مادران در دوران بارداری و شیردهی از مصرف شیرین بیان پرهیز کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدجعفر دهزاد کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه جوشانده ریشه شیرین بیان یکی از قدیمی‌ترین دمنوش‌های انسان در سراسر دنیا است، اظهار کرد: از گذشته‌های دور در غرب آسیا و شرق اروپا از ریشه شیرین بیان برای مصارف خوراکی و دارویی استفاده شده است.

او ادامه داد: مصارف پزشکی این گیاه از زمان‌های قدیم در مصر، به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌های فرعون و همچنین در ایران، چین و یونان برای ناراحتی‌های معده، مشکلات تنفسی و کاهش التهاب رایج بوده است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: ماده موثر موجود در ریشه شیرین بیان «گلیسرایزین» نام دارد که باعث ایجاد طعم شیرین و البته خواص مختلف این گیاه می‌شود.

او اضافه کرد: از دیدگاه علمی برای ریشه شیرین بیان فواید و مضرات احتمالی بیان شده است.

تاثیر ریشه شیرین بیان در کاهش ریفلاکس و سوء هاضمه

محمدجعفر دهزاد درباره فواید احتمالی ریشه شیرین بیان، گفت: بر اساس مطالعات، عصاره ریشه شیرین بیان باعث کاهش ریفلاکس، سوزش سردل و ناراحتی‌های معده می‌شود. البته این نتایج بر اساس مکمل حاوی عصاره شیرین بیان (نه جوشانده) گزارش شده است.

تاثیر ریشه شیرین بیان در کاهش ریفلاکس و سوء هاضمه

ریشه شیرین بیان به درمان زخم پپتیک کمک می‌کند

او ادامه داد: زخم پپتیک ممکن است هر نقطه از انتهای مری تا ابتدای روده باریک را درگیر کرده و علائم دردناکی برای بیمار ایجاد کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز افزود: پژوهشگران مشاهده کردند مصرف ریشه شیرین بیان در این بیماران در کاهش علائم بسیار سودمند است و در مواردی مکمل ریشه شیرین بیان از داروی «امپرازول» نیز بهتر اثر می‌کند.

ریشه شیرین بیان به درمان زخم پپتیک کمک می‌کند

ریشه شیرین بیان، ضد سرطان است

او گفت: با توجه به خواص ضدالتهابی این گیاه، مطالعات زیادی در زمینه سرطان انجام شده که نتایج اولیه حاکی از پیشگیری ریشه شیرین بیان از رشد بی رویه سلول‌های پوست، سینه و پروستات است، در نتیجه ممکن است از بروز این سرطان‌ها پیشگیری کند.

محمدجعفر دهزاد با بیان اینکه از طرفی یکی از مهم‌ترین عوارض شیمی درمانی ایجاد زخم در دهان است، تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد ریشه شیرین بیان برای بهبود و التیام این زخم‌ها بسیار مفید است.

ریشه شیرین بیان، ضد سرطان است

ریشه شیرین بیان موجب بهبود مشکلات تنفسی و گلودرد می‌شود

او اظهار کرد: مطالعات نشان می‌دهد جوشانده یا مکمل ریشه شیرین بیان در بهبود علائم آسم و سایر مشکلات تنفسی و همچنین التیام گلودرد‌های عفونی موثر است.

سایر فواید شیرین بیان

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: تحقیقات محدودی اثر ریشه شیرین بیان را بر کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش درد و علائم پیش از قاعدگی در بانوان و کمک به حفظ وزن و پیشگیری از چاقی نشان داده است. البته این موارد برای اثبات، نیاز به مطالعات گسترده تری دارند.

سایر فواید شیرین بیان

مضرات احتمالی ریشه شیرین بیان به ویژه در بارداری و شیردهی

او با بیان اینکه مصرف مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان می‌تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد، گفت: یکی از این موارد افزایش سطح کورتیزول در بدن و به هم خوردن تعادل الکترولیتی است.

محمدجعفر دهزاد افزود: در نتیجه مصرف مقادیر زیاد این ماده می‌تواند تعادل پتاسیم در بدن را به هم بزند، باعث افزایش فشار خون شود، ایجاد ضعف عضلانی کند یا در ریتم و ضربان قلب اختلال ایجاد کند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: همچنین در مطالعه‌ای دیده شد مادرانی که در دوران بارداری مقادیر زیاد ریشه شیرین بیان مصرف کردند، احتمال تولد نوزاد با اختلالات مغزی بیشتری داشتند، در نتیجه مصرف این ماده در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

مضرات احتمالی ریشه شیرین بیان به ویژه در بارداری و شیردهی

او با بیان اینکه ریشه شیرین بیان با دارو‌های مختلفی نیز تداخل دارد، افزود: از جمله این دارو‌ها می‌توان به دارو‌های درمان پرفشاری خون، دارو‌های رقیق کننده خون، دارو‌های کاهش کلسترول و چربی، دارو‌های دیورتیک و دارو‌های NSAID اشاره کرد.

محمدجعفر دهزاد با بیان اینکه شیرین بیان یکی از قدیمی‌ترین و مفید‌ترین گیاهانی است که مصرف خوراکی و دارویی آن زبانزد است، ادامه داد: ریشه این گیاه خواص فوق العاده‌ای دارد، اما از طرفی برای گروه‌های حساس یا بیماران مختلف ممکن است خطرآفرین باشد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: برای در امان ماندن از این تیغ دولبه بهتر است پیش از مصرف با متخصص تغذیه یا پزشک خود مشورت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.