طبق اظهارات دولت، حدود ۲۹۴ کیلومتر خط مترو تا پایان سال در دست بهره‌برداری است.

به گزارش خبرنگار دولت  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کلنگ متروی تهران سال ۵۶ بر زمین خورد و دولت‌ها در زمان‌های مختلف به توسعه آن کمک کردند؛ ساخت و توسعه مترو با هدف کاهش مصرف سوخت انجام شد و از سوی دیگر رضایت‌مندی شهروندان هم به همراه دارد.

از سوی دیگر، رئیس دولت نهم تلاش کرد تا با تزریق نقدینگی در ناوگان حمل و نقل ریلی این مهم را تقویت کند، طبق آمار تا سال ۹۱، بودجه مترو تهران در بودجه کل کشور بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان بود، اما از سال ۹۱ به بعد روند کاهشی پیدا کرد و به ۵۰ میلیارد تومان رسید، به‌طوری که در سال ۹۸ بودجه متروی تهران ۵۵ میلیارد تومان بوده که در بودجه امسال نه تنها بیشتر نشده، بلکه کمتر هم شده و به ۵۳.۴ میلیارد تومان کاهش یافته است.

بودجه متروی تهران چند سال است که در همین رنج مانده، در حالی که ارزش پول در چند سال گذشته بسیار کاهش داشته است و با این میزان ۵۳.۴ میلیارد تومان تنها می‌توان ۱۰۰ متر مترو ساخت.

بهره‌برداری از ۲۹۴ کیلومتر خط مترو تا پایان سال

مترو، در دوراهی توسعه یا بحران؟

به گفته برخی از منتقدان وضعیت واگن‌های مترو در تهران به بحران نزدیک است. قطار‌های فرسوده‌ای که خرابی‌های پی در پی‌شان مشکلات زیادی را برای مسافران مترو ایجاد کرده است و کمبود واگن، نفس مسافران را تنگ کرده است.

اما مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی وزیر کشور خط بطلانی بر تمام صحبت‌های منتقدان کشید. او در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد که در مدت هشت ساله کاری دولت، ۱۷۹ کیلومتر به طول خطوط قطار شهری معادل ۵۴% کل خطوط ریلی افزوده شده، همچنین افزایش ۱۱۲ ایستگاه معادل ۵۳% کل به ایستگاه‌های قطار شهری، افزایش ۶۵۷ واگن به تعداد ناوگان مترویی معادل ۳۶% ناوگان، جابه‌جایی و انجام حدود ۸۳۰ میلیون سفر از طریق حمل و نقل ریلی (تعداد مسافر) به صورت سالانه از دیگر اقدامات دولت بوده است.

معاون عمرانی وزیر کشور معتقد است که وزارت کشور و دولت همواره به دنبال شفاف سازی اقدامات خود برای مردم بوده‌اند، به طوری که او اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید و برنامه‌های بلند مدت در این حوزه و در سطح کشوری را تشریح کرد.

بهره‌برداری از ۲۹۴ کیلومتر خط مترو تا پایان سال

این اقدامات به شرح زیر است:

شهر طول خطوط در دست
بهره برداری
(کیلومتر)
تعداد ایستگاه‌های در حال
بهره برداری
تعداد واگن موجود

تعداد مسافر سالانه

(میلیون نفر)

طول خطوط قابل اضافه تا سال ۱۴۰۲ (کیلومتر) تعداد واگن مورد نیاز تا سال ۱۴۰۲ تعداد مسافر سالانه اضافه شده تا سال ۱۴۰۲ (میلیون سفر) جمع طول خطوط تا سال ۱۴۰۲
(کیلومتر)
کل تعداد مسافر سالانه در پایان طرح (میلیون نفر)
تهران ۲۰۵ ۱۰۹ ۱۴۲۸ ۷۳۰ ۱۰۶ ۱۰۵۰ ۵۱۳ ۳۱۱ ۱۲۴۳
مشهد ۳۴ ۳۳ ۱۰۰ ۴۷ ۳۳ ۱۹۷ ۱۸۰ ۶۷ ۲۲۷
شیراز ۲۴/۵ ۲۰ ۶۵ ۱۸ ۱۵ ۱۳۵ ۱۴۴ ۳۹/۵ ۱۶۲
اصفهان ۲۰/۲ ۲۰ ۶۰ ۱۸ ۲۴ ۱۳۵ ۱۴۴ ۴۴/۲ ۱۶۲
تبریز ۱۰/۵ ۱۱ ۶۰ ۱۱ ۲۹ ۱۲۵ ۱۵۱ ۳۹/۵ ۱۶۲
کرج ۰ _ ۱۴ ۰ ۲۷ ۱۱۴ ۱۱۳ ۲۷ ۱۱۳
اهواز ۰ _ ۰ ۰ ۲۲/۷ ۶۵ ۸۱ ۲۲/۷ ۸۱
قم ۰ _ ۲ ۰ ۱۹/۶ ۱۲۳ ۱۶۲ ۱۹/۶ ۱۶۲
کرمانشاه ۰ _ ۰ ۰ ۱۳ ۵۶ ۶۵ ۱۳ ۶۵
مجموع ۲۹۴/۲ ۱۹۳ ۱۷۳۹ ۸۲۴ ۲۸۹/۳ ۲۰۰۰ ۱۵۵۳ ۸۵۳/۵ ۲۳۳۷

آمار و ارقام معاون عمران وزارت کشور گویای برنامه ریزی مداوم و مدون برای ناوگان حمل و نقل ریلی کشور است و دولت در سال پایانی خود باید با پشتیانی بیشتر ارگان‌های ذی ربط آنها را برای انجام این امر مهم همراهی کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار