یک تحلیل‌گر بازار سرمایه با بیان اینکه احتمال برگشت بازار طی ماه‌های آینده وجود دارد، گفت : قیمت‌های فعلی سهام، هدیه بازار برای سهام‌داران و بهترین فرصت برای خرید است.

قیمت‌های فعلی سهام، هدیه بازار برای سهام‌دارانبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ محمد ماهیدشتی تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به اینکه زمستان سال قبل و حتی اردیبهشت امسال هشدار‌های زیادی درباره احتمال ریزش و اصلاح بازار داده شده بود، گفت : اصلاحی که امروز شاهد آن هستیم از قبل توسط بسیاری از اقتصاددانان بزرگ کشور پیش‌بینی شده بود، اما مورد توجه قرار نگرفت.

او گفت : در سال‌های ابتدای فعالیت دولت و بر اساس پارامتر‌های اقتصادی پیش‌بینی شده بود که در دوره هشت ساله فعالیت این دولت شاخص بازار سرمایه به حدود ۵۳۰ هزار واحد برسد که این شاخص اسفند پارسال و در حالیکه بیش از یک‌سال به پایان دولت مانده بود محقق شد و پس از آن هم همچنان به روند صعودی خود ادامه داد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه آن زمان شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد این افزایش قیمت سهام دارای حباب است، افزود: برخی اقتصادانان بزرگ این افزایش شاخص را حباب می‌دانستند و مدام درباره آن هشدار می‌دادند. رئیس وقت سازمان بورس نیز اعلام کرد رشد بازار سرمایه بنیادین نیست و حتی در اعتراض به این موضوع استعفا داد. با وجود این شرایط دولتمردان و برخی کارشناسان اقتصادی وابسته به آن‌ها مدام حباب بازار را کتمان می‌کردند.

او ادامه داد: در کنار این وضعیت، با شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم و دولت برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب دیده و کمک به کسب و کار‌هایی که درگیر رکود هستند، ۷۵ هزار میلیارد تومان در قالب بسته حمایتی در نظر گرفت که تزریق این حجم از نقدینگی به اقتصاد کشور باعث افزایش پایه پولی و تورم شد.

این تحلیل‌گر بورس با بیان اینکه روند شدید صعود شاخص بورس از زمان تزریق همین نقدینگی‌ها کلید خورد و باعث شد بسیاری از عامه مردم نیز به هوای همین روند صعودی خصوصا در خرداد و تیر ماه به سمت بازار سهام هجوم بیاورند، افزود: ورود این پول جدید نیز محرکی برای بازار بود که شاخص را تا دو میلیون واحد هم بالا برد که این عدد منطقی نبود و نیاز به اصلاح داشت.

ماهیدشتی درباره اینکه این روند اصلاح تا کی ممکن است ادامه داشته باشد، افزود: ۸۰ درصد متغیر‌های بنیادین نشان می‌دهد قیمت سهام می‌تواند از رقم کنونی هم پایین‌تر باشد.

او به برخی از این متغیر‌ها اشاره کرد و گفت: نرخ ارز به رقم قابل توجهی رسیده و احتمالا بیش از این نمی‌تواند محرک بازار سرمایه باشد. نرخ تورم هم آنقدر بالا است که بانک مرکزی باید فکری به حال پایین آوردن آن بکند. با توجه به متفاوت بودن سیاست‌های دولت و مجلس نیز بعید است که قانون بودجه سال آینده انبساطی باشد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۹
دلار شده 25 تومن سهم ما 10 تومنی بود