کرونا مهمان ناخوانده ای که این روزها بساطش را در جهان گسترده است و کسی نمی داند که این مهمانی رنج آور کی به پایان خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، شیوع ویروس کرونا که برای نخستین بار در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد و بتدریج به سایر کشورهای دنیا سرایت کرد، اکنون بسیاری از کشورها را با بحران سلامتی شهروندانشان و مشکلات فراوان به خصوص در زمینه اقتصادی روبه‌رو کرده است.

در این گزارش به راهکارهای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و وضعیت کرونا در خراسان شمالی می پردازیم.

ویروس کرونا چیست؟

بیماری کرونا (کووید-۱۹) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است.

اکثر افراد مبتلا به کووید-۱۹ دچار بیماری خفیف تنفسی می¬ شوند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می¬ کنند. احتمال بروز بیماری جدی در افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای نظیر بیماری قلب و عروق، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند بیشتر است.

بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این است که اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا، بیماری¬‌هایی که ایجاد می¬ کند و نحوه¬‌ی سرایت آن به دست آورید. فرد میتواند با شستن دست ها یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده ی حاوی الکل و دست نزدن به صورت ، از خود و دیگران در برابر این ویروس محافظت کنند.

ویروس کووید-۱۹ در وهله ی اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه منتقل می ¬شود بنابراین تمرین آداب تنفسی (مثلا سرفه کردن در آرنج) بسیار مهم است.

در حال حاضر، هیچ واکسن یا درمان خاصی برای کووید-۱۹ وجود ندارد، اما آزمایشات بالینی برای به دست آوردن درمان احتمالی ادامه دارد.

علائم ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته بندی می کند.

از جمله شایع ترین علائم تب، سرفه‌ی خشک، خستگی و علایم جدی آن به سختی نفس کشیدن یا کم آوردن نفس، درد یا فشار روی قفسه ی سینه واز دست دادن توانایی حرکت یا تکلم اعلام شده است. متخصصان پوست نیز به بیماری پا که تحت عنوان «انگشت پای کووید» نامیده می شود،  توجه کرده اند. در این وضعیت انگشتان پا قرمز می شود، می سوزد و گاهی به خارش می افتد که شبیه به سرمازدگی است. (وضعیتی که پزشکان معمولا در انگشت دست و پای کسانی مشاهده می کنند که ساعت های طولانی در هوای سرد مانده باشند)

مهمان ناخوانده ای که کنگر خورده و لنگر انداخته

راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

اگرچه هیچ واکسنی برای پیشگیری از کووید-۱۹ وجود ندارد، اما می توان اقداماتی برای کاهش خطر ابتلا انجام داد. سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری برای جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹، راهکارهایی ارائه کرده است از جمله اینکه : از حضور در مهمانی های بزرگ و تجمعات انبوه پرهیز شود، با افراد مریض یا دارای علائم تماس نزدیک برقرار نشود (۲ متر فاصله)، تا حد امکان در خانه ماندن، نکته مهم اینکه ممکن است بعضی از افراد بدون داشتن علائم یا اطلاع از ابتلا به کووید-۱۹، دچار این بیماری باشند و آن را به دیگران منتقل کنند، شستن مداوم دست‌ها را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا استفاده از مایع ضدعفونی کننده ی حاوی الکل ۷۰%  ، همچنین در صورت بیماری، ظرف، لیوان، حوله، وسایل خواب و سایر موارد خانگی را از دیگران جدا شود، از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس است.

سطوحی که مرتب در معرض تماس قرار دارد، مانند دستگیره ی در، کلید چراغ، وسایل الکترونیکی و پیشخوان ها، هر روز تمیز و ضد عفونی شود.در صورت بیماری در خانه بمانید و به محل کار یا مدرسه نروید. فقط برای دریافت مراقبت¬‌های پزشکی از خانه خارج شوید. اگر بیمار هستید، از وسایل نقلیه ی عمومی، تاکسی و سوار شدن در یک ماشین بپرهیزید.

در شرایط فعلی استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی بیش از ۸۰ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند. در خانه ماندن ، دوری از تجمعات ، تغذیه مناسب ، رعایت دستورالعمل‌های های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از مهمترین راهکار‌های مراقبت و پیشگیری است.

جولان کرونا در خراسان شمالی

ویروس کرونا از اواخر سال گذشته به تدریج دامن گیر تمام استان‌های کشور شد، از این میان خراسان شمالی تا مدتی پس از شیوع کرونا در کشور، با هشدار‌های بسیار و محدودیت‌های سخت گیرانه مسئولین در وضعیت سفید به سر میبرد.

اوایل شیوع کرونا در کشور به دلیل وجود ترس و نگرانی از ابتلا به این بیماری مردم و برخی سازمان‌ها را مجاب به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی میکرد.

آقای ذاکری از کارکنان کارخانه آلومینای جاجرم در این باره می‌گوید:در ابتدای همه گیری کرونا در استان تمام پرسنل کارخانه موظف بودند در ایام تعطیل هم، ساعت ورود و خروج را ثبت کنندتا مبادا کسی به جهت سفر از شهر خارج نشود.

خانم نیازی از شهروندان بجنورد گفت:قبل آغاز سال نو برای چند هفته‌ لوازم مورد نیاز را خریداری کردیم و تمام تعطیلات نوروز را در خانه سپری کردیم.

در کنار این رفتار‌های درست و کاملا مسئولانه افراد، که علاوه بر سلامت خود به سلامت دیگران نیز اهمیت می‌دهند، بودند کسانی که در همان ایام با سفر رفتن و رعایت نکردن شیوه نامه بهداشتی شیب ابتلا به کرونا را در استان افزایش دادند؛ و از آنجایی که کرونا بی دعوت خود را مهمان می‌کند بعداز تعطیلات نوروز روند ابتلا به کرونا در استان افزایش یافت.

گواه این مطلب جمعیت فراوان حاضر در خیابان ها، شلوغی مراکز تجاری و بازارها، شلوغ بودن وسایل نقلیه عمومی در وضعیت‌های نامناسبی است که هیچ نشانی از مراعات نکات بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ندارد. علاوه بر این حضور پر تعداد کودکان در خیابان‌ها وکوچه‌ها که به گفته مسئولان بهداشتی ناقلان خاموش محسوب می‌شوند، افزایش مراسم‌های عروسی و عزا، حضور مردم در اجتماعات گواه دیگری بر عادی انگاری و بی اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

مهمان ناخوانده ای که کنگر خورده و لنگر انداخته

همه این عوامل موجب شد تا خراسان شمالی برای ورود کرونا به مرز هشدار فرش قرمز پهن کند.

با ادامه این روند در ماه‌های اخیر خراسان شمالی وارد وضعیت قرمز شد.

مسئولان با تشدید نظارت‌ها خواستار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شدند. استفاده از ماسک در مراکز عمومی الزامی شد، مقرر شد ادارات و سازمان‌ها هیچگونه خدماتی را به افراد بدون ماسک ارائه ندهند، تالار‌ها تعطیل و برگزاری مراسم عروسی و عزا بصورت عمومی ممنوع اعلام شد، رستوران داران موظف شدند فقط غذای بیرون بر سرو کنند.

انجام این اقدامات از سوی مسئولین دوباره حساسیت و نگرانی مردم را نیز افزایش داد و بیشتر هم استانی‌ها خود را ملزم به استفاده از ماسک کردند بجز عده معدودی که مصداق بارز نرود میخ آهن بر سنگ بودند.

چرا خراسان شمالی همچنان در وضعیت قرمز به سر میبرد؟

برای  پاسخ به این سوال که چرا خراسان شمالی همچنان در وضعیت قرمز به سر میبرد؟ با آقای دکتر دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفتگو کردم.

دلشاد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  گفت:شیوع بیماری کرونا مولفه‌های گوناگونی دارد. الگو‌های قرمز شدن در ایران و حتی در جهان متفاوت است، اما در ایران و در بین استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند الگوی قرارگیری روند مشخصی داشته است.

دلشاد با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی در موج اول شیوع کرونا تا مدت‌ها در وضعیت سفید قرار داشت و شرایط آن زمان یعنی قرنطینه کشور، تعطیلی مدارس تعطیلات نوروز و از همه مهمتر مراقبت بسیار مردم به جهت ترس اولیه از این ویروس و همچنین محدودیت‌های بسیاری که از جانب مسئولین اعمال شد زمان طلایی برای آموزش و آمادگی مقابله با این ویروس را در استان فراهم کرد.

او با اشاره به اینکه با افزایش شیوع این بیماری، خراسان شمالی هم بی نصیب نماند، افزود:روند افزایش ابتلا به کرونا در استان قابل پیش بینی بود، به جهت اینکه در موج اول شیوع، استان در وضعیت سفید قرار داشت و با توجه به وجود افراد غیرایمن زیاد، برداشته شدن قرنطینه‌ها، کاهش ترس مردم از این ویروس همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی همه از عواملی بود که ابتلا به ویروس کرونا را سیری صعودی بخشیدند.


بیشتر بخوانید


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه حساسیت میزبان، عوامل محیطی و شرایط اقتصادی و بسیاری از عوامل ریز و درشت دیگر در ایجاد وضعیت قرمز و قراگیری در آن تاثیر دارد، عنوان کرد:حساسیت مردم در رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی و الزام به نرفتن به سفر‌های غیرضروری و از آن مهمتر عدم مسافرت به شهر‌های در وضعیت قرمز همچنین نوع کسب و کار‌ها و میزان ارتباط با سایر مردم همه از عوامل مهمی هستند که عدم رعایت آن‌ها چه خراسان شمالی و چه استان‌های دیگر را در وضعیت قرمز قرار می‌دهد.

همسایگان خراسان شمالی در وضعیت قرمز

دلشاد با اشاره به تعاملات بسیار خراسان شمالی با همسایگان خود که در وضعیت قرمز به سر می برند، اظهار کرد:خراسان شمالی بین دو استان گلستان و خراسان رضوی قرار دارد. با توجه به اینکه هر دو استان در وضعیت قرمز قرار دارند، این موضوع کاملا واضح است که خراسان شمالی هم به لحاظ اینکه در مسیر عبور مسافران مشهد مقدس است و علاوه برآن هم استانی‌ها هم به جهت شرایط کاری و خانوادگی به این دو استان سفر میکنند، قرارگیری در وضعیت قرمز کاملا مورد انتظار است.

او با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع کرونا قانون‌های کلی و مشخصی وجود دارد، عنوان کرد:هر چه میزان تجمعات کمتر باشد (الزام در خانه ماندن بجز مواقع ضروری و پرهیز از سفر‌های غیر ضروری) و  پروتکل‌های حفاظتی رعایت شود (استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی) میزان ابتلا به کرونا کاهش می یابد.

مهمان ناخوانده ای که کنگر خورده و لنگر انداخته

در پایان این گفتگو دکتر دلشاد با اعلام اینکه شرایط برای کنترل موج دوم فراهم شده است، افزود:در حال حاضر روند خروج خراسان شمالی از وضعیت قرمز آغاز شده است و امیدواریم با تلاش‌های کادر درمان و بهداشت و حساسیت‌های مردم در استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی به وضعیت سفید برسیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خبر‌های خوشی اعلام کردند، اما نگرانی از نتایج تعطیلات اخیر و همچنین بازگشایی مدارس ، وجود دارد، اینکه با ورود نزدیک به ۱۸۰ هزار دانش آموز به مدارس و  بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها و همچنین آغاز فصل پاییز باید منتظر شروع موج سوم شیوع کرونا باشیم یا نه؟

گزارش از اکرم دانش طلب

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.