پولادرگ گفت:دولت اگر برای اوراق سلف نفتی تعهد ریالی در نظر می‌گرفت، باعث کاهش تورم می‌شد.

تعهد ریالی در فروش اوراق سلف نفتی موجب کاهش نرخ ارز می‌شود

رامین پولادرگ کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, اظهار کرد: فروش اوراق سلف نفتی نه تنها گشایش  اقتصادی محسوب نمی‌شود؛ بلکه با ذینفع کردن خریداران  این اوراق در افزایش قیمت ارز باعث افزایش نرخ تورم می شد.

وی ادامه داد: دولت  در این طرح تعهد داده بود تا اوراق نفتی را در موعد سررسید و با توجه به قیمت روز  ارز و نفت  از صاحبان بازخرید کند که این موضوع به معنای ایجاد تعهد ارزی برای دولت آینده است.

پولادرگ ادامه داد: این کار باعث تعهد ارزی دولت می‌شد و عملا خریداران اوراق نفتی در افزایش نرخ ارز  دخیل می شدند و به طور مستقیم روی افزایش تورم نیز تاثیر داشت.


بیشتربخوانید:


این کارشناس افزود: دولت اگر تعهد ریالی برای این طرح در نظر می گرفت,باعث کاهش تورم در جامعه می شد. یکی از مشکلات این طرح خریداری اوراق سلف نفتی توسط دلالان و به دنبال آن افزایش نرخ ارز در بازار است.

این مقام مسئول تصریح کرد:گشایش درست اقتصادی زمانی رخ می دهد که دست از رویکرد فعلی اقتصاد در کشور برداشته و حمایت ها و پرداخت های مستقیم جایگزین مداخلات قیمتی شود.همچنین  نظام بانکی باید اصلاح شده و به سمت  بانکداری مدرن حرکت کنیم.

پولادرگ در پایان بیان کرد: انتشار این اوراق حرکتی مثبت است اما در چنین شرایطی امکان پذیر نیست. زیرا تا زمانی که می توان اوراق ریالی با نرخ پایین  فروخت, پیش روی به سمت اوراق ارزی خطاست.

انتهای پیام/

برچسب ها: ارز ، اوراق سلف نفتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار