احمد باقری مقدم، رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان درباره باید‌ها و نباید‌های استفاده از دستگاه‌های ورزشی پارک‌ها، خصوصا برای گروه‌های خاص صحبت کرد.

احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان درباره دستگاه‌های ورزشی که در اماکن عمومی نصب شده اند، گفت: در سال‌های اخیر، شاهد نصب دستگاه‌های ورزشی در اماکن عمومی به ویژه پارک‌ها هستیم. این موضوع نشان دهنده توجه مدیران شهری به امر ورزش و قابل ستایش است.

دستگاه‌های ورزشی نصب شده در اماکن عمومی قابلیت درمانی ندارند

باقری مقدم افزود: اگر چه استفاده از این دستگاه‌ها در پارک‌ها قابل قبول است، اما رعایت استاندارد‌های علمی و فنی آن در جای خود از اهمیت بیشتری برخوردار است. دستگاه‌های موجود در پارک‌ها به منظور آمادگی جسمانی پیش بینی شده اند و به هیچ وجه قابلیت درمانی برای افراد را ندارند؛ بنابراین افرادی که دچار مشکلات اسکلتی - عضلانی هستند از این وسایل برای بهبود بیماری خود استفاده نکنند.

استاندارد‌های لازم برای نصب دستگاه‌های ورزشی رعایت نمی‌شود

باقری مقدم ادامه داد: در برنامه ورزشی سلامت محور در پارک‌ها، ۴ جزء مهم وجود دارد که عبارت اند از: تمرینات هوازی، تمرینات تقویت عضلات، تمرینات انعطاف پذیری مفاصل و تمرینات تعادلی که دستگاه‌ها باید بر این اساس طراحی و نصب شوند؛ اما می‌بینیم که در خیلی از پارک‌ها این اصول رعایت نشده است. از استاندارد‌های اصلی، نصب تابلوی اعلان برای هر دستگاه، آموزش نحوه استفاده درست از آن و هشدار‌های مربوط می‌باشد.

اصول زیادی بر استفاده از دستگاه‌های ورزشی حاکم است

این متخصص پزشکی ورزشی تصریح کرد: باید دستگاه‌ها از طریق پی ریزی صحیح ثبات لازم را داشته باشند. رنگ‌های مختلف بین قطعات ثابت و متحرک بسیار مهم است. باید تسمه‌ها، پولی‌ها، کابل‌ها و وزنه‌ها از حفاظ برخوردار و در برابر شرایط محیطی، رطوبت بالا و اختلاف دمای زیاد استحکام و قدرت تحمل بالایی داشته باشند؛ بنابراین در صورت رعایت استاندارد‌های فنی فوق، توجه به اصول برنامه‌های ورزشی سلامت محوردر دستگاه‌های موجود در پارک‌ها، نظم و ترتیب تمرینات مربوط و آموزش به صورت تابلوی اعلانات یا آموزش حضوری کارشناسان ورزشی، این دستگاه‌ها قابل استفاده خواهند بود.

دستگاه‌های ورزشی پارک‌ها، نعمت یا نقمت؟!

استفاده از  دستگاه‌های ورزشی پارک ها برای برخی افراد خطرآفرین است

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان گفت: با توجه به شرایط موجود و نحوه بهره برداری از این دستگاه‌ها در پارک‌ها، نیاز به تجدید نظر جدی در ارتباط با چینش و رعایت استاندارد‌های مربوط، چه از لحاظ فنی و چه از نظر علمی می‌باشد. در غیر این صورت، استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند برای سالمندان و افراد با مشکلات جسمی خطرناک هم باشد.

از کارشناس‌های ورزشی در پارک‌ها استفاده شود

باقری مقدم در پایان گفت: توصیه می‌شود در پارک‌ها یک نفر کارشناس ورزشی در ساعات مشخصی که تعداد ورزشکاران به اندازه کافی است جهت آموزش و نظارت حضور داشته باشد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار