رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:کشت پاییزه کلزا به عنوان کشت دوم در سطح سه هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کردستان آغاز شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،حیدر مرادی رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در این استان در سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹، سه هزار و ۵۰۰ هکتار است.

او افزود: برای این میزان کشت کلزا، ۲۰ تُن بذر مورد نیاز است که سازمان جهاد کشاورزی تاکنون این مقدار بذر را در ۲ مرحله در قالب پنج رقم آرشیتکت، گارو، روجان، آنیسان و آندلیکو را دریافت کرده است.

رییس اداره زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: این میزان بذر هم اکنون در بین جهاد کشاورزی شهرستان‌ها توزیع شده و پیش بینی می‌شود کلزا کاران قروه، دهگلان، کامیاران، سقز و مریوان بیشترین سطح کشت این محصول را داشته باشند.

او با اشاره به سردسیر بودن کردستان تاکید کرد: دمای هوای سرد باعث کاهش راندمان کشت کلزا می‌شود از این روز انتظار می‌رود کلزا کاران در کشت محصول خود تعجیل داشته باشند.

مرادی گفت: به همین خاطر آخرین مهلت فصل کاشت در مناطق سردسیر استان شامل دهگلان، قروه، بیجار، قسمتی از سقز و دیواندره تا پایان شهریور و در مناطق معتدل سرد شامل کامیاران، مریوان، بانه، سروآباد و قسمتی از سنندج و سقز نیز تا ۱۰ مهر است.

او یادآور شد: کشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای خودکفایی در تولید روغن خوراکی در برنامه ششم توسعه قرار دارد تا با تلاش کشاورزان و حمایت دستگاه‌های کشور از چالش‌های جدی تولید دانه‌های روغنی و تولید روغن خوراکی خارج شود.

گفتنی است؛ فصل کشت این محصول در کردستان از نیمه دوم شهریور تا دهه آخر مهر است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.