معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه باز اجتماعی کردن فرد محکوم را مهمترین هدف مجازات‌های جایگزین بیان کرد و گفت : دستگاه‌های پذیرنده افراد محکوم به مجازات جایگزین به صورت پنهانی، اما جدی و با حفظ کرامت فرد بر او نظارت کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ صادقی معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمانشاه گفت : افرادی که محکوم به مجازات جایگزین حبس می‌شوند شهروندان عادی و متعارف جامعه هستند که در نتیجه یک عصبانیت یا خشم نابجا پایشان به دادگاه باز شده و به همین دلیل فرستادن آن‌ها به زندان یک تصمیم اشتباه و پرهزینه است؛ بنابراین لازم است در اجرای مجازات جایگزین کرامت و عزت آن‌ها حفظ شود.

رییس شعبه سوم دادگاه انقلاب کرمانشاه گفت : نباید با دید متهم به افرادی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار می‌گیرند، نگاه شود و برچسب و اتهام زنی به آن‌ها زده شود.

 حیدری افزود: نگاه صحیح و قالب باید این باشد که این دسته از افراد در طول اجرای مجازات جایگزین یک حرفه را فرا بگیرند تا پس از بازگشت به جامعه سودشان به دیگر شهروندان برسد و به برای ایجاد اشتغال و کار امیدوار شوند.

کارشناس معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه ادامه داد: فرستادن یک فرد محکوم به زندان نتایج مورد انتظار قانونگذار را محقق نمی‌کند، زیرا زندان محیط جرم زایی است و فرد محکوم در این محیط شیوه‌های ارتکاب انواع جرم را فرا می‌گیرد و در نهایت هزینه‌های اجتماعی زیادی بر جامعه تحمیل می‌کند.

مهدی یوسفی افزود: به اعتقاد کارشناسان حوزه جرم شناسی باید با توجه به درجه اهمیت هر جرم برای فرد مجرم یک مجازات خاص در نظر گرفته شود.

یوسفی، تنبیه شخص مجرم، اصلاح او و جبران ضرر وارده به بزه دیده و جامعه را مهمترین اهداف قانون مجازات‌های جایگزین حبس دانست که برای تحقق آن‌ها نیاز به همکاری دستگاه‌های پذیرنده است.

او از همه دستگاه‌هایی که برای پذیرش افراد محکوم به مجازات جایگزین اعلام آمادگی می‌کنند، خواست برعملکرد این افراد نظارت مستمر داشته باشند و در این زمینه گزارش‌های ماهیانه‌ای با هدف کمک به قاضی در اصلاح حکم یا صدور احکام بعدی به دادستانی ارایه کنند.

او درخواست کرد که همه دستگاه‌های عمومی و اجرایی استان ظرفیت‌های خود را برای پذیرش افراد محکوم اعلام کنند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.