رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین گفت:مرمت و بازسازی ساباط بزرگ محله تاریخی نوآباد شهرستان نایین با هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال پایان یافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمود مدنیان رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین با بیان اینکه ساباط بزرگ محله تاریخی نوآباد شهرستان نایین در مدت یک ماه با ۲۵۰ میلیون ریال هزینه مرمت شد افزود: مرمت دیواره‌ها، بندکشی مجدد آجرها، اجرای روکش کاه‌گل و ایزولاسیون سقف از جمله عملیات مرمتی این بنای تاریخی است.

محمود مدنیان با اشاره به اینکه ساباط بزرگ، محور اتصال با محله تاریخی "پنجاهه" است گفت: این ساباط تاریخی بر اثر فرسودگی و رطوبت باران تخریب شده بود.

او گفت: محله تاریخی "نوآباد" یکی از کهن‌ترین محلات تاریخی شهرستان نائین با پیشینه تاریخی پیش از اسلام، دارای بنا‌های تاریخی متعدد همچون حسینیه، حمام و آب انبار است و بخشی از بازار تاریخی نائین نیز در این محله قرار دارد.

مدنیان افزود: در این محله با توجه به کویری بودن شهرستان، معابر زیبایی وجود دارد که اکثرا دارای ساباط بوده و در فصل تابستان رهگذران را از گرمای شدید کویری محافظت می‌کند.

در بافت تاریخی شهرستان نائین ۷ محله تاریخی با نام‌های "لکوان"، "باب المسجد"، "نوآباد"، "گوالو"، "چهل دختران"، "پنجاهه" و "سرای نو" قرار دارد که همه ساله به صورت دوره‌ای با پایش، در صورت نیاز، بنا‌های آن‌ها مرمت می‌شوند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.