بازار بورس همیشه و در همه جای دنیا فرازها و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار بورس همیشه و در همه جای دنیا فرازها و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. اما برنده واقعی در رقابت بورس کسی بوده که بتواند درست‌ترین استراتژی را بچیند و بهترین تصمیم را اتخاذ کند؛ به طوری که حتی اگر شاخص‌های زیادی منفی باشد نه تنها سرمایه خود را حفظ می‌کند بلکه سود قابل توجهی نیز کسب خواهد کرد. در روزهای آخر مرداد که شاهد افت شاخص‌های بورسی ایران بودیم بسیاری از افراد سرمایه خود را از دست دادند. با این وجود هستند افرادی که در صف فروش نمانده‌اند؛ اما چگونه؟ چطور می‌توان در شرایط بحرانی و سقوط بورس نیز از شرایط موجود بهره برد؟ در ادامه ما به راه حل‌هایی برای ورود صحیح به بازار بورس اشاره خواهیم کرد.

چگونه در بازار بورس برنده باشیم؟

بعد از وارد شدن به بازار سرمایه‌گذاری بورس اولین قدم یافتن سهام مناسب است؛ اما این انتخاب نمی‌تواند به سادگی انجام شود. سهام خوب سهامی است که بازدهی و سوددهی مناسبی در شرایط حاضر و در دورهای مشخص برای ما داشته باشد. بازدهی سهم خریداری شده باید در زمان فروش مثبت باشد و به ارزش آن سهم نسبت به زمان خرید افزوده شده باشد. اما اینکه چگونه می توانیم یک سهم خوب خریداری کنیم ممکن است برای بسیاری از افراد مبتدی سوال پرتکراری باشد. در ادامه ما به طور شفاف توضیح خواهیم داد که برای پیش‌بینی بازدهی یک سهم باید چه عواملی را در نظر بگیرید.

ورود و حفظ سرمایه و رسیدن به سوددهی در بازار بورس برای افراد مبتدی مگر با آموزش بورس از صفر، یک الزام برای همه افرادی است که وارد این بازار می‌شوند که در ماهان تیموری به طور کامل بررسی شده است. اما آموزش بورس برای مبتدیان شامل چه مباحثی می‌شود؟ در ادامه همه این عوامل را به طور کلی ذکر خواهیم کرد.

آموزش بورس از صفر شامل چه مباحث و مراحلی می شود؟

آیا بازار بورس برمیگردد ؟

در ابتدای آموزش بورس از صفر شاید با سیلی از اصطلاحات تخصصی و به ظاهر پیچیده رو به رو شوید و شاید کمی از این بابت نگران شوید که حتما با یک فرایند پیچیده رو به رو هستید؛ اما لازم است به شما بگوییم که فعالیت در بورس آن هم به صورت خرید و فروش آنلاین خیلی هم پیچیده نیست ما آن را در سه گام خلاصه کرده‌ایم:

1-      دریافت کد بورسی

2-      یادگیری اصطلاحات تخصصی و پرکاربرد

3-      یادگیری تحلیل و انتخاب درست سهم

قدم اول،  دریافت کد بورسی

از آنجایی که تمامی معاملات بورس به صورت کاملا قانونی و قابل پیگیری است، بنابراین هر فردی که وارد این بازار می‌شود باید به طور رسمی و با مشخصات کامل در آن ثبت نام کرده باشد و ثبت نام او نیز توسط سازمان بورس تایید شود. در واقع وقتی شما کد بورسی دریافت می‌کنید یعنی ثبت نام شما تایید شد و از حالا شما مجوز فعالیت شفاف در بورس را خواهید داشت.

دریافت کد بورس به دو روش ممکن است:

  • روش حضوری که با دردست داشتن مدارک شناسایی به صورت شخص حقیقی و یا حقوقی باید به یکی از کارگزاری‌های بورسی مراجعه نموده و مراحل ثبت نام را تکمیل نمایید.
  • روش غیرحضوری با ثبت نام اینترنتی که می‌توانید به راحتی و با استفاده از گوشی یا کامپیوتر شخصی مراحل آن را تکمیل نمایید. البته در این روش نیز در آخر برای انجام مرحله احراز هویت باید به یکی از کارگزاری‌ها و یا دفاتر منتخب پیشخوان مراجعه نمایید. مرحله ثبت نام غیرحضوری شامل سه بخش است:

ثبت‌نام غیرحضوری طی سه مرحله زیر انجام می‌شود:

  • ثبت نام در سامانه سجام
  • تکمیل احراز هویت غیرحضوری و صدور کد بورسی
  • ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت نام کاربری و رمز عبور برای شروع فعالیت از طریق کارگزاری مورد نظر

قدم دوم، یادگیری اصطلاحات تخصصی و پرکاربرد

آیا بازار بورس برمیگردد ؟

 در زیر ما به پرتکرارترین اصطلاحات بورسی اشاره کرده ایم:

1-  شاخص بورس: یکی از پرتکرارترین اصطلاحات در بورس شاخص بورسی است. شاید این اصطلاح را بارها از زبان تحلیلگران بازار بورس شنیده باشید. شاخص بورس به معنی سطح عمومی قیمت و سود و زیان سهم شرکت پذیرفته شده در بورس است که می‌تواند رو به صعود و یا سقوط باشد. شاخص کل می‌تواند تغییرات قیمت و سودهای سالیانه پرداخت شده به شما را ارزیابی کند.

2-  صندوق سرمایه گذاری یا Exchange Tradable Found: صندوق‌های سرمایه‌گذاری در واقع دارایی‌های متنوعی مانند اوراق، سهام و سایر ارواق بهادار دارند که قابل معامله در طول روز هستند. خرید و فروش این صندوق‌ها معمولا مناسب افرادی است که وقت و اطلاعات کمتر برای فعالیت در بورس را دارند اما می‌خواهند سود بیشتری از سود بانکی نصیبشان شود. صندوق سرمایه‌گذاری نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم دربورس حساب می‌شود.

3-  سبدگردانی: با ورود به بورس هیچگاه نباید تمام سرمایه خود را صرف خرید سهم از یک شرکت کنید. شما باید دارایی خود را به صورت متنوع از شرکت‌ها و صندوق‌های مختلف خریداری کنید. از این رو به چینش دارایی‌های شما به عنوان سرمایه‌گذار سبدگردانی گفته می‌شود. سبدگردانی‌ها معمولا توسط یک تیم حرفه‌ای برای سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

4- پرتفوی: پرتفوی یک واژه فرانسوی است و به مجموعه سبد دارایی‌های مالی سرمایه‌گذار گفته می‌شود.

5- عرضه اولیه: عرضه اولیه زمانی انجام می‌شود که یک شرکت خصوصی برای اولین بار سهام خود را به صورت عمومی عرضه می کند. عرضه‌های اولیه معمولا ارزانتر و با احتمال سرمایه بالاتر همراه هستند.

6- نماد: نماد در واقع نام اختصاری شرکت برای شناسایی راحت‌تر آن و دسته‌بندی در بازار بورس است. معمولا حرف اول نماد نشان دهنده‌ی صنعت مربوطه و بخش دوم خلاصه نام شرکت است. مثلا نماد شبندر به معنی سهام پالایشگاه نفت بندرعباس است.

7- صف خرید : فرض کنید با تحلیل و مشورت از افراد آگاه متوجه شده‌اید که قیمت سهام شرکتی در بازار رو به افزایش است از این رو شما و بسیاری از افراد چون شما برای خرید آن سهم اقدام می‌کنید. بنابراین برای خرید آن سهم صف خرید ایجاد می‌شود. صف خرید اغلب درپی افزایش قیمت سهم ایجاد خواهد شد.

8- صف فروش: حال فرض کنید به دلایلی قیمت ارز در کشور رو به افزایش رفته است و شما و بسیاری از افراد سهم یک شرکت وارد کننده مواد اولیه را خریداری نموده‌اید. بالطبع با افزایش قیمت ارز در فعالیت این دست شرکت‌ها اختلال ایجاد خواهد شد. از این رو شما و بسیار افرادی که سهمی از شرکت خریداری نموده‌اند سعی در فروش سهم خود دارید. از این رو برای فروش سهم شرکت صف فروش تشکیل می‌شود. صف فروش اغلب به دلیل افت و یا پیش بینی برای افت سهم یک شرکت ایجاد می‌شود.

9- تحلیل بنیادی (Fundamental Analysis): تحلیل بنیادی درواقع با مطالعه مواردی چون وضع مالی شرکت، میزان بدهی‌ها و سرمایه آن، مدیریت شرکت و شرایط اقتصادی کلان جامعه انجام خواهد شد و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود که سهم مورد نظر ارزش خرید دارد یا خیر.

10- تحلیل تکنیکال (Technical Analysis): در این روش از تحلیل، پیش‌بینی قیمت بر اساس بررسی گذشته‌ی قیمت است. حجم معاملات روز بازار انجام می‌شود. قدمت این تحلیل به حدود سه قرن پیش بازمی‌گردد و برای نتیجه دقیق‌تر در آن از نمودارها بیشتر استفاده می‌شود.

قدم سوم، یادگیری روش تحلیلی و انتخاب سهم

در واقع تمام مراحل بالا باید به طوری اجرا شود تا در این مرحله یعنی انتخاب سهم بهترین و درست‌ترین انتخاب را داشته باشید. در بورس همیشه احتمال ضرر و زیان سرمایه وجود دارد و در واقع امکان ندارد کسی در بازار بورسی فعالیت کند و همیشه با سوددهی سرمایه رو به رو باشد. ضرر و کاهش ارزش سهم هم جزیی از فعالیت در بازار بورس است. اما با تحلیل درست و انتخاب صحیح سهم می‌توان نرخ ریسک را کاهش داد. یادگیری تحلیل تکنیکال و یادگیری تحلیل بنیادی و یا ترکیب این دو که به آن روانشناسی بازار گفته می‌شود. تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار بیشتر از هرچیز دیگری می‌تواند به شما برای انتخاب صحیح هنگام خرید سهم کمک کند. تحلیل تکنیکال از طریق ارزیابی نمودارها و یا گاهی با استفاده از نرم‌افزارها، راهنمای بسیار خوبی برای کاهش ریسک سهم خریداری شده است.

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار