خیانت امارات به جهان اسلام در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۱۱ شهریورماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین اکبری و سید هادی سید افقهی دو تن از کارشناسان مسائل غرب آسیا امشب ۱۱ شهریور ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی موضوع خیانت امارات به جهان اسلام پرداختند.

سید افقهی با اشاره به اینکه در درون فلسطین گروه‌های جهادی فلسطینی مخصوصاً گروه‌هایی که در غزه مستقرند و سازمان‌ها و تشکل‌های سیاسی فلسطینی که در خارج از فلسطین قرار دارند، همگی با اجماع به شدت عکس العمل منفی در خصوص خیانت امارات نشان دادند، گفت: آن‌ها سوگند یاد کردند که این طرح را ناکام خواهند گذاشت، لذا معتقدند امروز موضوع علنی شده و باید کمربند‌ها را محکم‌تر ببندند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه امروز متاسفانه برخی از طرف‌های مرتجع در روز روشن خیانت می‌کنند و اظهار نظر جدی در رابطه با موضوع ندارند، افزود: در کشور‌های عربی موضع‌گیری‌ها متفاوت است، گروه‌های مقاومت اسلامی حزب الله لبنان واکنش نشان دادند و به شدت روابط اسرائیل و امارات را محکوم کردند.

او با بیان اینکه سعودی‌ها هنوز دست به عصا راه می‌روند، ادامه داد: آن‌ها امروز سیگنال منفی را با عبور هواپیمای رژیم صهیونیستی به ابوظبی منعکس کردند.

سیدافقهی تصریح کرد: برخی از کشور‌ها سکوت مرگ‌باری داشتند، اکثر کشور‌ها سکوت اختیار کردند، کشور‌های اروپایی از این مسئله به عنوان گامی درست در راستای تحقق صلح و دوستی نام بردند.

حسین امیرعبداللهیان کارشناس ارشد روابط بین الملل طی ارتباط تلفنی با اشاره به اینکه به لحاظ جامعه شناختی رهبران کنونی امارات ظرفیت تحمل تبعات ریسک خطرناک امنیتی این اقدام نادرست را ندارند، گفت: آن‌ها پای اسرائیل را به مسیر انتقال امن انرژی باز کردند لذا آن‌ها پای شیطان را به منطقه باز کردند، امارات باید بداند نمی‌تواند امنیت خودشان را با به خطر انداختن امنیت دیگر همسایگان در منطقه تامین کنند.

او با اشاره به اینکه باید بدانیم که آمریکایی‌ها در ۳ یا ۴ سال گذشته با روی کار آمدن ترامپ چه رفتاری را با عربستان و امارات کرده است، افزود: رفتاری که ترامپ با عربستان کرد این بود که صد‌ها میلیارد دلار پول از عربستان سعودی گرفت و از آن‌ها به عنوان گاو شیرده یاد کرد و بعد بر نفت سعودی سیطره پیدا کرد و به قیمت آن حکمرانی کرد و حیثیت حاکمان سعودی را بر باد داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در رابطه با امارات باید گفت که آمریکا کار بسیار عمیق تری را انجام داده است، آمریکا با وادارکردن امارات به تن دادن در ذلت خیانت به فلسطین و قدس، حیثیت حاکمان امارات را با صفر درهم خریدند، اگر حاکمان ابوظبی به توصیه‌ای که امروز مقام رهبری داشتند گوش جان بسپارند و عقلانیتی در آنجا حاکم باشد و از این تصمیمشان عقب‌نشینی کنند امارات می‌تواند نسبت به اینکه در آینده در منطقه همچنان شاهد سرمایه‌گذاری در کشورش باشد، می‌تواند منتظر باشد.

وی ادامه داد: اما اگر این عقلانیت حاکم نباشند باید بدانیم که پای رژیم جعلی اسرائیل را به منطقه باز کردند و با امنیت منطقه بازی کرده‌اند و امنیت خودشان را به مخاطره انداخته اند و از سوی امنیت منطقه را به خطر انداختند.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر حاکمان ابوظبی و ریاض در کنار آمریکا به عنوان مجری تصمیمات آمریکا عمل می‌کردند گفت: نسبت به آینده این پیمان خیانت بار خوشبین نیستم، در آینده نزدیک خواهیم دید که صهیونیست‌ها ناامنی را به کشور همسایه ما یعنی امارات خواهند آورد و از آنجا این ناامنی به سمت منطقه سرایت پیدا خواهد کرد.

او عنوان کرد: اگر اماراتی‌ها تصمیم جدی نگیرند و تجدیدنظر نکنند، تبعات سختی بر روی امنیت امارات و منطقه خواهند داشت لذا ما مطالبه جدی از امارات داریم.

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه اماراتی‌ها تحلیل بسیار غلطی دارند و تحت فشار آمریکا و برخی از کنش‌گران خارجی قرار دارند، افزود: اماراتی‌ها باید به دیوار اتاقشان نقشه کشور‌های منطقه را بزنند و به نقشه کشور‌های پیرامون خود نگاه کنند و جایگاه خودشان را در منطقه بفهمند کجاست، در ساختمان‌های شیشه‌ای برخی از حاکمان اماراتی دچار توهم شده اند که تصمیمات شان در راستای توهماتشان است، کشورهایی که می‌خواهند مشروعیت حکومت خودشان را در ارتباط با آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل تامین کنند و منافع فردی و خاندانی خودشان را تا دیروز در پیوند با آمریکا می‌دانستند و امروز رژیم جعلی صهیونیستی هم به آن‌ها اضافه شده است.

او گفت: نتانیاهو به گونه‌ای در قبال این پیمانش با امارات رفتار می‌کند که انگار یک شهرک جدید صهیونیستی به شهرک‌های اشغالی اسرائیل اضافه شده است و این تحقیر‌ترین رفتاری است که با یک حاکم عربی توسط صهیونیست‌ها در طول تاریخ معاصر شده است.

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه هم آمریکا و هم رژیم صهیونیستی در موقعیت بدتری نسبت به گذشته قرار گرفتند گفت: امارات امروزه روابط خود را علنی کرده است به طوری که الان در شرایط خوبی قرار ندارد.

او تصریح کرد: در یمن، اماراتی‌ها با سوریه به شدت درگیر و مجبور به عقب‌نشینی شدند و الان احساس خطر می‌کنند و فکر می‌کنند که باید کسی به کمک آن‌ها بیاید، اساساً طرح آمریکا در منطقه حفظ امنیت رژیم صهیونیستی است.

او خاطرنشان کرد: مقاومت در سه دهه گذشته دستاورد‌های خوبی داشته است و امروز هر گروه فلسطینی به تنهایی می‌تواند در مقابل رژیم قاصد صهیونیستی تعیین کننده باشد، آمریکا یی‌ها و صهیونیست‌ها به شدت برای تحقق پروژه هایشان وقت کم دارند، آمریکا به لحاظ محیط داخلی دچار مشکل شده است و مردمان رژیم صهیونیستی می‌گویند که با این جنگ‌ها به کجا رسیده اید، در حالی که مقاومت از اقتدار و استقلال برخوردار است و در شرایط تعیین کننده قرار دارد لذا آن‌ها وقتشان بسیار کم است و مجبورند در موضع واکنشی اهدافی را که از گذشته شروع کرده اند را به جایی برساند.

اکبری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که خیانت به مردم منطقه و جهان اسلام شده است ادامه داد: با این اتفاقی که افتاده ملت فلسطین برای مبارزه مصمم‌تر می‌شوند و در ذهن ملت‌های مسلمان این سوال جدی تقویت می‌شود که حامیان فلسطین و خائنان آن‌ها چه کسانی هستند، حقانیت ملت فلسطین مورد تایید قرار گرفته است و موقعیت مبارزه در داخل فلسطین به نفع فلسطین تغییر پیدا می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه روسای جمهور آمریکا قبل از ترامپ می‌خواستند موضوع فلسطین به فراموشی سپرده شود گفت: ترامپ مسئله فلسطین را به موضوع روز تبدیل کرد و خیلی علنی بحث انتقال پایتخت و بحث معامله قرن را رو کرد، نتانیاهو به دلیل شرایط خودش و موقعیتی که داشت نیاز به امتیازات تاکتیکی دارد.

رضوی در ادامه برنامه گفت:در داخل امارات کمپین‌هایی در فضای مجازی در حال شکل گیری است که علیه عادی سازی فعالیت می‌کند و عادی سازی را محکوم کردند، در بین ملت‌ها دیدگاه مقاومت جایگاه خود را به اثبات خواهد رساند، شکاف بین ملت‌ها و حاکمیت‌ها به مرور بیشتر خواهد شد بعد از این شاهد خواهیم بود که ملت‌ها اعتراضات وسیع تری نسبت به حاکمیت‌های دست نشانده خواهند داشت.

او ادامه داد: حاکمیت‌ها از آینده خود در هراس هستند و نمی‌توانند ثبات خود را تضمین کنند و به دامن قدرت‌های مانند آمریکا توسل کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار