فصل کوچ پرندگان شکاری به استان بوشهر نزدیک است. همزمان با مهاجرت این پرندگان، سودجویان هم کوخه‌ها را برای زنده‌گیری‌شان آغاز می‌کنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، در آستانه فصل مهاجرت پرندگان شکاری و زمان کوخه‌نشینی برای زنده‌گیری این پرندگان به سراغ فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر رفتیم؛ یگانی که برخورد با سودجویان و حفاظت از این پرندگان را برعهده دارد.

سید احسان موسوی می‌گوید: همزمان با حضور پرندگان شکاری در استان اواخر شهریور تا اوایل آذر سودجویان به صورت شبکه‌ای دست به زنده‌گیری و قاچاق این گونه‌ها می‌زنند. زنده‌گیری پرندگان پیش از این در استان‌های جنوبی رایج بود، اما حالا در همه استان‌ها فراگیر شده است.

او ادامه می‌دهد: ۱۷ گروه برای مبارزه با کوخه‌نشینی و پیشگیری از قاچاق پرندگان شکاری در نظر گرفته شده است و از هفته آینده کارمان را شروع می‌کنیم.

قیمت پرنده شکاری ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان می‌کند: زنده‌گیری پرندگان و قاچاق آن‌ها به کشور‌های حوزه خلیج فارس سود خوبی برای شکارچیان دارد و همین باعث می‌شود که دشواری کار کوخه نشینی را به جان بخرند.

به گفته موسوی، پرندگان شکاری با توجه به سن، اندازه، وزن و شاخص‌های دیگر قیمت‌گذاری می‌شوند و سال‌های گذشته بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته شده‌اند.

دشواری‌های محیط‌بانان برای جمع کردن دامی که کوخه‌نشینان برای پرندگان شکاری پهن می‌کنند

روش‌های کوخه‌نشینی

او به روش‌های کوخه‌نشینی که به دو صورت ثابت و سیار هستند اشاره می‌کند و می‌گوید: در کوخه‌نشینی ثابت فرد، گودالی در زمین ایجاد می‌کند مخفی می‌شود، تور خود را می‌گستراند و از چند دلیجه و قمری به عنوان طعمه برای جلب توجه و زنده‌گیری پرندگان استفاده می‌کند. اما در روش سیار، توری مخفی بر پست بال پرندگانی مانند قمری قرار می‌دهند و سپس با موتور سیکلت در عرصه‌های طبیعی می‌چرخند به محض اینکه پرنده شکاری را از دور دیدند، قمری را رها می‌کنند تا پرنده شکاری به سمت طعمه بیاید و پایش در تور نامرئی گیر کند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان می‌کند: این افراد پس از زنده‌گیری پرندگان، پلک چشمان آن‌ها را می‌دوزند تا به خود آسیب نرسانند، زیرا شاه‌پر‌های ظریفی دارند و دم و پرشان در قیمت‌گذاری بسیار تاثیر دارد.

دشواری‌های محیط‌بانان برای جمع کردن دامی که کوخه‌نشینان برای پرندگان شکاری پهن می‌کنند

به گفته موسوی به همین علت وقتی محیط‌بانان پرندگان را از دست سودجویان رها می‌کنند باید ابتدا به محیط زیست انتقال داده و تیمار شوند و سپس به طبیعت برگردانده شوند.

او کوخه‌نشینی را کاری دشوار عنوان می‌کند، اما از افرادی یاد می‌کند که ۱۷ یا ۱۸ سال است کوخه می‌نشینند، اما نتوانسته‌اند پرنده بگیرند.

پرندگان شکاری آفت‌کش‌های طبیعی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر از این پرندگان به عنوان گونه‌هایی ارزشمند یاد می‌کند که در چرخه بالای زنجیره غذایی قرار دارند؛ زنجیره‌ای که از بین رفتن اجزایش ممکن است به قیمت از بین رفتن اجزا تمام شود.

موسوی با اشاره به نقش پرندگان شکاری در مهار جمعیت جوندگانی مانند مار و موش، از آن‌ها به عنوان نیرو‌های اکولوژیک طبیعت برای مبارزه با این آفات نام می‌برد که بدون استفاده از سموم آسیب‌زا آفت‌ها را از بین می‌برند.

جریمه شکار پرندگان شکاری

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر پرندگان شکاری مانند شاهین، بحری و بالابان را در معرض خطر انقراض می‌داند و می‌گوید: همه کشور‌ها موظفند از این پرندگان که در فهرست قرمز سازمان جهانی حفاظت از طبیعت هستند، حفاظت کنند.

موسوی با اشاره به اینکه در قوانین شکار و صید، زنده‌گیری و قاچاق پرندگان جرم است، توضیح می‌دهد: شکار پرندگان شکاری ۲۰۰ میلیون تومان و پرندگانی مانند دلیجه که برای طعمه این پرندگان به شمار می‌روند ۳۰ میلیون تومان است علاوه بر این مجازاتی مانند حبس هم در انتظار متخلفان است.

دشواری‌های محیط‌بانان برای جمع کردن دامی که کوخه‌نشینان برای پرندگان شکاری پهن می‌کنند

او می‌گوید: با این حال، پول هنگفتی که با قاچاق پرنده شکاری نصیب سودجویان می‌شود این قدر هست که آن‌ها خطر بالایی را بپذیرند و تخلفشان را تکرار کنند.

کشورهای عربی مشتریان پروپاقرص پرندگان شکاری

این مقام محیط زیست معتقد است که برای مقابله با این تخلف سازمان‌های جهانی، کشور‌های مقصد را متقاعد کنند که این گونه‌ها در معرض از بین رفتن هستند و از خرید و فروش آن‌ها جلوگیری کنند. البته برخی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس عضو کنوانسیون‌های محیط زیست هستند، اما خرید و فروش پرنده به صورت غیرقانونی در آن‌ها رواج دارد.

موسوی به این نکته اشاره می‌کند که برخی از کشور‌های عربی مراکز پرورش پرندگان شکاری ایجاد کرده‌اند، اما باز هم مشتری گونه‌های وحشی هستند.

تعداد اندک محیط‌بانان 

او با توضیح درباره فعالیت‌های همکارانش در سال ۹۸، می‌گوید: محیط‌بانان استان پارسال با هزار و ۵۰۰ نفر روز ماموریت، ۲۴ متخلف را دستگیر کردند و یک بهله بالابان و ۳۰۰ قطعه و بهله قمری و دلیجه را کشف و سپس در طبیعت رها کردند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر به تعداد کم محیط‌بانان و دشواری کارشان برای حفاظت از ۳۷۷ هزار هکتار مناطق چهارگانه زیر نظر این اداره کل اشاره می‎کند و ادامه می‌دهد: طبق استاندارد‌های جهانی به ازای هر هزار هکتار باید یک محیط‌بان داشته باشیم، اما ما به جای ۳۷۷ محیط‌بان ۶۰ تا ۷۰ نیرو در این حوزه داریم.

دشواری‌های محیط‌بانان برای جمع کردن دامی که کوخه‌نشینان برای پرندگان شکاری پهن می‌کنند

موسوی برخورد با زنده‌گیری پرندگان را نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف می‌داند از جمله دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، زیرا این کار فقط از عهده محیط زیست بر نمی‌آید.

او معتقد است با همراهی این نهاد‌ها که امکانات خوبی دارند، می‌توان کشفیات را بیشتر و برخورد با متخلفان را جدی‌تر و از خروج پرندگان از کشورمان جلوگیری کرد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر از مردم نیز خواست در تماس با شماره ۱۵۴۰ و یا مراجعه به اداره‌ها و پاسگاه‌های محیط زیست به شناسایی و برخورد با تخلف‌های زیست محیطی کمک کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.