گاز CNG خودرو همان گاز طبیعی است که فشرده شده است و در حرارت معمولی و فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار آن را نگهداری می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، باور‌های مردمی درباره تاثیرات منفی این نوع سوخت بر روی موتور خودرو‌ها و همچنین مقایسه گاز CNG با بنزین از جمله موضوعاتی است که ذهن مالکان خودرو‌های دوگانه سوز را با خود درگیر می‌کند که ما در این مطلب به بررسی موشکافانه آن‌ها پرداخته ایم.

اما واقعیت ماجرا از چه قرار است؟ گاز طبیعی بهتر است یا بنزین؟ کدامیک راندمان بالاتری دارد و کدامیک آسیب کمتری به موتور اتومبیل می‌رساند؟

CNG چیست؟
گاز طبیعی فشرده است که در درجه حرارت معمولی و در فشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ بار نگهداری می‌شود.

گاز طبیعی به سه حالت زیر می‌تواند در خودرو‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

الف) فشرده CNG: COMPRESSED NATURAL GAS

ب) مایع LPG: LIQUID PETROLEUM GAS

ج) جذب شده ANG: ABSORBED NATURAL GAS


انواع خودرو‌های گاز سوز

DEDICATED به خودرو‌هایی اطلاق می‌شود که فقط از یک سوخت استفاده می‌کنند.

BI_FUEL به خودرو‌هایی که امکان استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را دارا می‌باشند اطلاق می‌شود.

DUAL_FUEL به خودرو‌هایی اطلاق می‌شود که از دو سوخت گازوئیل و گاز طبیعی به طور ترکیبی استفاده می‌کنند.


بیشتر بخوانید

اثرات عمده تبدیل سوخت به CNG

گاز CNG، گازی به مراتب تمیزتر نسبت به سوخت بنزین از نظر آلاینده‌های خروجی اگـزوز بـوده است.

مقایسه سالم‌تر بودن گاز CNG نسبت به بنزین از این دیدگاه حائز اهمیت است که به واسطه حوادث مرگبار به وجود آمده ناشی ازآلودگی، جان انسان‌های زیادی گرفته شده که می‌توان به عنوان نمونه از حادثه دره میور بلژیک در سال ۱۹۳۰ نام برد که در یک روز ۴۰ نفر به واسطه آلودگی ناشی از مه شدید که این شهر را در بر گرفته بود جان خود را از دست داده و یا در سال ۱۹۵۲ در شهر لندن تجمع آلودگی‌های واقع شده بر روی شهر لندن باعث از دست رفتن جان ۴۰۰۰ نفر گردید اشاره نمود.

مقایسه از نظر اقتصادی

چون این گاز به راحتی قابل پمپاژ کردن است، خیلی سریع در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد و احتیاج به هزینه حمل و نقل بالایی ندارد.

همچنین مقایسه قیمت‌های میانگین CNG و بنزین در بازار‌های جهانی نشان می‌دهد که قیمت جهانی گاز یک پنجم قیمت جهانی بنزین با ارزش حجمیه مساوی است و این موضوع به وضوح نشان دهنده ارزانی سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین خواهد بود.

* لازم به ذکر است که انجمن جهانی خودرو‌های گازسوز در گزارش خود ایران را به عنوان دارنده بزرگ‌ترین ناوگان خودرو‌های گازسوز در جهان در سال ۲۰۱۱ معرفی کرد.

مقایسه از نظر فنی و موتوری

سوخت CNG نسبت به سایر سوخت‌های هیدروکربنی دارای پائین‌ترین نسبت کربن به هیدروژن (۱ اتم کربن در مقابل ۴ اتم هیدروژن) است؛ لذا سوختن آن کربن کمتری بر جای گذاشته و در خودرو‌های گازسوز به علت کاهش قابل ملاحظه این رسوبات (کربن) در منطقه احتراق، ورودی سوپاپ‌ها، سرپیستون‌ها و شیار‌های رینگ‌ها، امکان گریپاژ کردن قطعات بمراتب کاهش یافته و همچنین به علت کاهش قابل ملاحظه رسوبات کربن و آلاینده‌های خروجی، روغن موتور و فیلتر آن نسبت به سوخت بنزین تمیزتر باقی مانده و زمان تعویض آن‌ها و در نتیجه هزینه عملیاتی موتور گاز سوز نیز کاهش می‌یابد که تمامیه موارد ذکر شده نشان دهنده افزایش عمر مفید خودرو در هنگام استفاده از سوخت CNG نسبت به سوخت بنزین و همچنین LPG می‌باشد.

در این بین شاید هنوز افرادی باشند که با وجود شواهد بالا، باز هم مهر خشک کار کردن را بر پیشانیه موتور‌های گاز سوز بزنند. ما برای رد این حرف دلیلی واضح‌تر و قابل لمس‌تر می‌آوریم

زمانی که موتور خودرو شما سرد است، بنزین بر روی دیواره سیلندر‌ها تقطیر می‌شود و به پایین یعنی به سمت کارتل روغن سرازیر می‌شود. این مقدار اگر چه بسیار نا چیز و غیر قابل اندازه گیری است، ولی در دراز مدت باعث خراب شدن روغن و از بین رفتن خاصیت روانکاری روغن می‌شود در حالی که گاز طبیعی حتی در دمای ۱۰ درجه زیر صفر هم تقطیر نمی‌شود و حتی اگر در مجاورت روغن قرار گیرد باعث خراب شدن آن نخواهد شد. پس این نیز دلیل دیگری است که نشان می‌دهد کارکرد خشک موتور‌های گاز سوز بیشتر یک ذهنیت اشتباه است چرا که تایید می‌کند روغن موتور خودرو‌های گاز سوز دیرتر خراب می‌شود.

مقایسه از نظر پیمایش خودرو

برای به کارگیری گاز طبیعی به عنوان سوخت خودرو باید آن را در جایگاه‌های سوختگیری با فشار ۲۰۰ تا ۲۲۰ بار متراکم نموده که در چنین فشاری دانسیته انرژی حجمی گاز طبیعی یک سوم بنزین بوده و در نتیجه یک خودرو تجهیز شده به سوخت گاز طبیعی فشرده با حجم مخزن گاز معادل با حجم مخزن بنزین، سه برابر یک خودرو بنزینی برای همان مسافت نیاز به مراجعه به جایگاه سوخت‌گیری دارد و می‌توان نتیجه گرفت که برد عملیاتی خودرو‌ها با سوخت بنزین به مراتب بیشتر از خودروی با سوخت گاز طبیعی فشرده شده می‌باشد.

۱- گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه، پاکیزه و تمیز است که این امر سبب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می‌گردد. برای مثال تعویض شمع در موتور‌های بنزینی تا ۳۲،۰۰۰ کیلومتر انجام میشود که در خودرو‌های گاز سوز تا ۱۲۰،۰۰۰ کیلومتر دوام دارد.

۲- این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن خودرو نمی‌باشد و احتمال سرقت سوخت کاهش می‌یابد. کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می‌گردد.

۳- زمان سوخت گیری سریع بین ۴ تا ۵ دقیقه و با احتساب زمان قبل از اتصال نازل، میانگین فعلی کشور ۳۰ دقیقه بوده که این عدد نمی‌تواند رسمیت داشته باشد، زیرا این زمان به عوامل زیادی بستگی دارد که کمترین زمان ۵ دقیقه و بیشترین آن می‌تواند حدود ۲ ساعت وقت بگیرد.

۴- در صورت احتراق گاز طبیعی (CNG)، گاز منو اکسید کربن در حدود ۷۰درصد و مواد آلاینده گازی غیر متانی ۸۹ درصد واکسید نیتروژن ۸۷ درصد کمتر می‌شود.

۵- از نظر ایمنی، گاز طبیعی ایمن‌تر است. زیرا گاز طبیعی برخلاف بنزین در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر و پراکنده می‌گردد، اما حوضچه‌های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می‌کنند.

از طرفی کپسول‌های ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکم‌تر از باک‌های سوخت بنزینی است.

 

منبع: خودروکار

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
امید
۰۷:۰۲ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
سی ان جی دوست دارم.چه خنده دار..واقعا کسی هست ندونه از چه سوختی استفاده کنه.سمند موتور ملی پایه گاز سوز دارم.موتور ماشین تعمیر اساسی کردم چون رینگ ضعیف کرده بود ۲۲ تومن خرجش کردم.بعد ۱۵۰ هزارتا دفعه قبل هم رینگ ضعیف کرده بود ۸ تومن خرجش کردم.دیگه نمی‌ذارم بشه ۳ بار.دمای احتراق بنزین ۳۸۰ و گاز ۶۸۰ درجه هست.همین یه دلیل کافیه که از گاز استفاده نکنید.چون این حرارت باعث کم شدن عمر قطعات مخصوصا رینگ پیستون میشه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۱ شهريور ۱۳۹۹
من سه تا ماشین دوگانه داشتم از سال 88 تا حالا . همیشه هم فقط با گاز استفاده می کردم . کاملا راضی بودم وهستم . و این چیزهایی که بیشتر مردم و مکانیک های ناشی در مورد گاز میگن رو قبول ندارم .
سی ان جی دوست دارم ......