز به سرانجام رسید.
کاووس کریمی سرپرست واحد انتقال قدرت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت:اصلاح هوپرهای بتنی واگن برگردان از اقدامات در دست انجام واحد بهرهبرداری منطقه ویژه است که حجم زیاد تخلیه مواد معدنی باعث خوردگی شدید و ایجاد حفره در دیوارهای بتنی آنها شده بود و این موضوع سبب میشد مواد معدنی تخلیه شده در داخل این حفرهها جمع و با سایر مواد معدنی ترکیب شود که نارضایتی مشتریان و صاحبان کالا بخصوص کارخانههای داخلی را به همراه داشت.
تعمیرات هوپرهای بتنی واگن برگردان نیاز بهصرف زمان طولانی داشت که با توجه به حجم بالای عملیات تخلیه این امکان وجود نداشت،اما با صرف فعل خواستن و با همت نیروهای توانمند واحد بهره برداری و اعتماد به نیرویهای جوان بهدرستی این هوپرها تعمیرشد.
کریمی با اشاره به اینکه باکسهای تولید داخل از نظر کیفی از نمونه خارجی کارایی بیشتری دارد، گفت:در تعمیر و تجهیز باکسهای دامپر در دو سال اخیر توانستیم یک باکس را از صفرتا صد بسازیم و یک باکس را نیز بهطور کامل بازسازی کنیم . هزینههای مجموع این دو طرح مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برآورد میشود که اگر میخواستیم تنها یکی از این باکسها را از کشور آلمان وارد کنیم حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر داشت .
محمد بهرامی، رئیس تعمیرات مکانیک منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما ، با اشاره به ساخت قطعه پرشر پلیت به همت کارشناسان مجرب و بومی منطقه ویژه اقتصادی خلیجفارس گفت:این قطعه که تاثیر چشم گیری در حمل ریلی مواد معدنی دارد برای نخستین بار در کشور ساخته شد و سبب تسریع و تسهیل در حمل مواد معدنی میشود.
طراحی و ساخت صفحه پرشرپلیت مربوط به اسپلایس گرم (پخت محل اتصال) نوار نقاله جایگزینی بهتر و ایمنتر بجای پرشربگ ساخت آلمان شده است و پرشر پلیت ساخته شده در این مجموعه از ایمنی بالایی برخوردار است .
بهرامی افزود: اکنون با تلاش متخصصان بومی پرشر پلیت را با هزینهای بسیار ارزانتر از نمونه خارجی با مبلغی در حدود ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان از مواد و متریال موجود در بازار داخلی میتوان تولید کرد که از نظر هزینه نزدیک به هشت الی ده هزار یورو ارزبری داشت.
او گفت:در حال حاضر این آمادگی را داریم تا پرشرپلیت را برای سایر شرکتهایی که نیاز به این تجهیز برای اسپلایس گرم نوار نقاله دارند تولید کنیم.
رئیس تعمیرات مکانیک منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس افزود: یکی دیگر از اقداماتی که برای حمایت از تولید داخل در این مجموعه انجام شد طراحی، تغییر و بهسازیهایی در سازههای خطوط انتقال بود که این امکان را فراهم آورد تا بتوانیم از نوارهایای پی (منجیت دار) تولید داخل استفاده کنیم.
حسن خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت:بومی سازی ساخت و تعمیر قطعات در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس سبب امیدآفرینی و اعتمادسازی بیشتر در جامعه و ناامیدی دشمنان انقلاب اسلامی از اعمال تحریمها میشود.
خلج طهرانی بااشاره به اینکه در عرصههای داخلی، منطقهای و بین المللی اصلاحات و تعمیراتی اساسی بر پایه بومی سازی در این منطقه انجام شده است، گفت: یکی دیگر از طرحهای مهم در دست اقدام کنترل انتشار گردوغبار ناشی از تخلیه و بارگیری است.
او افزود:در این طرح، پاشش آب یکی از مهمترین و مؤثرترین گزینهها برای جلوگیری از انتشار گردوغبار دپوی مواد معدنی بود که به دلیل کمبود و اهمیت بسیار بالای آب، تصمیم گرفتیم بعد از انجام آزمایشهای لازم برداشت آب خور ناشی از پساب تصفیه فاضلاب کارخانههای داخلی و پالایشگاه را با تغییرات خطوط انتقال آب و همچنین احداث مخزن ذخیره آب مستقل و احداث خطوط لوله جدید و همچنین نصب پمپ و تغییرات در پمپ انجام دهیم.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد این طرح انجام شده است و علاوه بر پاشش بر روی مواد معدنی، با احداث و تغییر در خطوط انتقال آب، از این آب برای شست و شوی تجهیزات و همچنین آبیاری بخشی از فضای سبز نیز استفاده میشود.
خلج طهرانی افزود: اصلاح و احداث خطوط ریلی به طول حدود ۱۳۵۰ متر با صرف هزینه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، راهاندازی کارگاه سیمپیچی موتورهای الکتریکی و همچنین انجام تعمیرات انواع گیربکسها در کارگاه مکانیک که تا پیش از این در بیرون از منطقه انجام می گرفت از دیگر اقدامات انجام شده دراین منطقه است.
او گفت:اکنون حدود ۱۲ هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس مشغول به کار هستند که پیش بینی میشود طبق برنامه ریزیهای انجام شده این رقم تا سال ۱۴۰۴ به بیش از ۲۰ هزار نفر برسد.
توسعه و تجهیز منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس سبب جهش تولید در این منطقه در بخش صنایع فلزی و پتروشیمی میشود که این امر سبب افزایش بهره وری و صادرات و رونق اقتصادی میشود.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیجفارس با وسعت تقریبی ۵هزار هکتار در ۴ سایت جنوبی، میانی، شمالی و توسعه در کیلومتر ۱۳ بزرگراه شهید رجایی در غرب بندر عباس قرار گرفته است که در ۲۴ دیماه سال ۱۳۷۶ بر اساس مصوبه هیت وزیران تاسیس شد.
انتهای پیام/ر