فوق تخصص نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا گفت: وظایف خانواده‌ها و کادر درمان در قبال نوزادان نارس مضاعف است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر موسی احمدپور فوق تخصص نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا گفت: ۸ تا ۱۰ درصد نوزادان نارس متولد می‌شوند و این میزان در کشور‌های در حال توسعه بالاتر است.

او با بیان اینکه نارسی ترکیبی از عوامل جنینی، جفتی، مادری و رحمی است، افزود: در بابل مرکز مراقبت از مادر و نوزاد پرخطر در بیمارستان آیت الهد روحانی بوده که نوزادان پس از تولد، در NICU آن مرکز و یا در NICU بیمارستان امیر کلا بستری می‌شوند.

دکتر احمدپور از شیر مادر را بهترین شیر برای نوزادان نارس اعلام کرد و گفت: غربالگری شنوایی و بینایی، از نکات قابل توجهی است که خانواده‌ها باید آن را انجام دهند.

فوق تخصص نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا ادامه داد: وقتی نوزادی نارس متولد می‌شود همه اعضای بدن آن نارس بوده و کارکرد آن‌ها کامل نیست.

او افزود: شایع‌ترین عامل مرگ نوزادان نارس، نارسی ریه آن‌ها است که سبب بروز زجر تنفسی و مرگ می‌شود.

دکتر احمدپور گفت: نارس بودن عروق مغزی و روده ها، کاهش فعالیت‌های کلی نوزاد و رفلکس ها، کاهش چربی پوست، بروز کم خونی، بروز اختلالات تیروئیدی، کاهش قند خون، کاهش کلسیم خون، نارسایی کلیه، افزایش خطر مسمومیت دارویی، باز شدن مجرای شریانی در قلب، کاهش قدرت عضلانی، جثه کوچک و وزن پایین، افزایش شیوع عفونت‌ها از مهم‌ترین مشکلات نوزادان نارس است.

او  با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی نوزادان نارس صدمه شبکیه چشم و کاهش بینایی بر اثر نارسی است، افزود: برای تشخیص و درمان سریع این عارضه معاینه چشم از سوی متخصص شبکیه در روز ۲۸ تولد انجام و پس از ترخیص نیز این نوزادان برای معاینات تکمیلی باید مراجعه کنند.

فوق تخصص نوزادان بیمارستان کودکان امیرکلا به خانواده‌ها توصیه کرد: پس از ترخیص نوزاد از بیمارستان در هفته‌های اول هر هفته سه تا چهار بار و سپس هر ماه برای ارزیابی وزن گیری مراجعه کنند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.