متخصص روانپزشکی در چهارمحال و بختیاری، محدودیت‌های فیزیکی ناشی از کرونا را عامل برخی بیماری‌های روانی در افراد دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کرمی متخصص روانپزشکی در چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: هر فشار یا استرس فیزیکی به بدن وارد شود باعث گرفتگی عضلات می‌شود، حال اگر این اضطراب یا فشار به روان شخص وارد گردد، باعث مشکلاتی برای آن خواهد شد.

او با اشاره به اینکه با شیوع کرونا محدودیت‌های فیزیکی بسیاری برای افراد ایجاد شد افزود: این محدودیت‌های فیزیکی باعث شد، برخی بیماری‌های روانی که به صورت استعداد‌های بالقوه در افراد نهفته بودند به شکل بالفعل بروز کند.


بیشتر بخوانید


کرمی اضافه کرد: هر انسانی دارای تفکر است، این یک مسئله عادی است، اما اگر یک گام از مرحله تفکر جلوتر برویم، به مرحله‌ای می‌رسیم که فکر‌های ناخواسته به فرد ذهن فرد هجوم می‌آورد، به این مرحله وسواس گفته می‌شود، وسواس باعث می‌شود فرد به سمت انجام مکرر کار‌هایی برود که ذهنش به او القا می‌کند.

او با بیان اینکه بعد از وسواس، مرحله‌ای است که فرد به همه تفکرات ناخواسته‌ای که در ذهنش بوده یقین پیدا می‌کند و به آن هزیان گفته می‌شود گفت: عمدتاً عامل اختلافات بین انسان‌ها نیز رسیدن به این مرحله است.

کرمی افزود: هزیان انواع مختلف دارد، ازجمله هزیان بی وفایی به گونه‌ای که فرد تصور می‌کند همسرش نسبت به وی بی وفایی می‌کند، هزیان بزرگ منشی، هزیان گزند و آسیب و هزیان عشقی، این مرحله زمانی که فرد استرس شدیدی مثل شرایط حال حاضر شیوع کرونا را تجربه می‌کند، خود را بیشتر نشان داده و اغلب موجب اختلاف بین زوجین نیز می‌شود.

او با تاکید بر اینکه هزیان بی‌وفایی بیشترین عامل اختلاف بین زوجین است اضافه کرد: در این شرایط زوجین نباید به یکدیگر برچسب روان پریشی بزنند بلکه با صحبت و آرامش سعی در حل مشکلات بین خود داشته باشند.

کرمی ادامه داد: مصرف موادمخدر که در زمره محرک‌ها هستند همچون شیشه، حشیش و... نیز می‌تواند از دیگر علل بروز این گونه انحرافات روانی مثل هزیان و اختلاف بین زوجین باشد.

او در پایان گفت: هزیان بیشتر مربوط به فکر فرد است، به عبارتی به نوعی اختلال تفکر است نه حس و افراد معمولا نمی‌دانند به این بیماری مبتلا هستند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار