به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه گفتوگوی ویژه خبری به بررسی آخرین جزئیات بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی پرداخت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش با اشاره به اینکه بر اساس رنگبندی مناطق کلاسها مجازی یا حقیقی خواهد بود، گفت: در مناطق محروم مدرسه تلویزیونی خواهیم داشت.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از پیش بینی و برنامه ریزی وزارت در سه وضعیت سفید، زرد و قرمز گفت: در مناطق روستایی و عشایری که در وضعیت سفید است آموزش دانش آموزان حضوری خواهد بود.
او با بیان اینکه مدارس تلویزیونی هم از ۱۵ شهریور آغاز میشود، افزود: در مناطق زرد آموزشها ترکیبی از حضور فیزیکی و مدارس تلویزیونی است.
حکیم زاده گفت: برنامه ریزیهای آموزش و پرورش منطبق با دستورالعملهای ستاد ملی مقابله با کروناست.
حکیم زاده با اشاره به اینکه مناطق سفید با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، آموزشها را به صورت حضوری دریافت خواهند کرد، گفت: در مناطق زرد آموزشها به صورت ترکیبی یعنی ترکیبی از فضای مجازی و حضوری خواهد بود.
او ادامه داد: دانش آموزان پایه اول ابتدایی شرایط ویژهای دارند، این دانش آموزان هنوز مدرسه را تجربه نکردهاند، کودکی که شش سال تمام داشته و تصوری از مدرسه ندارد، نمیتوان به او گفت که مدرسه از طریق تبلت شروع شده است و این غیر واقعی است ، در دوره اول ابتدایی بر روی بحث حضور دانشآموزان و شناخت دانش آموزان در همه کشورها تاکید شده است. ما برای کلاس اولیها برنامه خاصی داریم، قطعاً سلامت این عزیزان برای ما حائز اهمیت است.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، گفت: ما ناگزیر از ارائه آموزش مجازی در مناطق قرمز رنگ هستیم، در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استانها ارسال شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسئولیت اصلی نظارت بر فرآیند آموزش را دارند.
او با اشاره به اینکه بارها وزیر آموزشوپرورش بر رسالت این دستگاه و مسئولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازمالتعلیم تأکید کرده است، تصریح کرد: یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بسترهای متفاوت، بستههای آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط ارائه شود.
معاون آموزش ابتدایی در خصوص توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامههایی در دسترس معلمان قرار داده شده است که از طریق آنها نحوه آموزش، کلاسداری و دریافت بازخورد آموزش داده خواهد شد و آنها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد کرد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه معلمان محتوای همه کتابهای درسی را کار کردهاند، افزود: آنها فیلمهای آموزشی را تهیه کردند و برای تک تک موضوعات درسی محتوا آماده شده است، بنابراین محتواهایی که در بستر شاد تهیه میشود کاملا مورد تایید هستند، به طوری که نظارت در چند مرحله صورت گرفته است، جلسات تقسیم کار کشوری صورت گرفته و معلمان خوش درخشیدند.
او ادامه داد: در خصوص فضای مجازی تابع شورای عالی فضای مجازی هستیم، امنیت برای ما مهم است بنابراین آموزش و پرورش تلاش کرد تا این بستر را فراهم کند تا امنیت دادهها فراهم شود، زیرا در بستر ملی امکان نظارت وجود دارد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ما بر کار مدارس نظارت میکنیم، یادآور شد: باید بر روی فعالیتهای همکارانمان در فضای مجازی نظارت داشته باشیم، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که تنها بستر مورد تایید فعالیتها بستر شاد است و اگر مدارسی از بستر دیگری استفاده میکنند حتماً باید تحت نظارت شاد قرار بگیرند.
او با اشاره به استفاده از اینترنت فضای داخلی گفت: برخی از دانش آموزان در مناطقی هستند که زیرساختهای فناوری در آنجا وجود ندارد، بنابراین این مدارس عمدتا روستایی و عشایری هستند که در سال گذشته در اکثر استانها این نوع از مدارس از آموزش حضوری استفاده کردند که تعداد جمعیت آن ها کم است.
حکیم زاده تصریح کرد: یکسری از دانشآموزان تبلت در اختیار ندارند که تعداد آنها سه میلیون و ۲۵۵ هزار دانشآموز است، آنها امکان دسترسی به زیرساختها را دارند ولی ابزار لازم را در اختیار ندارند که برای این دسته از دانشآموزان برنامهریزی و پیشبینی کردهایم که به چه شکلی باید فعالیت های آموزشی را ادامه دهند ، یکی از مسئولیت های مدیران مدارس این است که این دانش آموزان را شناسایی کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: خوشبختانه تلویزیون بسیاری از این دانش آموزان را میتواند تحت آموزش قرار دهد، ما منتظر نماندیم که دانش آموزان تبلت دار شوند و سپس به جریان آموزش بپیوندد، ما وظیفه داریم تا به دانش آموزان در هر شرایطی آموزش را ارائه دهیم، از این رو تهیه تبلت از سوی کمیته امداد و سازمانهای دیگر پیگیری شده است، در مرحله اول بنیاد مستضعفان برای دانشآموزان تحت پوشش مبالغی را پرداخت کرده تا برای آنها تبلت فراهم شود.
او گفت: امروزه در فضای مجازی مدرسه مختصات خود را دارد، امروزه میتوان با هزینه یک و نیم تا دو میلیون تومان مدرسه را در اختیار دانشآموزان قرار داد، به امید خدا با کمک صدا و سیما در پویشی که به راه انداختهایم، بتوانیم کمکهای مردمی بیشتری را جذب کنیم، فعالیتهای آموزشی به دلیل نداشتن تبلت متوقف نخواهد شد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه باید امکان پیوستگی بین دانش آموز و معلم وجود داشته باشد، اظهار کرد: بحث زیرساختها، پهنای باند و سرعت اینترنت خیلی مهم است امیدواریم این کار ملی به خوبی صورت گیرد تا برای بچهها خدمات را ارائه کنیم، دانش آموزان متعلق به این سرزمین هستند و نمیتوان خانوادهای را پیدا کرد که از دور یا نزدیک با این موضوع مرتبط نباشد، امیدواریم همه حمایتهای لازم انجام شود تا این پروژه ملی به خوبی پیش رود.
او با بیان اینکه هر جایی که بخواهد فعالیتهای آموزش و پرورش را تحت عنوان مدرسه انجام دهد باید مجوزهای لازم را داشته باشد، گفت: ما برای راحتی خانوادهها یکی از تصمیماتی که اتخاذ کردهایم ارائه کلاسهای دوره ابتدایی به بعدازظهر است تا دغدغه مادران شاغل را بتوانیم برطرف کنیم، شاید دانش آموزان دبیرستانی چندان نیاز به حضور خانواده برای ارائه آموزش نداشته باشند اما کودکان به خصوص در سنین پایینتر این نیاز را دارند .
حکیم زاده افزود: دوره دوم ابتدایی در ساعتهای اول بعدازظهر و دوره اول ابتدایی را در ساعتهای بعدی گذاشتیم تا این امکان برای مادران شاغل فراهم شود تا به فرزندانشان رسیدگی کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دانش آموز باید همگام و همراه با مدرسه باشد و خانوادهها باید با آموزش و پرورش همکاری کنند تا مشکلی پیش نیاید، ادامه داد: این هفته نسخه دوم شاد رونمایی خواهد شد و بسیاری از مشکلات در نسخه جدید برطرف شده است، تدریس با همه عناصر در فضای مجازی مختصات خود را دارد، نوع ارزشیابی و نوع ارتباط گرفتن و حتی نحوه بازخورد در فضای مجازی کاملا متفاوت است.
او با اشاره به اینکه طبق آمار بیش از هشت میلیون و ۳۳۶ هزار نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کردند، افزود: در آمار هیچ افتی نداشتیم، وقتی همه آمار به سامانه منتقل شود درصد ثبت نام شدگان از این هم بیشتر میشود، بنابراین عمده خانوادهها با نظام تعلیم و تربیت همکاری خواهند کرد، تعلیم و تربیت امری تخصصی است و موضوعی نیست که بخواهیم واگذار کنیم، اینگونه نیست که هر کسی بر اساس سلیقه خود عمل کند.
حکیم زاده با اشاره به اینکه بر روی بازگشایی و موضوع حضور دانش آموزان در همه جای دنیا تاکید شده است، افزود: این حضور به تداوم جریان آموزش کمک میکند فقط موضوع آموزش مفاهیم درسی نیست، اگر شرایط به شیوهای بود که دانش آموز امکان حضور در مدرسه را نداشته باشد، اجباری برای حضور نداریم اما دانشآموز باید در فعالیتهای جایگزین شرکت کند و همراه با مدرسه باشد لازمه حضور در آزمونها حضور در فعالیت های مدرسه است.
علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بازگشایی دانشگاهها عمدتاً به صورت الکترونیکی خواهد بود گفت: ما در دانشگاهها از ظرفیت اسمی خوابگاهها، غذاخوریها و امکانات رفاهی نمیتوانیم استفاده کنیم طبیعتاً مشکلاتمان بیشتر از مدارس است، بنابراین پیشبینی میکنیم عمدتاً کار به صورت الکترونیکی دنبال شود و اگر بتوانیم آموزش حضوری داشته باشیم به تحصیلات تکمیلی دروس، کارگاهی و آزمایشگاهی اختصاص پیدا خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه طی مطالعات انجام شده بخشی از آزمایشگاه ها و دروس عملی را می توان به صورت الکترونیکی ارائه کرد اما بخش عمدهای از دانشجویان باید حضور داشته باشند افزود: یکی از مواردی که دانشگاهها بر روی آن برنامهریزی کرده این است که اولویت حضور دانشجویان با کسانی باشد که دروس کارگاهی و آزمایشگاهی دارند.
معاون آموزش وزارت علوم با اشاره به اینکه خوابگاهها در بهترین وضعیت در حدود ۵۰ درصد میتوانند از ظرفیت خود استفاده کنند، ادامه داد: شرایط دانشگاهها با هم متفاوت است از این رو این اختیار به دانشگاهها داده شده است تا خودشان برنامهریزی داشته باشند حتی موسسات آموزش عالی را در شهرستانها داریم که ممکن است دانشجویی بیرون از شهرشان نداشته باشند و دانشجویانشان عمدتاً بومی هستند بنابراین برنامهریزی آنها متفاوت خواهد بود.
خاکی صدیق بیان کرد: یکی از مواردی که از دانشگاهها خواهش کردهایم این است که برای کاستن از آسیبهای سفر بین شهری و اقامت در محیطهای خوابگاهی کمک کنند و بین دانشگاههای مبداء و مقصد هماهنگی انجام شود تا دروس کارگاهی و آزمایشگاهی را دانشجویان در محل زندگی خود انجام دهند.
او گفت: هزینههای دانشگاهها با هیات امنای دانشگاههاست، به هر حال دانشگاهها عمده هزینههایشان ثابت باقی میماند، درست است که آموزش حضوری نداریم ولی هزینههای دانشگاهها به هر حال بر سر جای خود باقی است.
خاکی صدیق افزود: ترم قبل هماهنگیهایی در خصوص اینترنت با وزارت ارتباطات داشتیم لذا دانشگاههایی که اطلاعاتشان را داده بودند به موقع هزینه اینترنتشان رایگان شد، امیدواریم برای ترم آینده هم تسهیلاتی فراهم شود و قول داده شده تا مساعدت لازم انجام شود.
مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه دوستانی که اعلام کردند بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه است هماهنگی چندانی با مجلس و کمیته آموزش نداشتند گفت: به یکباره ما این خبر را شنیده ایم، لازم بود هماهنگی بیشتری با ما انجام می شد تا آمادگی لازم را برای بازگشایی داشتیم ، تا کمک کنیم این بازگشایی به نحو موثرتری انجام شود .
او ادامه داد: خبری که آموزش و پرورش اعلام کرد که بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور است، نمی دانیم که بر چه مبنایی است؛ غالباً در حالت عادی شروع سال تحصیلی از اول مهر است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به چندین جلسهای که در وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برگزار شد، افزود: بهنظر میرسد طبق بررسیهای انجام گرفته آمادگی لازم را تا به امروز برای باژگشایی مدارس نداریم، امکانات و تجهیزات لازم برای آموزش مجازی هنوز مهیا نیست، طبق آمار وزارت آموزش و پرورش هنوز سه و نیم میلیون نفر امکانات لازم را برای ارتباط مجازی در اختیار ندارند و به هر حال ۴، ۵ روز دیگر مدارس طبق برنامهریزی انجام گرفته آغاز میشود در حالی که هنوز بعد از ماها نتوانستهام این امکانات را مهیا کنیم، به نظر میرسد با مشکل جدی مواجه خواهیم بود.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/