وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد که در حال تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای برگزاری دوباره همه‌پرسی استقلال از انگلیس است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فایننشال تایمز، «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند، اعلام کرد مشغول تهیه پیش‌نویس لایحه‌ای برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از انگلیس است.

استورجن همچنین اعلام کرد در طرح او اصل پرسش و زمان دقیق برگزاری همه‌پرسی نیز مشخص شده است. به گفته این وزیر اسکاتلندی، این لایحه تا پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی سال آینده منتشر خواهد شد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا پیگیری پیشنهاد همه‌پرسی جدید استقلال اسکاتلند که ماه‌ها پیش مطرح شده بود در ماه مارس (اسفند) متوقف شد.

نخستین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی برگزار شد و رأی ۴۵ درصد افراد «آری» و ۵۵ درصد «نه» اعلام شد. به این ترتیب این منطقه نیمه‌خودمختار در آن زمان نتوانست استقلال کامل خود را از پادشاهی انگلیس به دست آورد.

در سال ۲۰۱۶ و در زمان همه‌پرسی برگزیت نیز بیشتر اسکاتلندی‌ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی دادند؛ بنابراین با توجه به نظر منفی اسکاتلندی‌ها به برگزیت و همچنین انتقاد‌های فراوانی که به عملکرد کُند و دیرهنگام دولت «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس، در مبارزه با کرونا در کشور وجود دارد، می‌توان اینگونه برداشت کرد که ملی‌گرایان اسکاتلندی معتقدند اکنون زمان مناسبی برای تجدید رؤیای استقلال خواهد بود.

در صورت استقلال اسکاتلند، انگلیس حدود یک سوم از مساحت و یک دهم از جمعیت خود را از دست خواهد داد. همچنین با از دست دادن بخشی از منابع درآمد خود در اسکاتلند، جایگاه فعلی خود به عنوان اقتصاد ششم جهان را نیز از دست می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار