مهم‌ترین حوادث هفته اخیر کردستان را می‌توانید در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، مهم‌ترین حوادث نقاط مختلف استان کردستان را در هفته ایی که گذشت (از ۸ تا ۱۴ شهریور ماه ۹۹) در این بسته خبری مشاهده کنید.

نماینده جدید، ولی فقیه در کردستان معرفی شد

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی با حضور رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه رسما به عنوان نماینده جدید، ولی فقیه در کردستان معرفی شد.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی متولد ۱۳۴۲ در شهر خرمشهر است. وی پس از اخذ دیپلم اقتصاد در سال ۱۳۵۹ وارد حوزه‌های علمیه شد و دروس خارج را در محضر آیات عظام گنجی و تبریزی به پایان رسانده و از سال ۱۳۶۶ تبلیغ و فعالیت خود را در استان هرمزگان و سپس سیستان و بلوچستان آغاز کرد و بیش از ۲۰ سال در این مناطق فعالیت تبلیغی و فرهنگی داشتند.

حجت‌الاسلام پورذهبی در سال ۱۳۸۷ وارد دانشگاه سیستان و بلوچستان شده و تا سال ۱۳۹۴ بعنوان مسوول نهاد نمایندگی رهبری در این دانشگاه به تبلیغ و تدریس پرداخت و پس از آن در همین جایگاه در دانشگاه شهید بهشتی تهران به فعالیت خود ادامه داد.

پیش از حجت‌الاسلام پورذهبی، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی از دی‌ماه سال ۸۹ تاکنون نماینده، ولی فقیه در استان کردستان بود.

کشف گور‌های قدیمی در بیجار/ ماجرا چه بود؟

عصر دوشنبه ۱۰ شهریور ماه وقتی کارگران در حال گودبرداری در یک قطعه زمین بودند تعدادی قبر که به صورت جدا از هم و در فاصله مشخص که نشان می‌دهد در یک نظم و با شرایط شرعی دفن شده‌اند، کشف شد.

در پیگیری‌های اولیه و گفتگو با ساکنان محله، برخی از وجود قبرستان در این محل بی اطلاع بودند، اما تعدادی مدعی بودند بزرگان قوم خود را ۶۰ تا ۷۰ سال قبل در این قطعه زمین دفن کرده‌اند.

بدنبال کشف این قبور و بیرون افتادن تعدادی استخوان و جمجمه انسان، عملیات ساختمانی این واحد مسکونی متوقف شد.

احسان بهاری شهردار بیجار گفت: تفکیک این زمین‌ها سال ۸۸ تا ۹۰ صورت گرفته و شهردار وقت، نسبت به اخذ مجوز و سایر موارد همکاری کرده که باید مدارک و مستندات آن را مجددا بررسی کنیم.

او با بیان اینکه تعداد قبر‌های کشف شده در این گودبرداری مشخص نیست، گفت: بی شک این محل در گذشته محلی برای دفن اموات بوده، اما نظر نهایی با بررسی دقیق‌تر اعلام می‌شود. اینکه این قطعه زمین یک قبرستان قدیمی بوده یا یک آرامگاه خانوادگی نیاز به بررسی بیشتر دارد.

دستگیری ۲۷ شرور در مریوان/هشدار دادستان مریوان به مخلان نظم و امنیت

دادستانی انقلاب و عمومی شهرستان مریوان روز جمعه با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی گزارش‌های واصله مبنی بر افزایش درگیری خیابانی، اخاذی و زورگیری از شهروندان مریوانی که بیشتر با استفاده از سلاح سرد مثل چاقو، قمه و باتوم انجام می‌شد، موضوع به صورت ویژه در دستور کار دستگاه قضایی و پلیش شهرستان قرار گرفت.

جهت ارتقای ضریب امنیت، آسایش عمومی و رضایتمندی شهروندان، طرح پاکسازی مراکز عمومی، تفریحی و پارک‌ها به صورت ویژه انجام و با حضور دادستان و فرمانده انتظامی و ماموران پلیس به مرحله اجرا در آمد و در مجموع ۲۷ نفر دستگیر و با قرار بازداشت موقت روانه زندان شدند.

دادستانی انقلاب و عمومی مریوان در ادامه این اطلاعیه آورده است: در این طرح ۹ دستگاه موتورسیکلت فاقد پلاک و یا دارای پلاک مخدوش متعلق به این افراد توقیف و تعدادی سلاح سرد از جمله چاقو، قمه، باتوم و شوکر برقی نیز از متهمان کشف و ضبط شد.

در ادامه اطلاعیه دادستانی مریوان تاکید شده است: به تمام کسانی که قصد اخلال در نظم عمومی جامعه را داشته و به آسایش و امنیت مردم تعرض کنند هشدار جدی داده می‌شود در صورت حمل هر نوع سلاح سرد و نگهداری و قدرت نمایی، و ایجاد رعب و وحشت و زورگیری و آزار و اذیت مردم برابر قانون برخورد و بشدت مجازات خواهند شد.

یک بسیجی بر اثر انفجار مین در مریوان به شهادت رسید

به نقل از روابط عمومی سپاه بیت المقدس کردستان؛ روز گذشته در اطراف یکی از پایگاه‌های عملیاتی شهرستان مریوان در حین اقدامات مهندسی و پاکسازی مین‌های بجا مانده از دوران دفاع مقدس یک نفر از بسیجیان سپاه بیت المقدس کردستان به نام هوشیار اردلان به درجه رفیع شهادت نائل شد.

روابط عمومی سپاه بیت المقدس ضمن عرض تبریک و تسلیت به محضر خانوده معظم شهید اردلان به اطلاع مردم شهید پرور سنندج می‌رساند به دلیل شرایط بیماری کرونا مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر پاک شهید بدون حضور جمعیت مردمی انجام خواهد شد.

چند درصد روستا‌های کردستان از آب شرب سالم استفاده می‌کنند؟

ابراهیم قادری معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: تعداد ۵۸ روستا از نظر وجود بیش از حد مجاز آرسنیک شناسایی شدند که مشکل ۲۱ روستا مرتفع شده، اما هنوز در ۳۷ روستا مشکلات آن‌ها در این زمینه همچنان باقی است.

به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیشتر این روستا‌ها در شهرستان‌های بیجار و قروه هستند که برای حل مشکلات آن، اقداماتی از جمله مجتمع‌های جایگزین آبرسانی و نصب دستگاه حذف آرسنیک انجام گرفته است.

او یادآور شد: برنامه‌ای با عنوان ایمنی آب از اواخر سال ۹۴ در استان شروع شده که شهر‌های سنندج، بانه، روستای مارنج کامیاران و مجتمع آبرسانی سرخه دزج سنندج با ۶ روستا تحت پوشش این برنامه قرار گرفته‌اند و روند بهبود فرآیند تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در آن‌ها در دست اجراست.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درصد بهره‌مندی روستاییان استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی را ۸۹.۱ درصد اعلام کرد و گفت: ۹۹.۷ درصد ساکنان مناطق شهری هم از این نعمت برخوردار هستند.

قادری به برنامه پایش فلزات سنگین در آب آشامیدنی در سطح استان اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با هدف سنجش و ارزیابی وجود فلزات سنگین سرب، آرسنیک و کادمیوم از سال ۹۴ درسطح استان شروع و آب آشامیدنی همه شهر‌ها وروستا‌های سطح استان دراین زمینه بررسی شده است.

او خاطرنشان کرد: از سال ۹۷ سنجش فلز سنگین سلنیوم نیز در همه منابع آبی سطح استان انجام و طی آن تمامی منابع آبی کنترل شد و هیچکدام از منابع آبی مشکلی در این زمینه نداشت.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.