رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: تاکید ما بر سیاست‌های بازگشت ۱۸۰۰ فارغ‌التحصیل از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیاست که پس از شیوع کرونا هم این آمار رو به افزایش بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع کشور در تشریح محتوای جلسه ۱۳۵ شورای این ستاد در خصوص محور‌های اصلی جلسه گفت: امروز دو محور داشتیم؛ گزارش علمی در ارتباط با فناوری کوانتوم و خروج نخبگان که محور اصلی جلسه بود، توسط بنیاد ملی نخبگان ارائه شد. در ارتباط با فناوری کوانتوم به عنوان بحث روز و ضروری کشور، مطالعات پژوهشی خوبی آغاز شده است.

او افزود: کاربرد فناوری کوانتوم و ضرورت پرداختن به این موضوع به صورت طرح اولیه به خوبی ارائه شد، ولی اگر سند ملی برای توسعه این علم و فناوری توسط دستگاه‌های مختلف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود، این مهم را به طور رسمی در دستور کار قرار می‌دهیم، اما هنوز به صورت سند ملی مصوب ما درنیامده است بلکه به صورت پیشنهاد اینطور مطرح شد که سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتوم در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه سورنا ستاری معاون فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در خصوص بحث خروج نخبگان بیان کرد: در مورد بحث‌های مربوط به مهاجرت، طی دو ماه گذشته، سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد که من توصیه می‌کنم تمام افرادی که در این حوزه تحقیق می‌کنند به ویژه دانشجویانی که تز‌های دانشگاهی آن‌ها در این حوزه است، حتما این سالنامه را مطالعه کنند که بر اساس آمار‌های جهانی مهاجرت و پناهجویی به خارج و داخل کشور بوده و عملا مطالعه بسیار جامعی است که با جزئیات تمام اطلاعات مربوط به ایرانیان را در کشور‌های مختلف طی سال‌های اخیر ارائه می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: در حوزه‌های نخبگانی، ستاد بنیاد نخبگان هر ساله آمار جمعیتی را که تحت پوشش قرار گرفته‌اند که شامل نفرات ۱ تا ۱۰۰۰ کنکور سراسری در حوزه‌های مختلف، به طور خاص نفرات ۱ تا ۱۵۰ حوزه ریاضی و ۱ تا ۱۰۰ علوم تجربی و همینطور برندگان جوایز تحصیلی بنیاد و المپیاد‌های هفتگانه در کشور می‌شود.

او با بیان اینکه خوشبختانه آمار خروج رو به کاهش است، اظهار کرد: بیشترین میزان خروج ما در رشته‌های مهندسی و علوم پایه است که عدد قابل توجهی در گذشته بوده است. تاکید بنیاد ملی نخبگان بر سیاست‌های بازگشت برای فارغ‌التحصیلان که شامل ۱۸۰۰ نفر از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیاست که پس از شیوع کرونا هم مانند سابق آمار بازگشت رو به افزایش بوده است.

ستاری افزود: این آمار به تفکیک تمام رشته‌های ریز و رشته‌های تحصیلی داخل دانشگاه مثل مهندسی برق، مکانیک و عمران یا در حوزه‌های پزشکی و حوزه‌های علوم انسانی، حقوق و روانشناسی به صورت خاص است؛ این‌ها آمار ریزی است که در اختیار اعضاء قرار گرفت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان در پایان بیان کرد: با توجه به مطالعه‌ای که در حوزه بنیاد شد، در حال حاضر جامعه آماری که تحت مطالعه است قریب به ۷۰ هزار نفر بوده که ما در بنیاد ملی نخبگان برای بحث خروج و دلایل آن و همینطور بانک اطلاعاتی فوق‌العاده‌ای که بنیاد روی فارغ‌التحصیلان خارج از کشور دارد چند ده هزار نفر را به منظور اعمال سیاست‌های بازگشت تحت رصد داریم. این ۷۰ هزار نفر کل آمار است.


بیشتر بخوانید:

جهش تولید تنها با موضوع علم حل نمی‌شود


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار