آناتولی: نظارت بر ایران، پاکستان و چین هدف پایگاه جاسوسی اسرائیل-امارات در «سقطری» است

خبرگزاری آناتولی در گزارشی به نقل از کارشناسان سیاسی نوشت هدف اسرائیل و امارات از ایجاد یک پایگاه جاسوسی در «سقطری» یمن نظارت بر ایران، پاکستان و چین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، آناتولی در گزارشی نوشت: بنا به گفته کارشناسان سیاسی و استراتژیک، ایجاد پایگاه اطلاعاتی اسرائیل و امارات در جزیره «سقطری» یمن با هدف نظارت بر ایران، چین و پاکستان است.

وبگاه «جِی فوروم» متعلق به جامعه یهودیان فرانسه در پاریس پیش‌تر فاش کرد که امارات متحده عربی و اسرائیل در حال تلاش برای ایجاد یک پایگاه جاسوسی در سقطری هستند.

دکتر «ابراهیم فریحات» استاد مؤسسه تحصیلات تکمیلی دوحه در این باره به آناتولی گفت «هدف این پایگاه جاسوسی اسرائیل و امارات نظارت بر فعالیت‌های ایرانیان در خلیج عدن و مهار روابط تهران با حوثی‌هاست.» او در ادامه توضیح داد که «ایجاد این پایگاه دلیل دیگری بر این است که توافق میان اسرائیل و امارات با هدف ایجاد اتحادی همه جانبه بین دو کشور است و فقط عادی سازی روابط تل آویو و ابوظبی محسوب نمی‌شود.»

به گفته این کارشناس، هدف دوم از ایجاد چنین پایگاهی رصد فعالیت‌های اقتصادی چین است. جزیره سقطری یمن مشرف به تنگه استراتژیک باب المندب است که مسیر اصلی حمل و نقل دریای سرخ به خلیج عدن و دریای عرب محسوب می‌شود.

فریحات با اشاره به روابط پرتنش آمریکا و چین گفت «این پایگاه می‌تواند خدمات امنیتی مهمی را در رابطه با فعالیت اقتصادی چین، به ویژه تجارت با اروپا ارائه دهد.» او اضافه کرد «ترامپ درگیر جنگ تجاری با چین است و باید فعالیت‌های تجاری پکن را رصد کند.»

حیدر عباس، تحلیلگر هندی نیز معتقد است که از پایگاه جاسوسی برای نظارت بر پاکستان نیز استفاده خواهد شد. او در یادداشتی که منتشر کرده در این خصوص نوشت «از این به بعد، جزیره سقطری نه به حوثی‌ها و نه به امارات و یمن تعلق خواهد داشت، بلکه حاکمیت کامل آن متعلق به اسرائیل خواهد بود.» او اضافه کرد «این سناریو به سرعت در حال تغییر است و اوضاع جهان را تغییر می‌دهد.»

در ادامه گزارش آناتولی به نقل از پروفسور «سید قندیل عباس» استاد دانشگاه قائد اعظم واقع در اسلام‌آباد آمده است «اگر مثلث هند-امارات-اسرائیل پدیدار شود، این امر پویایی منطقه‌ای جنوب آسیا را نیز تغییر خواهد داد.» او توضیح داد «مقابله با ایران می‌تواند یکی از اهداف اصلی این امر باشد. پایگاه مشترک اسرائیلی‌ها و امارات در سقطری برای نظارت بر تحرکات نیروی دریایی ایران در منطقه خواهد بود.»

عباس در ادامه به موضوع پاکستان پرداخت و گفت «سیاست خارجی پاکستان به طور سنتی هند محور است و پاکستان در حال حاضر با عواقب مهم همکاری استراتژیک اسرائیل و هند مواجه شده است.» 

این تحلیلگر پاکستانی در ادامه اضافه کرد «اگر توافق اسرائیل و امارات متحده عربی شامل هند نیز باشد، این مثلث می‌تواند تهدیدی جدی برای پاکستان - تنها کشور هسته‌ای در جهان اسلام - قلمداد شود و به این ترتیب، این می‌تواند صلح و امنیت را در کل آسیای جنوبی و خاورمیانه به خطر بیندازد.»

بنا بر گزارش‌هایی، شماری از افسران اسرائیلی و اماراتی به تازگی به جزیره سقطری رفته و بخش‌های مختلف آن را برای ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی مورد بررسی قرار دادند.

یک منبع بلندپایه اریتره‌ای که نخواست نامش فاش شود، گفت اسرائیل در سال ۲۰۱۶ ساخت بزرگترین پایگاه جمع آوری داده‌های اطلاعاتی را بر روی کوهی در جنوب پایتخت اریتره آغاز کرد.

طبق این گزارش، هدف از این پایگاه، نظارت سایبری نیرو‌های ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان است که به یمن تجاوز کرده اند.

براساس اعلام این منبع اریتره ای، این پایگاه اطلاعاتی اسرائیل (که در سال ۲۰۱۶ ساخت آن آغاز شده بود) به تحلیل حرکت دریایی و هوایی در جنوب دریای سرخ خواهد پرداخت؛ خصوصا آنکه نیرو‌های ائتلاف به سرکردگی عربستان بندری را در اریتره برای تقویت لجستیکی پایگاه عملیاتی شان اجاره کرده بودند.

حال بر پایه این گزارش‌ها، اسرائیلی‌ها و اماراتی ها، با تمامی آمادگی‌های لجستیک، در حال برپایی پایگاه‌های اطلاعاتی برای جمع آوری اطلاعات از تمامی بخش‌های خلیج عدن هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار