محرمیان گفت: در حال تدوین مقررات شناسایی غیر حضوری مشتری به منظور جلوگیری از پولشویی حساب‌های اجاره‌ای هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهران محرمیان معاون توسعه فناوری‌های نوین بانک مرکزی در رویداد مجازی معرفی نیاز‌های فناورانه حوزه امنیت فناوری اطلاعات "افتا" که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی و سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: بانک‌های مرکزی دنیا وظایف مختلفی دارند، اما اصلی‌ترین وظیفه آن‌ها در حوزه پرداخت است.

معاون توسعه فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: هوشمند کردن فناوری‌ها و سرویس‌ها بسیار مهم شده است. هر جا که هوشمندی آغاز می‌شود شاهد افزایش سرعت کیفیت، شناسایی تخلفات و در نهایت کاهش تخلفات انسانی هستیم.

او در ادامه با بیان اینکه بحث احراز هویت در شبکه بانکی در صنعت ملی بسیار مهم است، افزود: نئوبانک‌ها در کشور‌های مختلف رشد کرده اند و امیداوریم در سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ چند نئوبانک در کشور داشته باشیم.

محرمیان گفت: فناوری بلاک چین در سال‌های اخیر در صنعت مالی کاربرد‌های فراوانی پیدا کرده است و کاربرد‌های آن بسیار متنوع است.

بیش ا ز ۹۰ درصد کشور‌ها در استفاده از رمز ارز‌ها محدودیت دارند

محرمیان در ادامه تاکید کرد: در استفاده از رمز ارز‌ها در کشور دچار محدودیت هستیم. البته بیش از ۹۰ درصد کشور‌ها در این زمینه دارای محدودیت هستند.

محرمیان بیان داشت: در نظام پرداخت از لحاظ تعدادی جزو کشور‌های با تراکنش بالا هستیم و در رده‌های اول از لحاظ تعداد تراکنش‌ها قرار داریم. البته از نظر مبلغی دارای تعداد تراکنش‌های پائین هستیم که دلایلی از جمله محدودیت سقف دارد.

دو برابر نرم جهانی کارتخوان داریم

او افزود: در ایران ۸ و نیم میلیون کارتخوان در حال فعالیت است که دو برابر نرم جهانی محسوب می‌شود.

معاون توسعه فناوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: با اقداماتی که انجام شده استنیازی به گرفتن مجوز برای دریافت کیف پول از بانک مرکزی نیست و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با چند بانک وارد همکاری شوند. بانک مرکزی بر این روند نظارت می‌کند تا خلق پول انجام نشود. کیف پول‌ها باید ظرف ۶ ماه تعامل پذیری با یکدیگر داشته باشند.

او در ادامه بیان کرد: شرکت‌های کوچک و نو آور می‌توانند با فناوری‌های جدید که به مشتری اجازه می‌دهد راحت‌تر کار کند، خودشان را در بازار جلو بیندازند.

محرمیان در ادامه بیان کرد: مهمترین مشکل کشور در زمینه پولشویی حساب‌های اجاره‌ای محسوب می‌شود. به همین دلیل در حال تدوین مقررات شناسایی غیر حضوری مشتری در بانک‌ها هستیم. بحث دوم بحث بانکداری باز است که بانک‌ها سرویس‌های اتمیک خودشان را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان و فین تک‌ها ها می‌گذارند. "بانکداری باز" کلید به وجود آمدن سرویس‌های خوب و جذاب برای مشتریان است. بحث سوم فناوری مالی در حوزه فین تک‌ها است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار