مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با استناد به دستور رئیس جمهور برای ممنوعیت هرگونه استحصال زمین در خوریات و تالاب‌ها ما هم در استان بوشهر با تمام قوا در مقابل این استحصال ایستادگی کرده‌ایم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، فرهاد قلی نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در جلسه هم اندیشی با مسئولان سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه تالاب‌ها، بیان کرد: براساس اصلاحیه قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، خوریات و مناطق جزر و مدی نیز مناطق تالابی به شمار می‌روند و به همین علت از سال پیش شناسایی این مناطق جزر و مدی را در استان بوشهر شروع کردیم و در نخستین گام، خور بردستان به عنوان یک تالاب در فهرست تالاب‌های کشور به ثبت رسید.

او افزود: در ادامه این روند، خور‌های سلطانی و لشگری در بوشهر نیز در فهرست تالاب‌های کشور ثبت شده و از همین طریق خوریات استان مشمول قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: براساس همین امکان جدید که در اصلاحیه قانون تالاب‌های کشور ایجاد شده، توانسته‌ایم علیه ورود فاضلاب به خور بساتین در منطقه حفاظت شده نایبند، شکایت کنیم.


بیشتر بخوانید


قلی نژاد با اشاره به اینکه سال‌های گذشته استحصال زمین از تالاب‌ها و خوریات در استان بوشهر صورت گرفته است، بیان کرد: با استناد به دستور رئیس جمهور در دو سال اخیر مبنی بر ممنوعیت هرگونه استحصال زمین در خوریات و تالاب‌ها که به استانداران ابلاغ شده است، ما هم در استان بوشهر با تمام قوا در مقابل این استحصال ایستادگی کرده‌ایم.

تلاش برای تبدیل مناطق تالابی به مناطق حفاظت شده 

او همچنین افزود: در سال‌های اخیر تلاش کردیم که مناطق تالابی را در استان در شورای عالی محیط زیست کشور، به مناطق حفاظت شده ارتقا بدهیم و از همین رو طرح مطالعاتی گسترده‌ای برای منطقه ساحلی-تالابی میان گناوه و دیلم در دستور کار قرار گرفته تا منظرگاه دریایی خلیج فارس به همراه پوشش گیاهی و تنوع زیستی آن تحت بالاترین سطح حفاظتی قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در شرایط کنونی بسیار مهم است که سمن‌های زیست محیطی به صورت تخصصی به مباحث تالاب و خوریات استان بوشهر بپردازند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.