به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ما میتوانیم بسیاری از مکانهای معروف جهان را در ذهن خود تصور کنیم؛ اما این جاذبههای گردشگری میتوانستند بسیار متفاوت ساخته شوند. ما در اینجا طرحهای جایگزین برخی از بناهای تاریخی و دیدنی را به شما نشان میدهیم.
برج پل در لندن
تعداد زیادی از پلهای روی رودخانه تایمز زیبا هستند، اما هیچ کدامشان به اندازه برج پل جذاب نیستند. طرح فعلی این پل، تنها طرح مطرح شده برای ساخت آن نبود. زمانی که شرکت شهرسازی لندن تصمیم گرفت پلی را در مکان فعلی برج پل بسازد، فراخوانی برای دریافت ایدههای پیشنهادی داده شد و پس از اعلام این فراخوان، بیش از ۵۰ پیشنهاد به دست شرکت مذکور رسید.
یکی از ایدههای پیشنهادی برای ساخت برج پل از طرف فردی به نام فردریک بارنت برای شرکت شهرسازی لندن ارسال شده بود. بارنت پیشنهاد کرده بود پل دوبلکسی ساخته شود که بدون متوقف کردن وسایل نقلیه بالای آن، کشتیها بتوانند از زیرش عبور کنند. البته داوران کمیته طراحی پل ترجیح دادند که پیشنهاد بارنت را رد کنند و یک پل تزئینیتر بسازند.
پیشنهاد برنده برای ساخت پل برج از طرف سر هوراس جونز ارائه شد. اجرای این طرح هشت سال طول کشید.
طاق پیروزی در پاریس
آیا میتوانید به جای طاق پیروزی ظریف پاریس، یک فیل عظیم را تصور کنید؟ نه، ما هم نمیتوانیم. اما این همان طرحی است که توسط چارلز ریبارت معمار فرانسوی پیشنهاد شد. قرار بود فیل عظیم مغرور با ۳ طبقه و یک راهپله مارپیچ در انتهای خیابان شانزهلیزه بایستد البته مقامات فرانسه این طراحی عجیب و غریب را رد کردند.
در عوض، بنای تاریخی طاق پیروزی در سال ۱۸۰۶ به دست ناپلئون به بهرهبرداری رسید و قرار بود، نشاندهنده قدرت نظامی فرانسه و ادای احترام به افرادی باشد که در جنگ برای پیروزی فرانسه جنگیده بودند. فرم بنا و نقشبرجستههای روی آن براساس نظرات ژان فرانسوا-ترز شالگرین معمار فرانسوی مشخص شد.
بنای طاق پیروزی فرانسه در طول ۳ دهه ساخته شد و در سال ۱۸۳۶ با حضور لوئیس فیلیپ افتتاح شد.
بنای طاق پیروزی امروزه یکی از نمادهای شهر پاریس است.
برج ایفل
برج ایفل مشهورترین نماد فرانسه و شهر پاریس است. نام این برج از نام گوستاو ایفل مدیرعامل شرکت ناظر بر ساخت بنای برج الهام گرفته شده است، اما در واقع امیل نوگوئر و موریس کوچلین دو مهندس شاغل در شرکت ایفل در سال ۱۸۸۴ ایده اولیه ساخت برج ایفل را طراحی کرده و پیشنهاد دادند. این طرح بیشک شباهتهایی به شکل فعلی برج ایفل داشت، اما بسیار واضحتر و سادهتر از محصول نهایی بود.
کلیسای جامع نوتردام
جهان در آوریل ۲۰۱۹ شاهد سوختن و آوار شدن بخشی از کلیسای جامع نوتردام بود. کلیسای نوتردام یک شگفتی گوتیک است که در قرون وسطی ساخته شد. بازسازی این کلیسا نیازمند ارائه ایدههای قابل توجه متعددی است.
از جمله طرحهای سازگار با محیط زیست پیشنهاد شده برای بازسازی کلیسای نوتردام میتوان به طرحی اشاره کرد که شامل سقفی برجسته، روکش شیشهای و گلدسته است. این ایده به نوعی طراحی شده است که میزبان یک مزرعه میوه و سبزیجات هم باشد.
در ابتدا به نظر میرسید که مقامات فرانسه با ایده مذکور و ایدههای دیگر پیشنهاد شده برای بازسازی آیندهنگرانه کلیسای جامع نوتردام موافق هستند، اما اکنون به نظر میرسد که کلیسای جامع نوتردام مانند طرح اولیه خود بازسازی میشود.
خانه اپرای سیدنی در استرالیا
خانه اپرای سیدنی با سقفی که شبیه مجموعهای از موجهاست، یکی از جاذبههای گردشگری بندر سیدنی به حساب میآید. طرح اولیه ساخت این جاذبه گردشگری از طرف اوتزون معمار دانمارکی پیشنهاد داده شد، اما این طرح بدون رقیب نبود.
در واقع، اوتزون در قالب یک مسابقه ۲۲۳ طرح پیشنهادی خلاق را شکست داد.
یکی از طرحهای شکست خورده که رتبه دوم مسابقه را کسب کرد، طرح پیشنهادی جوزف مارزلا برای ساخت خانه اپرای سیدنی بود. داوران مسابقه طرح دایرهای و مارپیچ مارزلا را پسندیدند و درباره آن اظهار نظر کردند؛ اما در نهایت خانه اپرای سیدنی را براساس ایده پیشنهادی اوتزون ساختند. اجرای این طرح بسیار پرهزینه و پیچیده بود.
پل بندرگاه سیدنی
پل بندرگاه سیدنی نیز یکی دیگر از بناهای معروف سیدنی و استرالیا به حساب میآید. این پل در سال ۱۹۳۲ ساخته شده و مرکز شهر سیدنی را به حومه شهر متصل میکند.
پل بندرگاه سیدنی در طول ۸ سال ساخته شد و طراحی آن نتیجه همفکری مهندسانی چون جان بردفیلد و سر رالف فریمن بود.
فرانسیس ارنست استوو معمار نیز در سال ۱۹۲۲ طرحی چشمگیر را برای ساخت پل بندر سیدنی پیشنهاد کرد. طرح او شامل ۳ دهانه بزرگ بود و این دهانهها از دل برجی با ارتفاع ۵۰۰ فوت معادل ۱۵۲ متر بیرون میآمدند.
اگر پل بندرگاه سیدنی بر اساس طرح پیشنهادی فرانسیس ارنست استوو ساخته میشد، منظره شهر سیدنی با آنچه امروز دیده میشود، بسیار متفاوت بود.
انتهای پیام/