مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از زراعت چوب در یک هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی ملی استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: زراعت چوب، گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌ها است و می‌تواند راه حل مناسب پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی‌رویه آن باشد.

او افزود: زراعت چوب با دوره بهره‌برداری کوتاه مدت می‌تواند در افزایش حفاظت از جنگل‌های استان نقش آفرین باشد.

محمدی مقدم اضافه کرد: زراعت چوب در یک هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی ملی استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: بیشترین میزان اجرای زراعت چوب در شهرستان فارسان با ۹۱۸ هکتار سپس شهرستان کیار با ۱۹۶ هکتار، شهرستان کوهرنگ با ۱۹۵ هکتار و در شهرستان شهرکرد با ۱۷۴ هکتار می‌باشد.

محمدی مقدم گفت: افراد می‌توانند با کاشت نهال و درخت صنوبر، حجم وسیعی چوب تولید کرده و در این بخش فعال شوند.

او به جایگاه زراعت چوب در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و افزود: برداشت بی‌رویه و قاچاق با توجه به اینکه به جنگل آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می‌شود، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می‌کند که بر اثر سیلاب‌ها و باران از دسترس خارج می‌شود.

محمدی مقدم اضافه کرد: تولید خاک نیز مستلزم هزینه‌های زیادی خواهد بود و از طرف دیگر اثرات منفی زیست محیطی افزایش دما و ... را نیز در برخواهد داشت.

او ادامه داد: این فعالیت علاوه بر اینکه به رفع نیاز‌ها کمک می‌کند، عاملی برای صیانت از جنگل‌های طبیعی شهرستان است که امروز تحت تخریب قرار دارند؛ اما با فعال کردن این بخش و تأمین نیاز‌های کشور و شهرستان، مصرف کننده‌های برداشت چوب در جنگل‌ها حذف می‌شوند، بنابراین جنگل می‌تواند خود را بازپروری و احیا کند.

محمدی مقدم گفت: زراعت چوب یک فعالیت اساسی در کشور است و دولت باید مانند سایر محصولات راهبردی با توجه به محدود بودن منابع تولید و فراوانی بازار تقاضای آن به این محصول اهمیت دهد، چون نیاز اساسی کشور به چوب را تأمین می‌کند.

او به اهداف توسعه زراعت چوب اشاره کرد و افزود: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی رویه وارده بر عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در بخش اجرا و همچنین در فعالیت‌های جنبی و صنایع مرتبط، کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل‌های طبیعی از طریق تأمین نیاز‌های چوبی و تأمین چوب مورد نیاز بخش‌های مصرف کننده تولیدات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار