مدیر جهادکشاورزی مرند با اشاره به آغاز برداشت بادام از باغات این شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۵۰ تن بادام برداشت شود.

پیش‌بینی برداشت ۳۵۰ تن بادام از باغات شهرستان مرندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز، صیادی مدیر جهادکشاورزی مرند گفت: ۷۳۵ هکتار از باغات شهرستان، باغ بادام است که از این میزان ۱۷۵ هکتار باغ آبی و ۵۶۰ هکتار را باغات دیم تشکیل می‌دهد؛ همچنین۵۱۰ هکتار از باغات بارور و ۲۲۵ هکتار نیز باغات غیربارور است.

او افزود: متوسط برداشت بادام در هر هکتار از باغات دیم شهرستان مرند بطور میانگین ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلو و در باغات آبی ۱.۵ تن است و در مجموع پیش بینی می‌شود امسال به دلیل بارش باران‌های ممتد و عدم تلقیح و سرمای دیررس بهاره حدود ۳۵۰ تن بادام از باغات شهرستان مرند، برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اشتغالزایی فصل برداشت بادام گفت: تعداد بهره برداران مشغول فعالیت در باغات بادام ۶۵۰ خانوار در سطح شهرستان است.

او با بیان اینکه بیشترین سطح زیرکشت باغات بادام در شهر بناب و روستا‌های دولت آباد، ابرغان، زرغان از توابع بخش مرکزی و روستا‌های یکان کهریز، یکان علیا و روم قویوسی بخش یامچی است، افزود: سیاست سازمان و مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند توسعه کشت بادام در روستا‌های شرق مرند است.

صیادی گفت: محصول بادام به ۲ شکل دیم و آبی قابل کشت است؛ ارقام بادام دیم در شهرستان بیشتر شامل ارقام محلی و ارقام اصلاحی دیرگل و پیوندی از جمله ارقام آذر، سهند، شکوفه، یلدا، نون پاریل و فرانسیس است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند با اشاره به آفات باغات بادام گفت: آفات کنه و زنبور مغزخوار بادام، بیماری‌های قارچی از جمله لکه آجری و غربالی است که در اثر گرد و غبار ناشی از جاده‌های خاکی در اطراف باغات بادام بوجود می‌آید و اجرای مبارزه تلفیقی و ارتقای سطح مدیریت باغات از طرف باغداران در کنترل عوامل آفت زا مهم و تاثیرگذار است.

کار برداشت بادام درختی در شهرستان مرند از دهه اول شهریور آغاز و تا اوایل مهر ادامه می‌یابد.

شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.