یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، در شرایط کنونی که بسیاری از بازار‌های مالی دچار ریسک و التهاب هستند، بهترین راهکار برای جذب سرمایه‌های خرد مردم ایجاد کسب و کار‌های کوچک است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ علی حیات‌نیا کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به التهابات اقتصادی کشور، گفت: از آنجایی که اقتصاد ایران بستر چندان مناسبی برای تولید و ایجاد ارزش اقتصادی واقعی ندارد، شاهد تورم‌های شدیدی هستیم که هر چند سال یکبار رخ می‌دهد و عمدتا هم ناشی از خلق پول از سوی دولت برای جبران کسری بودجه است.

او ادامه داد: این تورم‌ها سرمایه نقد در دست مردم خصوصا افرادی که سرمایه اندکی دارند را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در بلندمدت باعث کاهش ارزش پول مردم خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اولین راهی که در چنین شرایطی به ذهن سرمایه‌داران می‌رسد را تبدیل پول به دارایی غیرنقدی اعلام کرد و یادآور شد: افرادی که سرمایه زیادی دارند به سمت مسکن، املاک، خودرو می‌روند، اما افرادی که نقدینگی خرد دارند برای حفظ ارزش پول خود دچار سردرگمی هستند.

حیات‌نیا اضافه کرد: در گذشته بهترین توصیه برای جذب سرمایه‌های خرد مردم، بورس بود که این بازار نیز به دلیل رشد هیجانی چند وقت اخیر دچار ریزش شد و اکنون به دلیل ریسک بالا افراد کمی حاضر به سرمایه‌گذاری در آن هستند.

او تاکید کرد: ورود به بازار‌های دیگر مانند سکه و ارز نیز به دلیل التهابات زیاد و فعالیت‌های واسطه‌گری که در آن رخ می‌دهد به سرمایه‌داران خرد توصیه نمی‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی بهترین راهکار برای جلوگیری از کاهش ارزش پول‌های خرد موجود در دست مردم را راه‌اندازی کسب و کار‌های کوچک و خانگی دانست و عنوان کرد: بازدهی چنین کار‌هایی در بلندمدت نسبت به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه و هیجانی بسیار بهتر است.

حیات‌نیا معتقد است، افراد می‌توانند سرمایه‌های خود را در زمینه‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، کار‌های تجاری و خدماتی، صنایع دستی به کار بگیرند.

او یادآور شد: حتی امکان تجمیع این سرمایه‌های خرد و ایجاد کسب و کار‌های بزرگتر در قالب تعاونی و یا صندوق‌های محلی نیز وجود دارد و بسیار اثرگذار است.

حیات نیا در پاسخ به این پرسش که آیا با شرایط ملتهب کنونی اقتصاد ریسک راه‌اندازی کسب و کار‌های جدید بالا نیست، افزود: بهتر است افراد سراغ کسب و کار‌های مرتبط با خوراک و پوشاک بروند که تحت هر شرایطی نیاز اصلی مردم است و از التهابات اقتصادی کمتر اثر می‌پذیرد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.