توافق وزرای خارجه هند و چین برای کاهش تنش‌های مرزی

وزرای خارجه هند و چین بر سر کاهش تنش‌های مرزی در ۵ نقطه به توافق رسیدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیاتودی، در پی اختلافات مرزی میان هند و چین و شماری رایزنی‌های دیپلماتیک، سرانجام وزرای خارجه دو کشور در خصوص کاهش تنش‌های مرزی در ۵ نقطه به توافق رسیدند.

«وانگ یی» وزیر خارجه چین و «سابرامانیام جایشانکار» وزیر خارجه هند روز پنجشنبه دیداری دو جانبه در حاشیه نشست وزرای «سازمان همکاری شانگهای» در مسکو داشتند.

وزرای خارجه هند و چین در دیداری دو ساعته، به یک توافق در خصوص کاهش تنش‌های مرزی جاری رسیدند.

همچنین وزرای خارجه هند و چین با صدور بیانیه‌ای مشترک، توافق کردند که دو طرف به توافق‌ها و دستورالعمل‌های موجود در مرز چین و هند به منظور حفظ صلح آرامش در مناطق مرزی پایبند بمانند.

در این بیانیه آمده است: دو وزیر امور خارجه توافق کردند که وضع موجود در مناطق مرزی به نفع هیچ کدام از طرف‌ها نیست. آن‌ها بنابراین به توافق رسیدند که نیرو‌های مرزی می‌بایست گفتگو‌های خود را ادامه داده و فاصله مناسب را حفظ و تنش‌ها را کاهش دهند. دو وزیر همچنین توافق کردند که دو طرف باید به توافق‌ها و دستورالعمل‌های موجود در مرز هند و چین پایبند بمانند و صلح و آرامش را در مرز حفظ کرده و از هر اقدامی که سبب وخامت اوضاع شود، خودداری کنند.

خبر توافق وزرای هند و چین برای کاهش تنش در ۵ نقطه در حالی منتشر می‌شود که روز شنبه نیز رسانه‌ها از توافق وزرای دفاع دو کشور بر سر کاهش تنش‌های مرزی خبر داده بودند؛ اما با این حال خبر‌ها از ادامه تنش‌ها در مرز‌های دو کشور حکایت داشت.

گفتنی است که دو کشور پس از وقوع درگیری‌ها در ماه ژوئن که به کشته شدن ۲۰ سرباز هندی منجر شد، نیرو‌های بیشتری را در مرز‌ها مستقر کرده بودند.

هند، طرف چینی را متهم کرده بود که توافق‌های دوجانبه را از طریق جلوبردن نیروهایش از خط کنترل نقض می‌کند. خط کنترل، خط مرزی کنونی در منطقه لداخ است که با برف پوشیده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار