سوگواره هنر در ساحت عاشورا با مجوز مرکز بهداشت در زادگاه محتشم کاشانی پدر مرثیه سرایی ایران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد حسین واحدیان، مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، در گفتگو با خبرنگاران گفت: هجدهمین «سوگواره هنر در ساحت عاشورا» با همراهی هنرمندان از ساعت ۲۱ پنج شنبه ۲۰ شهریور ماه در فضای پیاده محور خیابان میرعماد کاشان برگزار می‌شود.

او، تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای پیاده محور خیابان میر‌عماد به عنوان یکی از ورودی‌های بازار کاشان در طرح بازآفرینی شهری، حیات و سرزندگی را برای شهر به ارمغان آورده است، فرهنگ‌سرای مهر سازمان همزمان با محرم در راستای لزوم بزرگداشت شعائر حسینی و توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا از تهدید‌ها فرصت ساخت و برگزاری سوگواره هنر در ساحت عاشورا را برای ایجاد نخستین حیات شبانه شهر با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان در دستور کار خود قرار داد.

به گفته واحدیان، ترویج فرهنگ و هنر دینی با بهره‌گیری از زبان هنر با اجرای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی، هنری و مذهبی، تعالی و بالندگی هر چه بیشتر هنر، هنرمند و استفاده از ظرفیت آن‌ها در قالب حمایت‌های گسترده در سال مزین به نام جهش تولید و همچنین در راستای رونق بخشی به کسب و کار‌های هنرمندان از جمله اهداف برگزاری این سوگواره عاشورایی است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان، یادآور شد: برنامه‌های سوگواره، پنج‌شنبه ساعت ۱۰ صبح با غبارروبی و عطر افشانی آرامگاه مقبل کاشانی (از شعرای مرثیه‌سرای اهل بیت علیهم السلام) واقع در کوی میدان کهنه روبروی مسجد جامع کاشان آغاز می‌شود.

واحدیان، افزود: اجرای سرود «شور نینوا» تولید فرهنگ‌سرای مهر توسط گروه فانوس مسجد شهدای کربلا، محتشم خوانی، تعزیه، تئاتر نقل سرخ توسط گروه هنری شهر و نی نوازی از جمله برنامه‌های این سوگواره است که به منظور بازگویی حوادث کربلا و تامل بیشتر در فلسفه محرم و عاشورا اجرا می‌شود.

او، با تاکید بر اینکه شعر آیینی از دیر باز در زنده نگه داشتن حماسه عاشورا تاثیرگذار بوده و شاعران آیینی می‌توانند با انتشار اشعار مذهبی در فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری نقش مهمی داشته باشند، تصریح کرد: در این دوره از سوگواره علاوه بر یادبود عباس کی‌منش (مشفق کاشانی) و عباس حداد‌کاشانی از شعرای آیینی فقید کاشان، از خانواده علی شریف‌کاشانی، شاعر فقید مکتب اهل بیت (ع) و چهره برجسته فرهنگ و ادب نیز تقدیر می‌شود.

به گفته او، هنرمندان رشته نقاشی، خوشنویسی و نقاشی خط در حاشیه این برنامه به صورت زنده به ارائه کار‌های هنری مرتبط با ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) می‌پردازند.

شایان ذکر است: هجدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا با تلاش فرهنگ‌سرای مهر و مدیریت فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کاشان و با مشارکت مجمع فرهنگی الغدیر، هیئت شهدای کاشان، هئیت حضرت ابوالفضل کوی زاویه، پلیس راهور، فرماندهی نیروی انتظامی، شهرداری منطقه یک، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری، شورای هماهنگی هئیات مذهبی، مرکز فوریت‌های پزشکی و مدیریت برق کاشان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.