کاظم زاده در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اجرای برنامه «صبح و ورزش» به سخت ترین دوره خود رسیده است

گوینده رادیو «صبح و ورزش» گفت: اجرای برنامه «صبح و ورزش» نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار سخت‌تر شده چرا که هم سطح انتظار مخاطب بالا رفته و هم رسانه‌های متعدد برای خبررسانی، تحلیل‌های گوناگونی دارند.

حافظ کاظم زاده گوینده رادیو در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره  برنامه «صبح و ورزش» گفت: اولین دغدغه من به عنوان یک گوینده در برنامه‌های صبحگاهی ورزشی، در کنار ریتم تند و مفید برنامه، اطلاع رسانی درست، بررسی و تحلیل خبر‌هاست. در دنیای امروز تنها خبررسانی،کفایت نمی کند چرا که که مردم در طول شبانه روز خبر‌ها را از طریق رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنند. بنابراین باید تحلیل مناسب و یک زاویه دید منطقی هم چاشنی کار باشد و این بسیار حائز اهمیت است. می‌توان گفت که دغدغه اصلی من در برنامه «صبح و ورزش» ایجاد زاویه نگاه مناسب برای تعامل با مردم است.

وی افزود: یکی از شاخص‌های مهم برنامه «صبح و ورزش»  قدمت آن است و این شاخص باعث شده تا یکی از برنامه‌های برند شبکه رادیویی ورزش محسوب شود.

گوینده رادیو بیان کرد:زاویه نگاه این برنامه به اتفاقات ورزشی از دیگر ویژگی‌های آن است. مردم هر اتفاقی در دنیای ورزش را دنبال می‌کنند و این انتظار را می‌کشند که برنامه «صبح و ورزش» درباره آن چه می گوید.

وی ادامه داد: درست است که در شبکه رادیویی ورزش و در این برنامه، تخصص ما ورزش است. اما نمی‌توانیم از وضعیت معیشتی زندگی مردم دور باشیم، بنابراین سایه‌هایی از یک برنامه اجتماعی هم باید در برنامه تخصصی ورزش باشد و به دلیل اینکه سطح انتظار مخاطب بسیار بالا رفته، پرداختن به آن سخت و پیچیده است و با متن و بیان‌های خیلی ساده نمی‌توان به این قصه ورود پیدا کرد. بنابراین درست است که باید در این برنامه تخصصی به ورزش پرداخت، اما باید منطبق با حال و روز جامعه باشد.

وی بیان کرد: گویندگی در برنامه صبحگاهی صبح و ورزش در کنار خبر و اطلاع رسانی همیشه سرشار از انرژی و امید است، ولی نباید بیش از اندازه باشد و در آن غلو شود که در این صورت دستمایه تمسخر خواهد بود و مردم آن را پس خواهند زد و خودشان را از ما نخواهند دانست. به نظر من رسانه آنجایی می‌بازد که مردم رسانه را جدای از خود بدانند و افراد رسانه را منهای جامعه و جدا شدن از بطن جامعه بدانند. بنابراین میزان روحیه و انرژی ما و به کاربردن مضامین و عباراتی که در برنامه صبحگاهی استفاده می‌شود باید کاملا با اوضاع و احوال جامعه منطبق باشد که در برنامه صبح و ورزش بُعد ورزشی آن را در نظر می‌گیریم.

کاظم زاده گفت: وقتی که پشت میکروفن قرار می‌گیریم باید تمام مشکلات خود را فراموش کنیم و به هیچ عنوان خواب آلودگی و خستگی نباید در صدای ما مشخص باشد و شنونده باید بپذیرد که حرف‌هایی که ما به او می‌گوییم به آن عمل هم می‌کنیم و بر این باور هستم که شادی بیش از حد و کاذب و انرژی که راستین نباشد قطعا باعث اذیت و آزار مخاطب می‌شود و بعد از مدتی مخاطب نسبت به آن برنامه بی اعتماد خواهد شد و این بی اعتمادی کل برنامه را زمین خواهد زد.

وی عنوان کرد: خیلی‌ها تجربه حضور در برنامه «صبح و ورزش» را داشتند و دارند و این برنامه در اختیار گوینده‌های تاپ شبکه مانند استاد مسعود اسکویی و سایر عزیزان دیگر بوده است و همین کار را سخت می‌کند چرا که ناخودآگاه مقایسه خواهید شد.

کاظم زاده گفت:همیشه این سوال برای من مطرح بوده که بهترین «صبح و ورزش» مربوط به کدام دوره است؟ مخصوصا الان که با وجود رسانه‌های متعدد در جامعه از جمله فضای مجازی که بسیار بُرنده و تاثیر گذار است اما این برنامه همچنان پیش می‌ رود.

وی افزود: شکل برنامه صبحگاهی مانند «صبح و ورزش» قاعدتا خیلی متفاوت با بیست سال گذشته است. شاید در گذشته تنها منبعی که مردم می‌توانستند از آن به شکل گویا خبر دریافت کنند، رادیو بوده است. تلویزیون هم آنقدر به ورزش نمی‌پرداخت و روزنامه‌ها هم کم و بیش به آن می‌پرداختند و در آن شرایط به هر مربی و مسئولی گفته می‌شد که در برنامه حضور پیدا کند با دل و جان قبول می‌کرد و می‌آمد، اما الان کار ما نسبت به بیست سال گذشته بسیار سخت‌تر است. چون رسانه و تریبون بسیار است و مسئول و بازیکن و مربی هر کدام برای خود یک رسانه هستند و لزومی نمی‌بینند که حتما پاسخگوی رادیو ورزش یا تلویزیون یا شبکه خاصی باشند. بنابراین قدمت و اصالت یک برنامه و عوامل آن باعث ترغیب مسئولان برای حضور در برنامه است.

کاظم زاده بیان کرد: در حال حاضر اجرای برنامه صبح و ورزش نسبت به ۱۵ سال پیش بسیار سخت‌تر شده است. به این دلیل که هم سطح انتظار مخاطب بالا رفته و هم رسانه‌های متعدد  برای خبررسانی، تحلیل‌های گوناگونی دارند و اینکه در بین این همه سروصدا بتوانیم یک صدای خوش و قابل قبول باشیم، در نوع خود کار دشواری است و معتقدم در حال حاضر شاید در دو یا سه سال اخیر اجرای برنامه صبح و ورزش به سخت ترین دوره خود رسیده است و اگر بتوانیم در این دوره سربلند بیرون بیایم قطعا یک برگ زرین در دفتر تجربیات ما خواهد بود و برای ما حکم یک لوح افتخار را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار