به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روزها تب دیده شدن در فضای مجازی حسابی بالاست. از زنان خانه دار بگیر تا افرادی که صاحب مشاغل دیگری هستند. برخی در هر جایی که از زندگی که قرار دارند، دوست دارند دیده شوند. این موضوع حتی به چهرهها هم برمی گردد. چهرههای معروف و شهیری که به واسطه سینما یا تلویزیون شناخته شده اند و این روزها با مواجهه شدن با پیشنهادات کم از ترس فراموشی و برخی هم از برای تامین معاش به فضای مجازی روی آورده اند. در این میان حتی ورزشکاران هم از این آسیب جدا نمانده اند و برخی از آنها به دلیل همین دیده شدن، فضای مجازی را دوست دارند!
دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، یکی از نیازهای اساسی انسانها به شمار میرود و هر اندازه از میزان این نیاز کاسته شود، فرد دچار استرس و نگرانی خواهد شد. سلبریتیها و افراد معروف هم از این قاعده مستثنی نیستند.
دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی
پویان مقدم روان درمانگر تحلیلی و روانکاو معتقد است: دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی و بی رحمی جهانی که در آن زندگی میکنیم؛ دیده شدن صرفا به معنای انعکاس تصویر خود در شبکیه چشمان دیگری و مواجهه مستقیم با دیگری و مشاهده از طریق حس بینایی، نیست بلکه دیده شدن معنای وسیع تری دارد.
وی ادامه داد: یکی از انواع دیده شدن، معنای مرسوم و متعارف آن است و دیده شدن، به همه آن چه گفته میشود که موجب میگردد دیگری و یا دیگران، آدمی را در ذهن و ضمیر خود حاضر بیابند، در کانون توجه شان قرار گیرد و مستقیم و یا غیر مستقیم به او بیندیشند. همچنین دیده شدن، یعنی این که در روابط و مراودات روزمره به حساب این و آن بیاید.
این روانکاو بر این باور است: اضطراب تنهایی، یعنی هراس از گم شدن در پهنهی تاریخ و از دست رفتن در فراخنای زمان است. اضمحلال «خود»، و در افتادن به ورطه غمناکی است که نمیداند کیست و در کجا ایستاده است. در این حالت است که باید «من» را با نگاههای دیگران مساوی و برابر دانست.
حرص ناتمام برای دیده شدن سلبریتیها
گاهی اوقات در میان سلبریتیها شاهد هستیم که با وجود آنکه در میان مردم محبوب هستند و از جایگاه ویژهای برخوردارند، اما دوباره به فکر دیده شدن هستند، یعنی دچار یک حرص ناتمام برای دیده شدن اند؛ این گروه از افرد به نوعی به دیده شدن عادت کرده اند و زمانی که از درجه دیده شدن شان کم میشود، با نگرانی به هر جایی چنگ میزنند تا باز خود را به آن درجه بالای دیده شدن و مطرح شدن برسانند.
همین نگرانی از فراموش شدن و کاهش درجه شهرت و دیده شدن، سبب میشود تا خطای بزرگی را انجام دهند و انجام خطاهای بزرگ منجر به این میشود که از راههای اشتباهی خود را مطرح کنند و وارد حوزههایی شوند که هیچ تخصصی ندارند.
بیشتر بخوانید
هدف وسیله را توجیه میکند
سعید حاتمی فعال رسانهای در توئیتی نوشته است:"سلبریتی که شدی به هر قیمتی باید تو را ببینند؛ دروغ، سیاه نمایی، حمایت از تروریست، فروختن وطن و شرف یا حتی عریان شدن، فرقی ندارد، هدف وسیله را توجیه میکند. "
گاهی اوقات سلبریتیهایی که به اندازه کافی در نزد مردم مورد توجه قرار گرفته اند، به دلیل آن حرص ناتمامی که از دیده شدن دارند، سعی میکنند دست به هر کاری بزنند تا به نوعی خود را در معرض دید عموم قرار دهند. گاهی اوقات شاهد کارهای سخیفی از سوی آنها هستیم که نه تنها جایگاه آنها را در میان مردم افزایش میدهد، بلکه به همان نسبت ارزش شان تنزل مییابد.
دیده شدن از راه اخلاقی اشکالی ندارد
اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، با اشاره به این موضوع که دیده شدن موضوعی است که همه دوست دارند تا مورد توجه قرار بگیرند، اظهار داشت: به هرحال دیده شدن موضوعی است که همه ما دوست داریم خود را عرضه کنیم، اما نکته مهم این است که بهای آن چه باشد و دیده شدن برای امنیت روحی و روانی مردم خدشهای وارد نکند.
وی افزود: دیده شدن، شنیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، راههایی دارد که اگر این راهها منطقی و اخلاقی باشد و باعث ضرر و زیان دیگران نباشد، اشکالی ندارد. برای مثال اگر فردی توانمندی و قابلیتی داشته باشد که میتواند آن را عرضه کند، چه اشکالی دارد که خود را در معرض دید عموم بگذارد.
نصراللهی اظهار داشت: در دنیای جدید و مدرن افراد حقیقی و حقوقی نیاز به تبلیغات دارند تا خود را عرضه کنند، متأسفانه امروزه این عرضه کردن به شکلی بی حد و مرز، و بی حساب و کتاب و بی اخلاقی در فضای مجازی و در برخی مواقع در رسانههای رسمی و شناخته شده اتفاق میافتد. بنظر میرسد افراد باید راههای درست دیده شدن و شنیده شدن و توانمندی خدادادی خود را تقویت کنند.
سلبریتیها چه جایگاهی دارند؟
مسأله افراد مشهور و افرادی که در ایران به عنوان سلبریتی معروف هستند، به مرور تبدیل به یک مسأله فرهنگی شده اند و حتی گاهی اوقات بحرانهایی را ایجاد میکنند که این بحرانها میتوانند آسیبهای روحی و روانی بسیاری را برای کاربران معمولی ایجاد کنند. همه این مباحث چنین سؤالی را به وجود میآورد که سلبریتیها چه جایگاهی دارند؟
زهرا ایرجی کارشناس رسانه با اشاره به این موضوع که اغلب سلبریتیها طرفداران خاص خود را دارند، اظهار داشت: هنرمندان و سلبریتیها جایگاه خود را دارند، اما گاهی اوقات دوست دارند که طرفداران بیشتری را به دست بیاورند، طرفدارانی که ممکن است حتی صدا و بازی آنها را دوست نداشته باشند، اما دوست دارند در جریان حاشیههای زندگی آنها قرار بگیرند.
وی ادامه داد: متأسفانه در جامعه افرادی هستند که در رشتههای تخصصی خود ورود نکرده اند و تحصیلات شان متفاوت با شغل شان است؛ این مسأله در بازیگران ما وجود دارد و بسیاری از بازیگران ما تحصیلات رشته تخصصی خود را ندارند.
این کارشناس رسانه تصریح کرد: زمانی که فرد در رشتهای مشغول به کار میشود که تحصیلات تخصصی آن را ندارد، ممکن است که در بسیاری از اوقات رفتارهای غیرحرفهای و نادرستی داشته باشد. گاهی اوقات اگر افراد عادی در خصوص موضوعی اظهار نظر کنند، اتفاق خاصی نمیافتد، چون منشأ اثر نیستند، اما زمانی که افراد معروف در خصوص مسائلی که تخصص ندارند، صحبت میکنند، این امر به جامعه آسیب میزند؛ چراکه طرفداران فرد ممکن است به آن توصیه و عمل توجه کنند. این مسأله میتواند به عنوان یک مسأله آسیب زا مطرح باشد.
وی بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم که سلبریتیها در موضوعاتی که به هیچ عنوان در تخصص شان نبود، صحبت میکردند. این موضوع یکی از موضوعاتی بوده که بسیار نگران کننده است.
شهرت به چه قیمتی؟
ایرجی با اشاره به این موضوع که در همه جای دنیا افراد معروف پس از مدتی درجه شهرت شان کمتر و یا دوره شهرت شان به پایان میرسد، گفت: دست و پا زدن و چنگ زدن به شهرت اتفاقی است که در این مواقع صورت میگیرد و افراد به هر چیزی متوسل میشوند تا جایگاه قبلی را حفظ کنند. در این کش و قوسهای شخصی متأسفانه شاهد هستیم که این افراد به موضوعات سخیف و سطحی پناه میبرند و یا از مسائلی حمایت میکنند که در مورد آن موضوع اطلاعی ندارند.
وی بیان کرد: سلبریتیهای دنیا از معروفیتهای شان جهت حمایت از کمپین ها، امور خیر و بحرانها استفاده میکنند تا به نوعی به جامعه و مسئولان شان هشدار دهند. هنرمندان بسیاری در دنیا همچون لئوناردو دیکاپریو سعی دارند تا در خصوص در خطر بودن محیط زیست به مردمش هشدار دهد و به نوعی از سبک زندگی اش برای مردم بگوید که برای مثال کمتر از پلاستیک و یا استفاده از خودروهای دودزا استفاده کنند. این موضوعات سبب میشود تا جایگاه فرهنگی هنرمندان را افزایش دهند.
این کارشناس رسانه ادامه داد: گاهی اوقات هنرمندان کشور به تقلید از هنرمندان دنیا سعی میکنند به نوعی در کمپینها و بحرانهای جامعه حضور داشته باشند، اما متأسفانه در حوزههایی ورود میکنند که حتی حاضر نشده اند در مورد آن موضوع تحقیق کنند و یا مطلبی بخوانند.
وی بیان کرد: گاهی اوقات شاهد هستیم که برخی از هنرمندان حمایتهای کورکورانهای از موضوعی دارند که حتی در مورد آن موضوع مطلبی نمیدانند.ای کاش یاد بگیریم در مورد موضوعی که از آن اطلاع نداریم، اظهارنظر نکنیم چراکه اظهار نظرهای غیرتخصصی از سوی سلبریتیها به منظور دیده شدن میتواند به جامعه آسیب وارد کند.
فالوئرهای بالا راهی برای دیده شدن دوباره سلبریتیها
یکی از موضوعاتی مهم در فضای مجازی این است که کاربران معمولی عدهای را فالو میکنند بدون آنکه بدانند با فالوکردن به آنها هویت و اعتبار میبخشند. درواقع کاربران به راحتی و ارزان خود را به فضای مجازی میفروشند؛ زمانی که تعداد فالوهای سلبریتیها افزایش مییابد، به نوعی درآمد آنها و کسب و کارهای اقتصادی شان رونق میبخشد. درحالی که کاربران به واسطه علاقه و گاهی به دلیل اطلاع از حاشیههای زندگی شان، آنها را فالو میکنند.
رقابت بین سلبریتیها برای بهتر دیده شدن
مریم یوسفی جامعه شناس معتقد است: رقابتی بین چهرههای شناخته شده برای بهتر دیده شدن آنها وجود دارد و مردم هم با توجه به فضاسازی و این فرهنگ غلط که هر که هرچه بگوید درست است را میپذیرند و بدون هیچ بررسی از گفته آنها پیروی میکنند.
وی افزود: وقتی پول قدرت اول به حساب آمده و موجب میشود که تعاریف، جایگاه مناسب خود را در بستریهای اخلاقی از دست بدهد ما با این معضلات و چالشها رو به رو هستیم که یک بازیگر دارویی را تبلیغ میکند که خود از عوارض آن بی اطلاع است.
یوسفی اظهار داشت:ای کاش با اعمال قوانین مناسب برای پیشگیری و ساماندهی اینگونه حضور چهرهها در حوزههای غیر تخصصی تصمیم گیری منطقی شود.
سلبریتیها ظرفیتی برای فرهنگسازی در جامعه
سلبریتیها یکی از ظرفیتهایی هستند که میتوانند به ترویج برخی از فرهنگهای ایرانی - اسلامی کمک کنند؛ چراکه طرفدران بسیاری دارند و آنها از این ظرفیت میتوانند بهرهمند شوند.
همین امر میتواند جایگاه آنها را به مرور افزایش دهند و همیشه در جایگاه شهرت و معروفیت باقی بمانند و نیازی نیست که به هر چیزی چنگ بزنند تا معروفیت خود را حفظ کنند.
گذاشتن عکس از سالگرد ازدواج، تبلیغات بسیار برای آرایشگاه ها، حمایت از اعدامیها و صدها موضوع دیگر، چه نفعی میتواند برای طرفداران شان باشد، طرفدارانی که با تمام وجود هنرمندان شان را دوست دارند. قدری جای تأمل دارد که هنرمندان کشور به این موضوع بیندیشند که به هر بهایی برای دیده شدنی که مردم آنها را به درجه معروفیت رسانده اند، تلاش نکنند.
همچنین اگر سلبریتیها بتوانند در خصوص موضوعاتی که اظهار نظر میکنند و یا به حمایت از کمپینهایی میپردازند و یا از شخصیتی تمجید میکنند، یادشان باشد که همه این اقدامات بهایی دارد و توجه کنند که خود را به هر بهایی نفروشند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
مالیات، مالیات، مالیات.
اگر در راه مثبت ازش استفاده بشه
مثل دستگیری اشخاص کم درامد
هشتگ تمیز کردن زباله در دریا .جنگل .جاده
هشتگ کمک در بیمارستانها برای بیماران کرونایی
هشتگ شستن فوتی های کرونایی
والله خیلی خوب هم دیده خواهید شد
و ثواب دو دنیا
پیشنهاد بهشون میکنم
از راه مثبت سعی کنید
دیده شوید
هم خدا خوشنود میشه و هم ملت
شرافت
انسانیت
صداقت
اگر زیر پا گذاشتید, قطعا خوار شوید. الله اکبر الله اکبر الله اکبر
مدتی فوتی های کرونایی را شستشوی دهند
تا شاید عاقبت خود را حس کنند و
خود را جلوی دوربین 24×7. خدا ببینند
چونکه هر چه منفی و فتنه و اتش بیار معرکه باشی
بیشتر دنبال کننده خواهی داشت
چونکه برای خوب بودن باید هزینه کنی
مجانی نیست
باید از خودتت مایه بگذاری
امان از مردم....