یک مجموعه‌ تفریحی، تاریخی و طبیعی که در سفر به همدان نباید دیدنش را از دست بدهید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ، وقتی وارد شهر همدان می‌شویم بی‌شک تمام مکان‌های تاریخی و جاذبه‌های دیدنی آن را از نظر میگذرانیم و به دنبال برنامه ریزی برای بازدید از این مکان‌ها هستیم، یکی از این جاذبه‌های دیدنی گنجنامه همدان است که چه در روز و چه در شب از زیبایی خاصی برخوردار است.

 

 

 

گنجنامه همدان کجاست؟ + تصاویر

کتیبه یا سنگ‌نوشته‌های گنجنامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه هخامنشی است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند در پنج کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره‌ی عباس‌آباد حک شده است.

این سنگ نوشته‌ها در جنوب غربی همدان به فاصله پنج کیلومتری محل فعلی شهر، در انتهای دره سرسبز و خرم عباس‌آباد و در ابتدای مسیر جاده‌ای که همدان را به تویسرکان و غرب کشور مرتبط می‌سازد و روی یکی از صخره‌های الوند واقع شده‌است.

 

این جاده همان ره کاروان رویی است که در عهد هخامنشیان هم وجود داشته و داریوش و خشایارشا با لشگریان وهمراهان خویش از آن عبور می‌کرده‌اند.

گنجنامه همدان کجاست؟ + تصاویر

از آنجا که این مسیر در عهد هخامنشیان یکی از شعبات اصلی راه باستانی شاهی بوده که از دامنه الوند، هگمتانه (پایتخت تابستانی هخامنشیان) را به بابِل در مرکز میانرودان مرتبط می‌ساخت، از راه‌های پر رفت‌وآمدی و امن دوران باستان به‌شمار می‌رفت. بعلاوه این راه به جهت ختم به بابِل، راه مقدسی نیز محسوب می‌شد. به همین دلیل مکان مناسبی بود تا شاهان این دودمان با ایجاد سنگ نگاشته، باور‌ها و اندیشه‌ها پاکشان و همچنین بزرگی و عظمت نیاکان خود را به رهگذران گوشزد نمایند.

آبشار گنجنامه، زیباترین جلوه‌های طبیعتِ همدان

یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعتِ همدان، آبشار گنجنامه است که در مجموعه گردشگری گنجنامه قرار گرفته و در تمامی فصول سال، دل از طبیعت گردان و گردشگران می‌برد.

گنجنامه همدان کجاست؟ + تصاویر

این آبشار ۱۲ متری از دره زیبای عباس آباد و گنج نامه می‌گذرد و در کنار کتیبه‌های هخامنشی گنجنامه قرار دارد.

گنجنامه همدان کجاست؟ + تصاویر

گنجنامه یک آبشار دائمی ست؛ البته در فصل زمستان این آبشار به دلیل سرمای هوا یخ می‌زند و آن زمان است که یخ نوردان به سوی این آبشار می‌روند.

آبشار گنجنامه در فصول گرم هم مقصد خوبی برای ورزشکاران است؛ از تفریحات رایج در فصل‌های بهار و تابستان در کنار این آبشار می‌توان به سنگ نوردی و آبشار نوردی اشاره کرد.

گنجنامه همدان کجاست؟ + تصاویر

نام آبشار گنج‌نامه به عنوان بیست‌ویکمین اثر طبیعی ملی ایران، در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
HHHH
۱۵:۳۵ ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
مر۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
عااااااااااااااااااالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۵ دی ۱۴۰۲
عالی