معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، از انجام بیش از ۲۶ هزار تست کرونا در چهارمحال و بختیاری از ابتدای شیوع بیماری تاکنون خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریدون رحمانی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: وضعیت چهارمحال و بختیاری به لحاظ بیماری کرونا خوب نیست.

او با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۲۶ هزار تست از افراد مشکوک به این بیماری گرفته شده است، افزود: تست بیش از شش هزار نفر مثبت بود.

رحمانی با بیان اینکه متاسفانه در دو ماه گذشته به طور متوسط ماهانه ۶۵ نفر جان خود را در چهارمحال و بختیاری به دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند اضافه کرد: مشخص نیست فرد مبتلا دقیقا از چه کسی و از چه راهی به کرونا مبتلا می‌شود لذا اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را نکنیم همگی به نوعی در مرگ این عزیزان دخیل هستیم.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد آزمایشات موارد سرپایی و ۳۰ درصد آزمایش موارد بستری مثبت می‌شود، البته در هفته‌های گذشته بیماران بدحال بیشتری در بخش‌های بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری بستری شدند، یکی از دلایل این موضوع هم به خاطر مراجعه دیرهنگام بیماران است.

رحمانی با تأکید بر اینکه طی دو ماه گذشته ۱۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند گفت: این موضوع حاصل بی مبالاتی مردم در تیر و خردادماه سال ۹۹ است که عروسی‌ها و عزاداری‌ها برگزار شد.

او افزود: طی روز‌های گذشته ایام عزاداری ماه محرم، سفر‌های پایان تابستان و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی را داشتیم، خوشبختانه هیئت‌های عزاداری در استان به خوبی موازین بهداشتی را رعایت کردند، اما آن‌هایی که به سفر رفتن عادت دارند و درخانه نماندند می‌توانند مشکل‌ساز شوند.

رحمانی اضافه کرد: همچنین مدارس نیز بازگشایی شدند، خانواده‌ها در تب و تاب خرید برای دانش‌آموزان هستند، توصیه من به آن‌ها این است که برای خرید لوازم‌التحریر شتابزده رفتار نکنند و سعی کنند در ساعاتی که بازار و فروشگاه‌ها خلوت است مراجعه کنند.

او ادامه داد: فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها نیز تمهیداتی بیاندیشند تا در محل فروشگاه یا مغازه تراکمی ایجاد نشود، برخی از کسانی که گرفتار بیماری کرونا هستند کسبه بازاری‌اند.
رحمانی گفت: کادر بهداشت و درمان از کسانی که نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌توجه هستند گله دارند و از مردم تقاضا دارند رعایت بیشتری داشته باشند.

او افزود: کادر درمان و پرسنل پزشکی و بهداشتی در نقش دروازه بان در میدان بازی با کرونا هستند و اینکه بعضا گلی خورده می‌شود به دلیل آن است که زمین بازی در پست‌های دیگر کم کاری یا ضعف وجود دارد.

رحمانی با اشاره به اینکه وظیفه ما ویزیت و درمان بیماران است و فراتر از آن دیگر کاری از دستمان برنمی‌آید اضافه کرد: اینکه مردم به شرایط کرونا عادت کنند اصلا خوب نیست و اگر به موارد فوتی ناشی از کرونا هم عادت کنیم شرایط سخت‌تر خواهد شد.

او در خصوص علایم بیماری کرونا نیز خاطرنشان کرد: علائم بیماری همچنان همان موارد گذشته است، علایم گوارشی قالب است کمااینکه آبریزش و عطسه هم به این علائم اضافه شده است، عمده شکایت بیماران به سبب ضعف شدید، خستگی و بعضا استرس شدید و بی‌خوابی است.

رحمانی با بیان اینکه اگر فردی احساس کرد سرما خورده باید فرض را بر کرونا بگذارد تا خلاف آن ثابت شود، ادامه داد: روز‌های اول معمولا علایم بیماری کرونا ظاهر نمی‌شود و تست کرونا هم چندان کمک نمی‌کند و ممکن است گمراه کننده باشد، اما اگر به مرور علائم دیگر همچون تب و لرز، سرفه‌های خشک و... نیز اضافه شد قطعا کرونا است.

او در پایان گفت: هر ساله با سرد شدن هوا به خصوص اواسط مهرماه بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا نیز اضافه می‌شود که به آبان و آذر که می‌رسد این دو بیماری بسیار بیشتر می‌شود، امسال به دلیل کرونا وضعیت سخت‌تر خواهد بود، البته اگر مردم رعایت همین موارد بهداشتی ساده را داشته باشند حتی سرماخوردگی و آنفولانزا نیز به کمترین میزان خود برسد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار