خاستگاه اقوام مختلف عشایری در شمال شرق پایتخت

دشت لار در شمال شرق تهران خاستگاه اقوام مختلف عشایر از سراسر کشور غیر از قوم بلوچ است که از نیمه خرداد تا نیمه شهریور در ییلاقات این دشت زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از این اقوام (ایل هداوند) در اوایل دوره صفویه در زمان شاه عباس صفوی و برخی (ایل کلهر) در اوایل دوره قاجار در زمان آقا محمد خان قاجار به ورامین، پاکدشت، ری، شمیرانات، دماوند و لار کوچانده می‌شوند.

فارغ از هیاهوی ماشین و دود، آسوده از روزمرگی زندگی شهر نشینی، پیچ و خم جاده‌های کوهستانی را پشت سر گذاشتیم. پشت تپه‌ها گله گوسفندان در دشتی سبز مشغول چرا هستند و صدای زنگوله بز‌ها شنیده می‌شود.

دشتی که خاستگاه اقوام مختلف از سراسر کشور غیر از قوم بلوچ است. دشت لار، ییلاقات شهرستان شمیرانات، ییلاق خشکه رود یکی از ییلاقاتی که چند ماهی منزلگاه عشایر استان تهران است.

عشایری که در فصل بهار (۱۵خرداد) از شهرستان‌های جنوب استان تهران یعنی از ورامین، پاکدشت، ری و پردیس به ییلاقات لار کوچ کرده اند، تور رسانه‌ای به منظور بازدید از مناطق عشایری استان تهران در آخرین روز‌های ییلاق فرصت خوبی بود برای دیدار دوباره با این مردمان خونگرم و صمیمی، به سیاه چادری رفتیم که ساکنینش از ایل هداوند لرستان بودند و به گرمی از ما استقبال کردند.

زندگی عشایری نمونه بارزی از تلاش برای تولید و خود اتکایی است. دامداری پیشه اصلی آن‌ها است. این جامعه مولد علاوه بر تولید نیاز‌های خود ۷٠ درصد لبنیات شامل شیر، ماست و کشک ... و۲٠ درصد گوشت قرمز شهر نشینان کلان شهر تهران را هم تولید می‌کنند.

همه محصولات در راستای تولید قرار می‌گیرد حتی محصولات جانبی مثل پشم گوسفند و موی بز که تبدیل به صنایع دستی ارزشمند مثل فرش، گلیم، گبه و سیاه چادر می‌شود.

زندگی در جامعه عشایری جاری است و همه افراد ایل در تکاپو برای تولید و ادامه حیات حتی در شرایط کم آبی و امکانات کم هستند. این مردمان سختکوش با همه روحیه ساز گاری که در شرایط سخت دارند، خواسته‌هایی هم از جمله بیمارستان صحرایی داشتند که مجبور نباشند کیلومتر‌ها راه را طی کنند تا به شهر‌هایی مثل بومهن یا رود هن برسند. یکی دیگر از خواسته هایشان داشتن جایگاهی برای عرضه دام با اجاره‌های مناسب و تامین نهاده برای خوراک دام هایشان بود.

زنگ کوچ پاییزه عشایر به صدا در آمد

عشایر از ییلاق به قشلاق کوچ می‌کنند، موسم پاییز در راه است و فصل دیگری از زندگی عشایری آغاز شده، کوچ پاییزه عشایری که در ۱۵ خرداد به ییلاقات لار رفته بودند از نیمه‌های شهریور باید به پردیس و جنوب استان تهران کوچ پاییزه کنند.

این عشایر در تکاپو برای بستن بار و بنه خود و کوچ از ییلاق به قشلاق هستند تا شکل دیگری از این زندگی را در گرمسیر تجربه کنند. مسیری که برخی با ماشین و برخی با پای پیاده می‌روند.

هاتف ممیزی مدیر امور عشایر استان تهران که همراه ما در این تور مطبوعاتی بود و در گفت‌و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: ۵۷٠ خانوار عشایری متشکل از ۴ ایل و ۱۱ طایفه هستند که شامل ایل هداوند از لرستان، ایل کلهر از کرمانشاه، ایل شاهسون از آذربایجان و ایل عرب از استان فارس که به استان تهران کوچ داده شدند.

او گفت: خدمات به عشایر استان تهران در ۷ شاخص خلاصه می‌شود و شامل ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان به منظور تسهیل کوچ است. همچنین تامین آب شرب در مسیر کوچ و بهسازی ایل راه‌ها است.

او ادامه داد: طرح زنجیره گوشت قرمز به منظور حفظ و ارتقای معیشت عشایر در دست اقدام است. توزیع سوخت غیر فسیلی، پنل‌های خورشیدی و طرح اسکان از دیگر خدمات به جامعه عشایری است.


بیشتر بخوانید


ممیزی افزود: ۱۴ هزار و ۳۶٠ تن تولیدات لبنی عشایر استان تهران در سال ۹۸ بوده که ۷٠ درصد نیاز‌های لبنی مردم استان تهران را تامین می‌کنند و ۲٠ درصد گوشت قرمز استان تهران را دام سبک عشایر تامین می‌کنند.

مدیر امور عشایر استان تهران در پاسخ به طرح مشکلات مطرح شده از سوی عشایر این منطقه گفت: امسال به خاطر شرایط خاص بیماری کرونا خدمات بهداشتی ضعیفتر انجام شد البته در حوزه غرب یعنی دماوند و شمیرانات خدمات بهداشتی بهتری انجام شد هر چند نسبت به سال‌های قبل کمتر بود که دلیلش امکانات نا کافی بود و توقعات عشایر برآورده نشد.

او مشکل آبرسانی به برخی مناطق عشایری دشت لار را شرایط توپوگرافی منطقه اعلام کرد و افزود: در برخی مناطق دشت لار شرایط تامین آب شرب از طریق شبکه‌های آبرسانی وجود ندارد. در این مناطق آب از چشمه‌های ارتفاعات لار از طریق تانکر‌های سیار تامین می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار